به گزارش سینماسینما، از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و با همکاری شهرداری میناتاکوی توکیو، بخش بینالملل این شهرداری و حمایت و پشتیبانی اداره کل همکاری های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آستانه نودمین سال روابط ایران و ژاپن، هفته فیلم ایران روز سه شنبه ۱۷ مرداد در سالن اکاساکای توکیو برگزار شد.
در این برنامه که به مناسبت سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی و همزمان با برگزاری جشنواره صلح و دوستی در هیروشیما برگزار شد، هفت فیلم سینمایی، مستند و انیمیشن شامل «فصل نرگس»، «مبارک»(انیمیشن)، «شرقی» (مستند زندگینامه پروفسور ایزوتسو)، «دلبری»، «بادیگارد»، «کفش هایم کو؟» و «پری دریایی» در روزهای مختلف به نمایش در خواهد آمد.
در مراسم افتتاحیه که حدود ۲۲۰ نفر از شخصیتهای فرهنگی، علمی و علاقهمندان به فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی حضور داشتند نماهنگ کوتاه هفته فیلم پخش شد.
حسین دیوسالار رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن ضمن تقدیر و تشکر از مساعدت و همکاری صمیمانه رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن، شهرداری میناتاکو و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این برنامه همزمان با جشنواره صلح و دوستی که به احترام کشته شدگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی برگزار میشود افتتاح گردیده و لازم میدانم از صمیم قلب به آنان ادای احترام نموده و برای همه ملت بزرگ و عزیز ژاپن سلامتی و سربلندی آرزو نمایم.

او افزود: با وقوع انقلاب اسلامی تمامی عرصههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … دست خوش تحولات شد و موضوعات فرهنگی از جمله سینما نیز در زمینه های کیفی، کمی، توجه به ارزش ها و آموزه های دینی و اسلامی، گرایش های معناگرایانه و … تحولات فراوانی را شاهد بوده و به راستی می توان آن را سینمایی دارای مفاهیم ارزشی، انسانی و صلح و دوستی دانست که در جهت ایجاد رشد و تعالی مردم و جامعه گام بر می دارد.
دیوسالار در ادامه مطالبی را در خصوص جایگاه سینمای ایران در منطقه و جهان، شخصیت های برجسته سینمایی، همکاری های ایران و ژاپن در زمینه های مختلف و از جمله نمایش فیلم های ایرانی و ژاپنی در دو کشور، نقش ایران شناسان ژاپنی و ژاپن شناسان ایرانی در شناخت بیشتر فرهنگی و … ارائه کرد.
او در پایان با اشاره به نقش برخی رسانه ها در القاء چهره ای غیر منصفانه و غیر واقعی از ایران که بسیاری از ناظران و محققان ژاپنی به غیر واقعی بودن این تبلیغات نیز اذعان دارند افزود: فیلم و سینما و فعالیت های متنوع فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و ژاپن می تواند نقش بسیار ارزنده ای را در ارائه شناخت بهتر میان دو کشور تاثیرگذار شرق و غرب آسیا فراهم نماید و امیدوارم این برنامه نیز زمینه مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر دو ملت بزرگ ایران و ژاپن را فراهم نماید.
همچنین پیش از این مراسم با تعدادی از مسئولان بین الملل شهرداری ملاقات و در خصوص فیلم ها و برنامه های رایزنی فرهنگی در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.
در حاشیه این هفته فیلم نمایشگاهی نیز از اثار هنری و صنایع دستی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





