سینماسینما، آزاده کفاشی
دردسر اصلی درست از جایی شروع می شود که آدم ها خیال می کنند تنها نیستند و همیشه کسی هست که کارها را برایشان روبهراه کند. نمی دانند که هر آدمی هر چقدر هم که قوی باشد، یا حداقل ادای قوی بودن را درآورد، بالاخره جایی کم می آورد. هر آدمی خودش باید بهتنهایی با بسیاری از مسائل زندگیاش روبهرو شود و چه مسئله ای مهم تر از مرگ. در فیلمِ ساخته مجتبی اسپنانی در رابطه بین دو خواهر، شیرین و سیمین، این نکته بیش از هر چیز دیگری به چشم می آید. سیمین می خواهد به خواهرش کمک کند، ولی نمی تواند. تمام فیلم نمایانگر این ناتوانی است. تمام تلاش های سیمین برای حل مشکل خواهرش بر باد می رود. ناتوانی سیمین در برابر تنهایی شیرین. حتی زمانی هم که گمان می کنیم همه کارها دارد درست می شود و بالاخره سماجت های خواهر بزرگتر نتیجه داده، یک جای کار می لنگد.
در «تو مشغول مردنت بودی» مرگ است که مثل سایه آدم ها را دنبال می کند. شیرین و سیمین را هم. با همه تنش ها و اضطرابی که به دلیل سقط جنین تحمل می کنند. تمام فیلم حول فراهم کردن شرایط سقط جنین می چرخد و شکل می گیرد. در ظاهر سقط جنین است که مسئله اصلی است، هر چند که آدم ها با احتیاط درباره اش حرف بزنند و قرار بگذارند. دوندگی ها در شهری کوچک و خاکستری است که همه در آن همیشه توی تاریکی می ایستند و به بخش روشن شهر چشم می دوزند. البته هیچکس هم به طور مستقیم به موضوع اشاره نمی کند. همه چیز پنهان است، ولی همه جا آشکارا حضور مرگ هست. شیرین از رویایی می گوید که در آن مرگ خود را دیده و در آن لحظه ها نگران هیچکس نبوده است. مرگی که به نظر توام با شادی هم هست. شیرین در آن رویا به هیچکس حتی فکر هم نمی کرده است. حتی به خواهرش سیمین. در رویای مرگ حتی مادر درگذشته اش را هم ندیده است و از این بابت احساس گناه می کند. شاید هم می ترسد در آن دنیا هیچکس منتظرش نباشد و از این هم تنهاتر شود. تنهای تنها با مرگ روبهرو شود و حالا انگار تمام داستان این دو خواهر روایت چشم در چشم شدن با مرگ است.
خلق موقعیتی که در آن دختری جوان بهآسانی با مرگ مواجه شود، کار ساده ای نیست. «تو مشغول مردنت بودی» به نوعی داستان مواجهه با مرگ است. سوالی که می شود پرسید، این است که آیا تمام شرایط این مواجهه فراهم شده است یا نه. فیلم با فضاپردازی خاص خود توانسته تا حدودی در القای احساس تلخی و ناامیدی شخصیت هایش عمل کند. بااینحال و با توجه به این نکته که هیچگاه به کمک دیالوگ یا قصه آنقدر به شیرین نزدیک نمی شویم که درکش کنیم و او را فقط از شرایطی که برایش پیش آمده می شناسیم، از اینرو باور کردن اینکه شیرین به آخر خط رسیده باشد، کمی دشوار است. البته هیچوقت درک آدم های به آخر خط رسیده ممکن نیست.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- تاریخ سینما و عاشق سینما/ نگاهی به مستند «آرشیو متروک»
- ناگهان پروانه/ نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»
- یک فیلم کاملا تجربی/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- گفتوگو با مهدی ارجمند، کارگردان «ملاقاتهای شگفتانگیز»/ «ملاقاتهای شگفتانگیز» یک فیلم ایدئوگرافیک است
- کارگردان «وقتی پروانه شدم» مطرح کرد/ چهره دوگانه میترا حجار در هر دو بافت سنتی و مدرن فیلم جذابیت دارد
- فیلمی مهم که قانونگذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»
- نمایش سه فیلم کمتر دیده شده از سهراب شهید ثالث در باشگاه هنروتجربه
- اولین تیزر رسمی اکران ۸۸ دقیقه کوتاه
- در جستوجوی معنا!/ نگاهی به فیلم “محدوده ابری”
- میزگردی با کارگردانهای فیلم کوتاه بهاره/ فیلم کوتاه ضامن آینده سینمای کشور است
- گفتوگو با امید نیاز، کارگردان فیلم «ب ۱۲»/ بچهها فیلسوفهای بیتجربهاند
- فرار بیمعنی/ نگاهی به فیلم «درساژ»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد