سینماسینما، ابراهیم عمران
قدرت رسانه در همه ادوار تاریخ به هر نوعی که مد و رسم آن دوره می بود نشان از آن دارد که این پل ارتباطی بین توده مردم و حاکمیت ( از نوع سیاسی و اجتماعی) توان و یارای آن دارد تا در هر بزنگاهی؛ اثر گذرای مثمر ثمر داشته باشد. با این نگاه میتوان نگرش خاص رسانه ایی به فیلم “آبادان، یازده، ۶۰” مهرداد خوشبخت داشت. فیلمی که بر بستر پیام رسانی در دوره ای خاص در جنگ تاکید دارد. برهه ای که اگر قدرت رادیو در روحیه بخشی به مردم عادی و دور از جنگ نمی بود چه بسا سرنوشت جنگ دستخوش تغییرات شگرفی میشد. در حالی که در دوران ابر قدرتی رسانه های مجازی و شبه مجازی هستیم درک ساخت چنین فیلمی آسان تر و درونی تر میشود. آنگاه که گوش و چشم مردم شهری به رادیوی ملی آبادان است که خبرهای سقوط خرمشهر و حصر نزدیک آبادان را پوشش دهد. شخصیت مدیریت رادیو با بازی علیرضا کمالی به نحوی است که می توان از طرز دیالوگ و بیان اش دوره ای خاص در منطقه را لمس کرد. زمانی که هنوز نهادهای رسمی در کشور و به طریق اولی در مناطق جنگی نضج نگرفته اند و هر دم و دستگاهی با توجه به شرایط موجود، ساز خویش را میزد. که در این اثنا وجود نهادهای موازی در حاکمیت جزیی نیز نمودار است. هر چند فیلمساز به درستی ره در این ورطه ی چالش برانگیز نمی نهد؛ ولی می توان رگه هایی از دو دسته بودن آدمهای آن عصر را در سکانس هایی دید. درشخصیت مدیر اتاق رژی با بازی باور پذیر حسن معجونی، می توان همزمان حس وطن پرستی و آزاد منشی مشاهده کرد. فردی از اقلیت مذهبی که در کوران انقلاب از رادیو رانده میشود و در زمان نیاز بی چشمداشت خاص، به کمک رادیو ملی میآید. فردی غیر مسلمان و کراواتی. هنر فیلمساز در آن بود که بار عاطفی فیلم را زیاد گل درشت نشان نمیدهد. و داستان همسر بهمن که از تهران به آبادان می آید نیز به سادگی و آسانی روایت میشود. نه چندان که فکر تماشاگر و مخاطب بدان معطوف شود و نه آنچنان که نگاهی بدان نشود. در گیر و دار قدرت رادیو برای همبستگی ملی و میهنی همین بس که گروهی جانشان را فدا کردند تا ماجرای ” کوی ذوالفقاری” آبادان خلق شود و چه مدیومی از سینما بهتر که این مهم را به تصویر کشد. ضعفی که سالها در سینمای ما بوده و داستانهایی (واقعیت هایی) از این دست به بوته فراموشی سپرده شده بود. مگر در سینمای دنیا که درباره جنگ های اول و دوم جهانی آثار ماندگاری خلق نموده، از همین خرده روایت ها استفاده نکرده است؟ هر چند بضاعت پروداکشنی ما آن چنان نیست که زمان چنین واقعه ای را به درستی میزانسن بندی و دکوپاژ نماید که در این کار نیز استفاده از فیلم های مستند گواه آن است. ولی می توان فیلمهایی چنین ساخت و خرده پیرنگ های موجود در جنگ هشت ساله را به فیلمنامه هایی جان دار تبدیل نمود که حافظه جمعی مان به راحتی نسیان نگیرد و در اوج باشد. نگاه تک سویه به بانیان چنین اثری نیز در ورطه سیاسی بازی است که در این مقال، بیان اش نمی گنجد. فرکانسی که این اثر می فرستد به حتم در باور پذیری رسانه های امروز می تواند نقش شایانی ایفا نماید. رسانه هایی که هنوز هم یارای آن دارند که در همبستگی ملی و میهنی مان ، نقشی تعیین کننده داشته باشند؛ اگر بسان بهمن مدیر رادیو ملی آبادان بدان نگریسته شود که اکنون زمان پیوند دوباره رسانه اعم از رادیو و تلویزیون و روزنامه با مردم است. قدرت رسانه را باور کنیم که قدرت اش از گلوله بیشتر است که گلوله هماره بد است و رسانه هماره مانا و تاثیر گذار.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
- مثل جوی آبی که جاری است/ نگاهی به «آبادان یازده ۶۰»
- سبک و لحنی خلاق و جدید/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- آغاز اکران «آبادان یازده ۶۰» در سینماها
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





