آبادان یازده ۶۰ فیلمی جنگی درباره رادیو آبادان در دوران جنگ تحمیلی به کارگردانی مهرداد خوشبخت است.
به گزارش سینماسینما، موضوع فیلم «آبادان یازده ۶۰» به مذاق فرزاد حسنی مجری سومین روز نشستهای خبری سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر خوش آمد. او در ابتدای نشست خبری از مهرداد خوشبخت برای ساخت نخستین فیلم درباره رادیو در دوران جنگ تحمیلی تشکر کرد.
فیلمی برگرفته از واقعیت
به گفته کارگردان فیلم، «آبادان یازده ۶۰» با نگاه به رویدادهای واقعی و براساس ۴۰ روز نخست جنگ تحمیلی ساخته شده است. او با اشاره به این نکته که نسخه نمایش داده شده در جشنواره نسخه نهایی نیست و بعد از جشنواره کامل میشود، گفت: «همه بخشهای این فیلم به واقعیت نزدیک بود و برخی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، باقی آن برگرفته از واقعیت بود. واقعگرا بودن فیلم و شخصیتهای آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آنها نباید به چشم میآمد. ما به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.»
او از اهالی رسانه خواست این نوع فیلم را حمایت کنند و اعلام کرد: «دوره تیر و توپ در فیلمها گذشته است. ما برای ساخت این فیلم موفق به قانع کردن سازمان اوج شدیم پس از شما نیز میخواهم این فیلم را حمایت کنید.»
خوشبخت کتاب «فرکانس یازده ۶۰» را اصلیترین منبع پژوهشی برای ساخت فیلم معرفی کرد و گفت: «در کنار آن از چند کتاب دیگر و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم.»
او ادامه داد: « ۱۰ نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد و این موضوع که این ۱۰نفر با رادیو در کنار رشادتهای دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات میدهند نشان از همدلی آنها دارد.»
حسن کلامی تهیهکننده فیلم درباره داستان فیلم گفت: «فیلمنامه را خواندم و اصل داستان و ماجرای آن را دوست داشتم به این دلیل که قهرمان بازی داشت و مقاومت مردمی را نشان میداد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاعکننده از میهن نبودند بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آنها و یادآوری تلاشهایشان بودیم.»
شخصیتی که خودش را فدا میکند
ویدا جوان از بازیگران فیلم «آبادان یازده ۶۰» درباره ویژگیهای نقش همسر یک رزمنده که در فیلم بازی میکند، گفت: «به این دلیل نقش را دوست داشتم که تحولی در شخصیت او شکل میگیرد. او درگیر فضای جنگ میشود و خود را فدا میکند.»
شبنم گودرزی هم دلیل جالبی برای بازی در این فیلم داشت. او میگوید: «به این دلیل که عاشق فضای فیلمهای هشت سال دفاع مقدس هستم، برایم جذاب بود هر چند که برای من نقش سختی بود و از من فاصله داشت.»
حسن کلامی درباره استفاده نکردن از بازیگران چهره در فیلم توضیح داد: «ستارههایی در سینما هستند که به فروش کمک میکنند اما آنها به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد و قیمتشان هم بالا است اما قرار نبود فیلم ما گران تمام شود. دنبال این نبودیم که ستاره بیاوریم و … . ما به دلایل مالی و فنی به سراغ ستارهها نرفتیم رنجی را برای خودمان انتخاب و طبق آن عمل کردیم.»
علیرضا کمالی از بازیگران فیلم، درباره انتخاب بازیگر گفت: «در خصوص این سوال که میگویند چرا ستاره در فیلم نیست؟ باید بگویم ما لوکس نیستیم و ذات فیلم هم به دنبال نشان دادن آدمها و شخصیتها و قهرمان سازی از آنها نبود. در این فیلم انتخاب بازیگران بر اساس شهرت برای فروش نبود. همچنین سازندگان فیلم به دنبال شخص محوری نبودند.»
انتقاد به لباسهای فیلم
یکی از انتقادات وارد شده به فیلم در نشست خبری درباره طراحی لباس بازیگران بود. برخی باور داشتند که لباس بازیگران بیش از اینکه تداعیکننده دهه ۶۰ باشد به بسیجیهای دهه ۹۰ میماند. زهرا صمدی طراح لباس فیلم در پاسخ به این انتقاد گفت: «ما در مرحله پیش تولید بیش از هزار عکس دیدیم و لباسها از روی یکسری از عکسها و براساس مستندات انتخاب شدند.»
هزینه تولید فیلم
کلامی در جایگاه تهیهکننده درباره هزینه تولید فیلم «آبادان یازده ۶۰» توضیح روشنی نداد. او تاکید کرد که هیچ تهیهکنندهای را ندیده است که رقم تمام شده تولید یک اثر را بگوید و اگر هم کسانی رقمی میگویند با آنچه واقعی است تفاوت دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
- مثل جوی آبی که جاری است/ نگاهی به «آبادان یازده ۶۰»
- سبک و لحنی خلاق و جدید/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- آغاز اکران «آبادان یازده ۶۰» در سینماها
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود