منصور ضابطیان برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را فرصتی مغتنم برای ورود آثار مستند به خانه دوستداران سینما و مردم میداند.
به گزارش سینماسینما منصور ضابطیان روزنامهنگار، مجری و برنامهساز درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سالهاست سینمای مستند را دنبال میکنم و کارهایی هم در این عرصه انجام دادهام. مسائل اجتماعی، سینما و تصویر از دغدغههای من است و مستندهای اجتماعی و آثاری که حال و هوای تاریخی دارند را بیشتر دنبال میکنم. جشنواره «سینماحقیقت» از اتفاقاتی است که هر سال به انتظار آن میمانم و معمولا زمانی که فرصت دارم فیلم مستند تماشا میکنم. امسال هم مانند هر سال در انتظار برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» بودم و خوشحالم در آستانه برگزاری این رویداد هستیم.
او با اشاره به برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره عنوان کرد: رفتن به سالن سینما، تماشای فیلمها در کنار مستندسازان و مخاطبان علاقهمند به این حوزه، شرکت کردن در جلسه پرسش و پاسخ و دنبال کردن اتفاقاتی که پیرامون جشنواره رخ میدهد، هیجانانگیز و دوست داشتنی است. اما امسال به دلیل شرایط موجود امکان برگزاری حضوری جشنواره میسر نیست. برگزارکنندگان جشنواره امسال دو انتخاب میان برگزار نکردن و برگزاری آنلاین داشتند و اگرچه برگزاری آنلاین به جذابیت برگزاری معمول جشنواره نیست، اما بهتر از برگزار نکردن آن است. برگزاری آنلاین نقایص خود را دارد اما در کنار آن جذابیت هم خواهد داشت.
ضابطیان ادامه داد: در این دوران کممحتوایی رسانهها، قرار گرفتن در معرض تماشای فیلمهای مستند به سادهترین شکل و در خانه، اتفاق مغتنمی است. همانگونه که کرونا تمام شرایط زندگی ما را تغییر داده است، این ماجرا را هم با تغییر روبرو کرده و در عین حال امکانات بیشتری را هم برای ما فراهم کرده است.
این مجری و کارگردان در زمینه افزوده شدن بخش ویژه کرونا به جشنواره امسال توضیح داد: مسئله کرونا مهمترین اتفاق زندگی بشر در شرایط کنونی است. مستندسازان به عنوان چشم جامعه نمیتوانند نسبت به این ماجرا بدون موضع باشند و واکنشی به این رویداد نداشته باشند. اختصاص بخش ویژه به این موضوع اتفاق درستی است، اما امیدوارم به واسطه اینکه این بخش وجود دارد، کیفیت فیلمها و جشنواره فدای کمیت وجود فیلمهایی با این موضوع نشود و جشنواره بتواند سطح خود را حفظ کند. باید فیلمهای مربوط به این بخش را دید و بعد راجع به آنها نظر داد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور