سینماسینما، پدرام عبهر:
- میگن اگه چوپون نباشه گوسفندا تلف میشن. یا گم میشن، یا گرگ بهشون میزنه، یا از گرسنگی میمیرن چون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپون احتیاج داره، یه چوپونِ دلسوز. چوپون حکمِ پدرِ گوسفندا رو داره. آدم بدونِ پدر هیچی نیست. … اون به ما میگه کی بریم، کجا بریم، چیکار کنیم، کی بشینیم، کی پاشیم، کی بمیریم.
«مغزهای کوچکِ زنگزده» با این جملاتِ شاهین (نوید محمّدزاده) روی تصاویر سوپراسلوموشن تکاندهندهی لشکرکشی خشونتبارِ «شکور» و دار و دستهی اراذل و اوباشش (چوپان و گوسفندهایش) آغاز میشود و از همان ابتدا تکلیف تماشاگر با فیلم روشن میشود و درمییابد با یک فیلم خشن و قدرتمند طرف است. «مغزهای کوچکِ زنگزده» یک فیلمِ اجتماعی/گنگستری پرالتهاب مدرن ایرانیزه شده است؛ به این معنی که اگرچه قطعاً از نمونههای موفّق خارجی تأثیر گرفته، امّا خارجی و عاریتی به نظر نمیآید بلکه به عنوان یک اثر هنری، اصالت دارد و کاملاً متعلّق به سینمای ایران است و با تماشاگر ایرانی ارتباط برقرار میکند.
«مغزهای کوچکِ زنگزده» دربارهی سه برادر است به نامهای شکور و شاهین و شهروز، و پدر و مادر و خواهرشان، شهره. شکور (فرهاد اصلانی) پدرخواندهی خانواده است. چوپانِ گلّهی گوسفندهای بیمغز. گلّهای که تشکیل شده از دو برادرش، و بچّههای یتیمی که شکور در کودکی آنها را میخرد و بزرگ میکند تا سرباز امپراطوری موادّ مخدرش در حاشیهی شهر باشند. امّا قهرمان فیلم، شاهین (نوید محمّدزاده) است. گوسفندی که یاغیگری میکند و از موقعیتش در گلّه ناراضی است. شاهین دلش میخواهد مسئولیتهای مهمتری داشته باشد امّا جنم و جربزهی برادر کوچکترش، شهروز، را ندارد و این امر خشم و حسادتش را برمیانگیزد. شاهین خشونت ذاتی شکور و شهروز را ندارد امّا سعی میکند خود را خشنتر از آنچه که هست نشان دهد تا «آدم» حسابش کنند. در طولِ فیلم شاهد این کشمکش درونی شاهین هستیم؛ بین شاهینی که عربده میکشد و دم از کشتن و سر بریدن میزند و شاهینی که در عمل نمیتواند گوش کسی را ببرد، از مشاهدهی صحنهی خشونتباری که خم به ابروی شکور نمیآورد، زیر پتو پنهان میشود، و دلش برای بچهی یتیمی که به آفتاب نیاز دارد، میسوزد. ما در طول فیلم شاهد تحوّل شخصیتی و طغیان شاهین هستیم. تحوّلی که به ظریفترین و باورپذیرترین شکلِ ممکن ترسیم شده است. تحوّلی که در نهایت شاهین و تماشاگران را با هم به این نتیجهی نهایی فیلم میرساند که در این دنیا، گوسفندان همیشه گوسفند میمانند. یک گوسفندِ بدون چوپان، هرگز چوپانِ بعدی نمیشود، بلکه باید منتظر بماند تا چوپانِ بعدی بیاد و افسارش را در اختیار بگیرد.
«مغزهای کوچک زنگزده» فیلمی است پر از خشونتِ آشکار و پنهان که خشونت و تعصّب را به نقد میکشد. فیلمی که فقر و فلاکت و خشونت را هنرمندانه به تصویر میکشد و از این منظر شاید تا اندازهای یادآور «ابد و یک روز» (فضای خانهی این خانواده و تقابل دو برادر ناخودآگاه ابد و یک روز را به خاطرمان میآورد)، امّا به این تصویر تکراری بسنده نمیکند و چندین قدم فراتر میرود، هم از لحاظ محتوایی و هم از منظر سینمایی.
آخرین ساختهی هومن سیّدی یک بیگپروداکشن فوقالعادهی سینمایی است با شخصیتهایی بهیادماندنی، بازیهایی بینقص و بینظیر از نوید محمّدزاده و فرهاد اصلانی و نوید پورفرج (که در میان ستارگان فیلم میدرخشد) و دیگران، فیلمبرداری چشمنواز پیمان شادمانفر، موسیقی تلفیقی عجیب و غریب بامداد افشار که همخوانی فوقالعادهای با کلیت اثر دارد، طرّاحی صحنه و لباس کمنقص، تدوین عالی، و البتّه فیلمنامهای دقیق و عجیب و کارگردانی حیرتانگیزی از فیلمساز جوان نابغهای که با هر فیلم، شگفتزدهمان میکند و فیلم به فیلم هم بهتر و پختهتر میشود.
«مغزهای کوچک زنگزده» یک فیلم سینمایی تمامعیار است. فیلمی که در کنار «تنگهی ابوقُرَیب»، بهترین فیلمهای جشنوارهی سی و ششم بودند و گویی به جشنوارهی دیگری تعلّق داشتند و به اعتقاد نگارنده، هر دو فیلم، از استاندارهای سینمای ایران فراتر میروند. فیلمهایی که باید آنها را در سینما تماشا کرد و لذّت برد، بدون آنکه بخواهیم متّه به خشخاش بگذاریم و مو را از ماست بکشیم و حتماً نقدی به آنها وارد کنیم. «مغزهای کوچک زنگزده» و «تنگهی ابوقُرَیب» آنقدر فیلمهای خوب و کاملی هستند و آنقدر تماشایشان لذّت بخش است که به قول سعید قطبیزاده، منتقد سینما، اگر ایرادی هم دارند «فدای سرشان»! (جملهای که قطبیزاده آن را در مورد فیلم «عرق سرد» به زبان آورد.)

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم جشنواره استانبول شد
- «جنگ جهانی سوم» از ۲۶ فروردین ماه اکران میشود
- دو جایزه جشنواره لوکزامبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





