مشاور ابراهیم حاتمی کیا در فیلم «به وقت شام» با اشاره به برنامه ریزی های داعش در فیلم های تبلیغاتی شان بیان کرد که داعش یک کمپانی فیلمسازی برای ایجاد رعب و وحشت است.
به گزارش سینماسینما، اکران و جلسه نقد و برسی فیلم «به وقت شام» با حضور یاسر قزوینی مشاور ابراهیم حاتمیکیا در امور رسانهای داعش، جمعی از بازیگران عرب فیلم و دانشجویان سینما عصر روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در دانشکده سینماتئاتر برگزار شد.
قزوینی پس از نمایش فیلم با اشاره به گسترده بودن تحقیقاتش در زمینه گروهک تکفیری داعش گفت: من چند سالی است در زمینه داعش و بخصوص در باره رسانههای این گروهک تروریستی کارهای تحقیقاتی میکنم. حدود چهارسال است که فیلمهایی را که داعش در فضای مجازی پخش میکند به صورت مستمر دانلود کرده و میبینم و درباره این فیلمها از بعد رسانهای تحقیق میکنم. وقتی قرار شد درباره داعش با آقای حاتمیکیا صحبت کنم در ابتدا به موضوع کارگردانی خشونت اشاره و تاکید کردم. کارگردانی وحشت به این معناست که در دارو دسته هر گروهی از داعش همواره یک فیلمبردار هم حضور دارد تا اتفاقات را پوشش تصویری دهد.
قزوینی با اشاره به اینکه شخصیت کارگردان در فیلم «به وقت شام» به پیشنهاد او شکل گرفته اظهار کرد: داعش صحنههای اعدام افراد را به وسیله فردی که به او تبلیغاتچی میگویند کارگردانی میکند و با بهترین کیفیت تصویری، میزانسن، موسیقی و تدوین در فضای مجازی پخش میکند. مثلا وقتی سر کسی از بدنش جدا میشود کلی طراحی میکنند تا سر جدا شده در گوشهای از قاب تصویر بیفتد و حالت فیلمهای هالیوودی و حرفهای داشته باشد. این موضوع به خوبی در فیلم «به وقت شام» به مخاطب نشان داده میشود و مخاطب پس از تماشای فیلم میداند که چقدر رسانهای شدن این جنایات برای داعش حائز اهمیت است.
استاد تاریخ دانشگاه تهران گفت: آنکه در داعش بالاترین رتبه را دارد فرد تبلیغاتچی است و من به این نتیجه رسیدهام که داعش یک کمپانی فیلمسازی است و قرار است با نمایش خشونت به شکل سینمایی هم از قبح آن بکاهد، هم نیروی انسانی جذب کند و هم علیه نیروهایی که در مقابلش مبارزه میکنند جنگ روانی به راه انداخته و رعب و حشت ایجاد کند. داعش اصلا به این نیت عملیات تروریستی و اعدامهای شقاوت بار به راه میاندازد که از آنها فیلمبرداری کرده و در فضای مجازی منتشر کند.
قزوینی در پایان سخنان خود بیان کرد: قدرت رسانه را به هیچ وجه نباید دست کم گرفت. متاسفانه ما در این زمینه بسیار کند عمل میکنیم. چند وقت پیش فیلم مستندی به نام «کسرالحدود» درباره شهید قمی از شبکه خبر پخش شد که مستندی ضعیف بود و شش ماه پس از شهادت او تولید شده بود و بخش بسیاری از فیلم همان ویدئوهای داعش بود. داعش به سرعت عمل کرده و هر اقدامی را رسانه ای میکند به نحوی که همه در دام روایت داعش می افتند. بیشک تولید آثار سینمایی و مستند روشنگرانه درباره داعش میتواند رویکرد اصلی این گروهک تکفیری و تروریستی را به مردم کشورمان و حتی مردم جهان نشان دهد. ما نیز باید با استفاده از قابلیتهای رسانه به شناساندن اهداف و نیات شوم این گروه ظالم مبادرت ورزیم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- سید محمود رضوی تهیهکننده سریال «حضرت موسی(ع)» شد
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- شب حسرت ابراهیم حاتمیکیا و حضور مسعود کیمیایی در موزه سینما
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- کیوان مقدم مدیر هنری سریال حضرت «موسی» شد
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- ابراز نگرانی فرزندان سلحشور از تغییرات احتمالی در فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)»
- چرا ابراهیم حاتمیکیا سریال حضرت موسی (ع) را میسازد/ علاقه به ساخت اثری قرآنی؛ ادای دین به فرجالله سلحشور
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
- راز نهفته، نگفته باقی ماند!/ نگاهی به فیلم «چ»
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- اعلام جزئیات نحوه نمایش آنلاین فیلم “خروج”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟