سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
فیلم پوست ساختهی برادران ارک بعد از تجربه موفق فیلم کوتاه «حیوان» در جشنواره کن، انتظارات زیادی را ایجاد کرد که این دو برادر تازه نفس با ایدههای بسیار خوب اولین فیلم بلند داستانیشان را چگونه ارائه میکنند.
فیلم پوست فیلم فوقالعادهای نیست اما از چند منظر فیلم بسیار مهمی است و یکی از فیلمهای خوب و جالب توجه جشنواره سی و هشتم است. یکی از مهمترین ویژگیهای این فیلم در سینمای ایران معنی پیدا میکند، چرا که در سینمای ایران اصلا فیلمسازی در فضای فرهنگی بومی یا به زبانی به غیر از زبان فارسی شاید امر کمتر مورد توجه قرار گرفتهای است.
پوست سراغ داستانهای محلی و باورهای بومی آذربایجان درباره ارتباط بین پسر و مادر و باورهای ما درباره جن، رمالی و دعانویسی میرود.
تمام این موارد چیزهایی نیست که از آن بیخبر باشیم اما چرا هیچوقت در سینمای ایران نبوده، یک مسئله است و اینکه چرا الان هست یک اتفاق خوب است.
همهی اینها در کنار استفاده از زبان آذری به عنوان زبان اصلی این فیلم، باعث شده است فیلم تر و تازه و جراتمند اهل تجربه ببینیم.
برادران ارک ثابت کردهاند به باورشان نسبت به سینما پایبنداند و حاضر هستند به خاطر آن هرکاری را انجام دهند.
فیلم پوست اگر یک مقدار تکلیف خود را روشن میکرد و فاصله بین انکه فضای عاشقانه مهرمادر به فرزند و دست مایه قرار گرفتن هرچیزی برای حفظ این ارتباط و فضای ترسناک فیلم را حفظ میکرد فیلم بهتری میشد. فیلم به گونهای دوپاره است و در لحظاتی فیلم ترسناک و لحظاتی فیلم عاشقانه میبینیم و این دوگانگی به فیلم لطمه زده است.
بهره گرفتن از باورها و فرهنگهای محلی، در قالبی که یک کارگردانی منسجم و خوب آن را تصویر میکند، بازیهایی که بازیگران نه چندان مطرحی ارائه میکنند اما کاملا منطبق بر باور و هدفی هستند که در فیلم دنبال میشود، همگی به یک دیگر کمک کردهاند که یک رازآلودگی، شیطنت، خلاقیت جذاب و یک حالت ذوق برانگیزی برای مخاطب ایجاد میکند که دوست دارد تا انتها فیلم را ببیند.
فیلم پوست میتوانست یک شاهکار باشد اما همین حدی هم که اجرا شده آن را به یک فیلم خوب تبدیل کرده است. شاهکار نشدن آن شاید بخاطر همین است که نتوانسته میان تم عاشقانه و تم وحشتناک یک تعادلی برقرار کند.
برادران ارک میتوانند یک امتیاز برای سینمای ایران باشند اگر خودشان قدر خودشان را بدانند و اگر سینمای ایران اجازه دهد آنها به زبان، لحن و نگاه خودشان فیلم بسازند تا در نهایت یک جریان جدید در سینمای ایران رقم بخورد.
منبع: سانس ویژه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- مجوز نمایش سه فیلم سینمایی صادر شد
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری