سینماسینما، سیدمحمد حسینی:
کر عشق آتش غم در دل حافظ زد و سوخت …
یار دیرینه ببینید که با یار چه کرد…
دیگر نمی توان با فرهاد در سریال شهرزاد همذات پنداری کرد او رسیده است به حضرت عالیجناب عشق و ما سالها است با مطالعه ی آثار ادبی
از فراق یار خواندیم و از تجربه های عشق های نرسیده شنیدیم …
انگار عشق را در وصال نیاموخته ایم . زیرا پرداخت درستی از رسیدن و وصال و همراهی در قصه و کاراکتر ها نشده است.
گویا فقط یاد گرفتیم که شعر ها و داستان های خود را به بهترین شکل از هجران عشق نغمه گو باشیم و با یک جمله ی نادقیق که ؛ عشق به نرسیدن است پرونده اش را مختومه اعلام کنیم و تمام .هیچ اثری از آن فرهاد عاشق نه در نگاه او میبینم نه در صدای او نه در لحن و لبخند او .
کجاست آن فرهاد عاشق پیشه ی شاعر که البته به وقت لازم نیز مثل شیر غرش می کرد و با تمام وجودش از ماده شیر خود مراقبت !
هیچ اثری از آن همه شور و شیدایی که در بدست اوردن یار بود نمی یابم
گاهی تندی و طعنه هم به حضرت معشوقه خود دارد
یا للعجب!!! عاشق به معشوق کنایه بزند؟
به قول حضرت حافظ:
هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت.
اگر هم در ادبیات کهن خود شاید طعنه ای ببینیم کنایه ای از سر مهر و لطف است کنایه ای آمیخته از خواهش و تمنا .
از پرداخت شخصیت شهرزاد هم متعجبم شهرزاد ی که آیین معشوقه گی و دلبری بلد بود ناز داشت اما نیاز عاشق را بی پاسخ نمی گذاشت مهربان بود و دلسوز تضاد متانت و جستجوگری اش خوب به اجرا در آمده بود در بزنگاه هم با جسارت انتخابی عاشقانه کرد و فرهاد را برای همراهی ترجیح داده بود ، بی حوصله است عصبانی است دیگر متفاوت تر از بقیه زنان نیست چیزی شبیه به بقیه درگیر روزمره گی است !
رازی نهفته در پرداخت شخصیت کنار گذاشته نشده است تا مخاطب را به کشف آن کنجکاو کند ، در صورتی که این پرداخت برای کاراکتر اکرم “گلاره عباسی” و شاپور “رضاکیانیان” انجام شده است که هر دو هم در اجرا از پس مرموز بودن بر آمده اند.
اما فرهاد و شهرزاد که بار اصلی دراماتیک بر دوش این دو سوار بود تخت و یک بعدی و بدون پیچیدگی های کنجکاو برانگیز و راز آمیزی …
کدام فرهاد بود که اکثریت مخاطبان زن را همراه می کرد ؟
دل پر تشویش به همراهی اش آرام و قرار می گرفت.
شعر های از سوز دلش که به قلم آمده بود بر دل معشوقه خوش می آمد و بر چهره اشلبخند از سر رضایت نمایان می شد.
اکنون میبینم که قباد خود خواه تر از همیشه و البته خطرناک تر از همیشه
به هیچ چیزی جز شهرزاد مال او شود نمی اندیشد ! البته از سر لج مینویسم ؛ همچین بد هم نیست شهرزاد را برباید و همراه خود کند !
وقتی که میبینم فرهاد آیین عشق بازی دنیا را عوض کرده است و آداب عاشقی را به تمام رعایت نمی کند.
اگر چه رو در رویی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بخاطر حافظه عاطفی مردم از فیلم های گذشته شان و البته مهارت بازیگری شان می تواند جذاب تر شود اما در فیلمنامه هم کوششی برای دل انگیز تر کردن صحنه های این دو عاشق و معشوق به هم رسیده نشده است .
شهرزاد و فرهاد چرا دیوانگی ندارند ؟ چرا اینقدر اتو کشیده رفتار می کنند و خود خواهی دارند؟ عاشقی و محافظه کاری !؟ محال است.
به قول حافظ بزرگ :
لاف عشق و گله از یار، زهی لاف دروغ
عشق بازان ِ چنین، مستحق هجرانند
راستش الان بیشتر از همه با دماوندی بزرگ ارتباط گرفته ام با هاشم خان
که در بیمارستان یک کنایه ای ظریف می زند “تو اوستای نیامدنی”در بطن این دیالوگ که به ظاهر طعنه است یک افسوس است یک علاقه ی قدیمی که مثلا ای کاش آن روزگار می ماندی .
هم زخم در قلب او را از یک حس ناتمام میفهمم
هم جوانمردی و اخلاق را در رفتار او مشاهده میکنم
و در چشمان او حیای در مقابل معشوقه را که به هم دوخته نمی شود را به تماشا مینشینم.
او همچو دماوند مثل کوه می ماند
مثل شیر
اگر چه پیر.
من این حروف نوشتم
چنان که غیر ندانست
تو هم ز روی کرامت
چنان بخوان که تو دانی
سیدمحمد حسینی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- «شین» دوباره اکران میشود
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بین المللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
شما نقدهای مرا ارایه نکردید
مثلا این نقد بود؟
گمان بر این بود مافیا در سینما میتازاند
ظاهرا اینجا هم دوستان بدنبال رفیق بازیند تا نقد سینما