فرزانه متین:زمانی که قهرمان بر روی پرده نقره ای به نمایش در می آید ما با فضایی روبه رو می شویم که نمی دانیم اصغر فرهادی می خواهد با این عظمت ،شاهکار و،فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله،چه قصه ای را برای ما بیان کند و در انتها ی فیلم متوجه این نماد می شویم.
داستان قهرمان در رابطه با مردی به نام رحیم با نقش آفرینی متفاوت امیرجدیدی است که برای بدهی به برادر زن سابقش به زندان رفته است و به مدت دو روز به مرخصی می آید و قرار است با فروش سکه هایی از پول کیف دزدی که نامزدش آن را پیدا کرده،بخش از بدهی را پرداخت کند اما عذاب وجدان رحیم از این کار خلاف ،مانع پرداخت بدهی اش می شود.
داستان تازه از این جا شکل می گیرد و آغاز می شود و فرهادی،دست رحیم را در دست مخاطب می گذارد و فیلم را پیش می برد.
با پیدا شدن صاحب کیف،رحیم یک شبه قهرمان می شود و رسانه های تصویری و بصری او را تبدیل به یک ابزار تبلیغاتی کرده و از او قهرمانی بلامنازع می سازند.فرو رفتن در نقش قهرمان همیشه درگیری و فراز و نشیب هایی هم دارد که رحیم از آن غافل است عمده ترین آن که ما در این فیلم می بینیم،اینست او به راحتی با قضاوت های نادرست،تهمت،افترا و…تبدیل به ضد قهرمان می شود.
قضاوت در سینمای فرهادی
همه ما فرهادی را استاد به نمایش گذاشتن قضاوت در سینما می دانیم و می شناسیم.این که قضاوت بد است یا خوب،مساله فرهادی نیست.مساله فرهادی،نفس قضاوت است او معتقد است فی النفسه ،قضاوت کردن نادرست است.رحیم قربانی قضاوت می شود که درست و نادرستی بر عهده ی تشخیص مخاطب است.این هجمه تهمت و قضاوت به رحیم،شما را به یاد چه کسی می اندازد؟بله به یاد خود کارگردان که هر بار با ساخت آوری حدید،با قضاوت هایی از سوی سایر افراد و ارگان ها روبه رو می شود اما اورحیم قصه نیست می داند و آگاه است که چگونه خود را از این منجلاب بیرون بکشد.
بازی کثیف
رحیم وارد بازی کثیفی شده که دم و دستگاه زندان برایش به راه انداخته اند و از سادگی اش سواستفاده می کنند تا آبرویزی(خودکشی در زندان)چند روز گذشته از یاد اذهان برود و رحیم آهسته آهسته وارد این بازی می شود.هر چقدر رحیم قصه ی فرهادی ملعبه ی دست این و آن می شود اما در یک جایی از حق پدری اش استفاده می کند و اجازه نمی دهد فرزندش،اسباب بازی رسانه ها شود.او پسرش را با زور،داد و بی داد از این بازی دور نگه می دارد هر چند می داند که فرزندش،راه نجاتش است.همانطور که نادر نمی گذاشت ،دخترش ملعبه ی جنگ زناشویی اش شود(جدایی نادر از سیمین)
مقوله ی دروغ
آنچه سینمای فرهادی را از سایر کارگردانان متمایز می کند،به نمایش گذاشتن دروغ است و اینکه چه راحت ،انسان ها برای پیشبرد کارهایشان از دروغ گفتن ابا ندارند.در جدیدترین اثر وی،از رحیم تا پست ترین فرد فیلم دروغ می گوید و فرهادی به ما می گوید؛دروغ و پنهانکاری بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان هاست.بین حقیقت و دروغ مرز باریکی وجود دارد،که کمتر شخصی می تواند آن را تشخیص دهد.اگر فرهادی قضاوت را فی النفسه درست نمی داند ،دروغ را پایان حیات اجتماعی انسان می داند.
فیلم نیاز به مخاطب خاص ندارد،فرهادی فیلمی برای همه ی اقشار ساخته است.پیچیدگی های قبلی آثارش در این فیلم دیده نمی شود و همچنین غیرقابل پیش بینی نیست. اما از چند ایراد آن نباید غافل شد؛با این که فیلمنامه شسته و رفته است اما بازی های تصنعی کارمندان زندان،به دل نشستن لهجه و از همه مهم تر نابازیگری دختر فرهادی،قهرمان را کمی خدشه دار می کند.
درانتها،مقدمه ی فیلم که از پله بالا رفتن رحیم به سمت نقش رستم است صعود او به قهرمانی و پایین آمدن از پله ها،نزول قهرمانی او را به نمایش می گذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
- اصغر فرهادی: دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارم
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- اصغر فرهادی به آلپ میرود
- «شهر زیبا»ی فرهادی به آمریکای شمالی رسید
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- رئیس آکادمی سینمای اسپانیا: فرهادی کارگردانی کاملا متفاوت، سنجیده، نوگرا و در عین حال کلاسیک است
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- اصغر فرهادی در یک فیلم جشنواره کن/ «اتاق ۹۹۹» و سوالی کلیدی درباره سینما
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!