سینماسینما، سپیده ابرآویز:
۱- فیلم خوب چیست ؟ فیلمی است که انتظارات مخاطب را برآورده کند . اگر همین یک جمله را بپذیریم دعوتنامه فیلم خوبی نیست . مخاطبش ناراضی است . اول از همه از فیلمنامه
۲- فیلمنامه دعوتنامه یک مصیبت نامه است . دردی نمی ماند که فیلمساز به آن اشاره _ و البته فقط اشاره_ نکرده باشد. بیکاری، بیماری بچه ، دزدی ، زن صیغه ای ، درگیری خیابانی منجر به قتل ، دیه ، امر به معروف ونهی از منکر، اختلاس ،متوسل شدن به ایمه ، ایمان ، نابینایی ؛ طلاق ، خیانت ، خشونت علیه زنان، مرگ مغزی ، اهدای عضو و … که کمتر از نیمی از این درونمایه ها برای ساخت یک فیلم متوسط کافی است و شاید یکی دو تاشان برای ساخت فیلمی درخشان .اما دعوتنامه با دست و دلبازی بی دلیل همه این ها را میاورد و در پرداخت هیچ کدام موفق عمل نمی کند. این پرداخت در تمام عناصر فیلم نامه از شخصیت پردازی تا دیالوگ و تعلیق لنگ می زند .
۳- کارگردانی ، به معنی قاب بندی ها ، میزانسن ، بازی گیری و نگاه هوشممندانه به موقعیت دراماتیک ؛ دعوتنامه به طرز فاحشی از این ها جا می ماند . می کوشد روایت پازلی ایجاد کند . ابتدای فیلم خوب شروع می شود . گمان می کنی قرار است این موزاییک های شکسته به سرانجام تکان دهنده ای منجر شوند . اما نمی شوند. اصلا روایت تکه تکه ضرورتش را از دست می دهد . اپیزودیک بودن داستان ها کوششی ناموفق می شود در ایجاد فرم و کلوزاپ ها و مدیم شات های آزار دهنده ، فیلم را از قالب روز خارج می کند و یاد فیلم های سال های دور می اندازد.
۴- دعوتنامه آدم هایی می سازد که نه شخصیت اند و نه حتی تیپ . زنی که صیغه یک روحانی است و چرا کارگردان برای او لهجه من درآوردی شهرستانی انتخاب کرده است ؟ بماند که از همان ابتدا این شخصیت بلاتکلیف با زدن عینک آفتابی درشب مخاطب را گیج می کند که ایا باید به او بخندد ؟ اصلا آیا باید به زن ساده دل خندید؟ آیا باید او را دوست داشته باشد ؟ چه دلیلی برای دوست داشتن این آدم وجود دارد ؟ زن دیگری می سازد که شقایق فراهانی نقش او را بازی می کند . بازی که حداقل از شقایق فراهانی بعید است !! زنی که دنبال رضایت گرفتن از ولی دم است . زنی که نه عمق دارد نه بعد . نه حرف تازه ای می زند و نه اکت تازه ای نشان می دهد . از او بی سبب تر حضور زنی است که قرار است از شوهرش طلاق بگیرد . که نمی گیرد و موضوع می رود به جاهایی که نه مخاطب برایش نه در جهان فیلم توجیهی پیدا می کند ، نه درجهان واقعی . بازیگری که به شدت ناشیانه بازی می کند . نماهای نزدیک از چهره اش به جای تاثیر دراماتیک عکس عمل می کند .دیالوگ هایش با شوهر حاضرین در سالن را به جای متاثر کردن می خنداند ونابینایی که ماجرایش با قرآن بریل و … فیلم را به سمت یک اثر سفارشی نا موفق سوق می دهد .
۵- تدوین ، طراحی صحنه ولباس با بقیه کاستی های فیلم همراه می شود تا از دعوتنامه فیلمی بسازد که هنوز تا فیلم خوب شدن فاصله جدی و زیادی دارد . دعوتنامه به آش شله قلمکاری می ماند که همه چیز دارد اما هیچ چیزش کافی نیست .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- چرا سینماروها به سینما نمیروند؟ پاسخ جالب مهرداد فرید
- مهرداد فرید: موفقیت در اکران آنلاین خروج میتواند ما را از وابستگی به سالنهای سینما آزاد کند
- مهرداد فرید: دسترسی صاحبان فیلمها به سهمشان از فروش، آنلاین شود
- انتقاد تهیهکننده «جن زیبا» از تبلیغات شهری ضعیف برای فیلمش
- امید به آخر هفته خوب «جن زیبا»/ تبلیغاتی که ضدتبلیغ میشود!
- نورگل یشیلچای به ایران سفر میکند
- پیشنهاد یک کارگردان برای برگزاری با نشاطتر جشن خانه سینما
- پیشنهاد مهرداد فرید برای استفاده از طرح نمایش فوتبال در سینماها
- پوستر ترکیهای «جن زیبا» رونمایی شد + عکس
- مهرداد فرید در گفتوگو با سینماسینما/ با حاکمیت سالنداران در سینما طرف هستیم
- «بدون تاریخ بدون امضا» سه میلیاردی شد / فروش فیلمها در هفتهای که گذشت
- مهرداد فرید: حکومت و سلطنت در اکران در دست سینماداران است
- راف کات اولیه «جن زیبا» آماده شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





