سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
ژانر بیوگرافی یا زندگی نامه ای از گونه های مهم و محبوب در سینمای جهان محسوب می شود که همواره کنجکاوی برانگیز و جالب توجه می نماید. هرچه در سینمای جهان توجه به ساخت فیلم های مربوط این ژانر مورد توجه تهیه کنندگان و مخاطبان سینما بوده است،سینمای ایران دچار فقر شدید در ساخت و تولید فیلم های بیوگرافیک یا اتوبیوگرافیک است که این موضوع می تواند دلایل مختلف فرهنگِ،سیاسی یا اجتماعی داشته باشد. حالا اما با ساخت “غلامرضا تختی” سینمای ایران نیز صاحب یک فیلم زندگی نامه ای آبرومند شده است. نویسنده فیلنامه اثر و البته بهرام توکلی در مقام کارگردان،روایت قصه دوران کوتاه اما پرفراز و نشیب جهان پهلوان تختی را بر عهده یک گزارشگر یا خبرنگار ورزشی می گذارند. خبرنگاری که سعی می کند زوایای پنهان و پیدای دوران زندگی تختی (از کودکی تا اوج موفقیت و روزهای پایانی عمر) را مورد توجه قرار داده تا مخاطب را به شناخت افزون تری از اسطوره برساند. توکلی در نمایش دوران کودکی تختی،تصویری به شدت سیاه از محله های پائین شهر و روابط نه چندان دوستانه میان آدم های آن روزگار ارائه می دهد. نمایشی که فارغ از تطابق یا عدم تطابق آن با واقعیات،از منظر کارگردانی جالب توجه می نماید به طوریکه می تواند مخاطب کمتر آشنا و علاقه مند با آن فضاها را جذب و با فیلم همراه کند. این چنین است پرداختن به دوران نوجوانی و جوانی تختی و چگونگی ورود وی به عرصه کشتی که از منظر دراماتیک و به لحاظ جذابیت های بصری تاثیربرانگیز می نماید. به خصوص صحنه های مربوط به تنهایی تمرین کردن های تختی در مسجد سلیمان که به خوبی بر تنهایی و غریبی تختی تاکید می کنند. نوعی تنهایی پرهیاهو که گویی تمام زندگی وی را تحت تاثیر قرار داده و در ادامه فیلم لحظات بسیاری از آن به چشم می آید. چه در میان اعضای خانواده که هر یک به نوعی از او توقعی دارد و چه در اجتماع که گویی تختی خود را در برابر محرومان آن مسئول می داند. با این همه زیاده روی توکلی در نشان دادن احساس مسئولیت تختی در برابر خواسته های مردمان،فیلم را از بعد دراماتیک دچار چالش کرده و قصه خاص و پرکششی در این بستر شکل نمی گیرد. این چنین است که به تصویر کشیدن نحوه قهرمانی تختی در المپیک ملبورن اهمیت یافته و آن سکانس های درخشان درباره چگونگی برگشت جهان پهلوان مصدوم به مسابقه و کسب آن مدال طلای تاریخی شکل می گیرد. در عین حال سیاه و سفید بودن فیلم به خوبی به مدد آن آمده به طوریکه میان صحنه های بازسازی شده و فیلم های مستند آرشیوی،هماهنگی و قرابت قابل قبولی به چشم می خورد.
از سویی دیگر اشارات اثرگذار فیلم به عقاید سیاسی و تعلق خاطر تختی به دکتر مصدق و آیت اله طالقانی،ابعاد بیشتری از وجهه اجتماعی بودن تختی و ملی گرایی وی را آشکار می کند. با این که فیلم آشکارا سعی می کند به صورت کوتاه و گذرا به تعلقات عاطفی تختی اشاره کرده و طریقه آشنایی و زندگی خصوصی تختی با همسرش را آن چنان که باید مورد کنکاش قرار ندهد ولی فصل بگومگوی تختی و همسرش آن چنان قانع کننده هست که فاصله تفکرات و عقاید اسطوره و اطرافیانش را دریابیم. به خصوص آن جا که همسرش او را به خاطر این همه توجه به مردمان کوچه و خیابان سرزنش می کند و حتی از او می پرسد برای چه ازدواج کرده است؟ سوالی که تختی پیش تر در گفت و گو با دختر مورد علاقه اش (لیلی)،خود آن را مطرح می کند و البته پاسخی بر آن نمی یابد. همانطور که پاسخی بر خواسته های رفیق قدیمی اش در گلفروشی ندارد و هرچه دارد در طبق اخلاص می گذارد،حتی جانش را. و چه خوب که فیلم در نمایش صحنه های مرگ تختی متوسل به شایعات و اما و اگرهای تاریخی نمی شود و حقایق تلخ کوچ ناگوار یک اسطوره ی تنها،خسته و افسرده را نزدیک به آن چه که در واقع اتفاق افتاده به تصویر می کشد. با این همه فیلمساز از زبان راوی داستان به درستی تاکید می کند که تختی به خاطر نوع زندگی کردنش تختی شد،نه به خاطر نوع مردنش!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- «غلامرضا تختی» و «نهنگ آبی» در جشنواره فیلم شهر حضور ندارند
- تراژدی فروش تختی/چرا تختی نفروخت؟
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- افشاگری علیه اکران مهجورتختی/وقتی حوزه هنری رحمان ۱۴۰۰ را بیشتر از تختی دوست دارد
- امیر حاجرضایی: این بار هم تختی را تنها گذاشتیم
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- جانشین جوان لیلا حاتمی پیدا شد /درباره ظرفیتهای بازیگری ماهور الوند که در فیلم تختی خوش درخشید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





