مدتی است که برخی از بازیگران در کسوت خبرنگار مقابل مسؤولان مینشینند و سوال میپرسند. فارغ از اینکه چرا باید یک بازیگر به جای خبرنگاران واسطه میان مسؤولان و مردم شود، این موضوع نیز بسیار جالب توجه است که مسؤولانی که به سختی جواب پرسشهای خبرنگاران حرفهای را میدهند، چطور مشتاقانه به راحتی مقابل یک سلبریتی مینشینند و از فرط هیجان و ذوقزدگی بارها تصاویر و فیلمهای این مصاحبه را در صفحات شخصیشان منتشر میکنند.
به گزارش سینماسینما، اظهار نظر درباره موضوعات روز و مسائل مهم سیاسی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی امری طبیعی و حق هر شهروندی است، اما نه تا زمانی که این اظهار نظرها جنبه کارشناسی و حرفهای داشته باشند که قاعدتا افراد مشهور یا همان سلبریتیها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این وجود در سالهای اخیر و با پیشرفت روزافزون شبکههای اجتماعی برخی از چهرههای سینمایی، در قالب خبرنگار از مسؤولان سوال میپرسند، با آنها گفتوگو میکنند و تحلیل ارایه میدهند.
این درحالی است که بسیاری از کارشناسان رسانه بر این باورند همانطور که یک خبرنگار نمیتواند بدون دانش کافی و ناگهانی به عرصه بازیگری وارد شود، یک هنرپیشه هم نمیتواند در کسوت یک خبرنگار مقابل مسؤولان بنشیند و پرسشهای مهم سیاسی و اجتماعی مطرح کند؛ البته بازیگران میتوانند در قالب برنامههایی که بیشتر جنبه سرگرمی دارد با مسؤولان گفتوگو کنند، اما نباید به هیچ وجه پرسشهای تخصصی و جدی عنوان شود.
هوشنگ اعلم، روزنامهنگار پیشکسوت در این باره اظهار کرد: متأسفانه افرادی که به عنوان سلبریتی در عرصههای هنرپیشگی و ورزش شناخته شدهاند سالهاست از هر فرصتی برای بیشتر مطرح شدن استفاده میکنند. به طور کلی این باور برای سلبریتیها ایجاد شده است که چون مردم آنها را روی پرده سینما و تئاتر میبینند، صلاحیت دارند درباره هر موضوعی اظهار نظر کارشناسی کنند.
او ادامه داد: تجربه نشان داده که با وقوع هر حادثهای و هر خبر مهم سیاسی برخی از سلبریتیها برای بیشتر دیده شدن اظهارنظرهای کارشناسی میکنند و حتی گاهی تلاش میکنند که در قالب خبرنگار با مسؤولان ارتباط برقرار کنند. طبیعتا هیچکس حق ندارد بگوید کسی نمیتواند درباره موضوعی اظهار نظر کند. حتی منِ روزنامهنگار هم میتوانم در یک فیلم سینمایی حضور داشته باشم و به عنوان یک هنرپیشه ایفای نقش کنم، اما اینکه چقدر توانایی این کار را دارم بحث دیگری است. سلبریتیها هم میتوانند درباره هر موضوعی اظهار نظر کنند و با مسؤولان به گفتوگو بنشینند و کسی هم حق ندارد جلوی آنها را بگیرد، اما خودشان باید به این موضوع توجه کنند که چقدر توانایی دارند درباره موضوعات مختلف نظرات کارشناسیشده بدهند. همان طور که بازیگری نیاز به تخصص دارد، نوشتن و روزنامهنگاری نیز تخصص میخواهد؛ البته باید به این نکته توجه کرد که واکنش نشان دادن به موضوعات روز بحث دیگری است و ارائه نظرات کارشناسی شده که طبیعتا متخصصان خود را دارد بحث دیگری است.
این روزنامهنگار باسابقه یادآور شد: کاملا مشخص است که نه تنها این سلبریتیهایی که مقابل مسؤولان مینشینند و با آنها گفتوگو میکنند، بلکه آن مسؤول هم هیچ تصوری از حرفه خبرنگاری ندارد. یک خبرنگار ممکن است برای مصاحبه با مسؤولی یک ماه مطالعه کند و پرونده کاری آن مسؤول را به صورت کامل مورد بررسی قرار بدهد تا بتواند از زمانی که در اختیار دارد نهایت استفاده را بکند، اما دانش یک بازیگر با خبرنگاری که سالها در یک حوزه فعالیت کرده است، اصلا قابل مقایسه نیست. اما متاسفانه مسؤولان نه تنها با مطبوعات و خبرگزاریها میانهای ندارند، بلکه هیچ آشنایی هم با این حرفه ندارند. اکثر آنها اصلا وقتی برای خواندن اخبار صرف نمیکنند و همین باعث میشود که یک مسئؤول نمیتواند نام یک موزه معروف را درست تلفظ کند و به جای آنکه مقابل خبرنگار بنشیند و به سوالات او پاسخ دهد، در مقابل یک سلبریتی مینشیند و تا مدتها هم خوشحال است که توانسته یک ساعت با فلان هنرپیشه معروف صحبت کند.
او با بیان اینکه «بسیاری از مسؤولان عاشق عکس انداختن با هنرپیشهها هستند»، افزود: یادم است در همین چند سال اخیر وقتی یکی از مسؤولان فرهنگی روی کار آمد، جلسات مختلفی را با اهالی موسیقی و سینما برگزار کرد، اما هیچ جلسهای با روزنامهنگاران نداشت و این موضوع فاجعهانگیز است. برخی از مسؤولان از حرف زدن با هنرپیشگان ذوقزده و از اینکه بتوانند یک ساعت مقابل آن هنرپیشه بنشینند و به سوالات او پاسخ دهند، خوشحال میشوند و تا مدتها با انتشار فیلمهای این مصاحبه در صفحه مجازی خود به قول معروف پُز میدهند. طبیعی است که در این جامعه با این سطح از تفکر، مسؤولان برای خبرنگاران ارزشی قائل نمیشوند؛ چون ما سلبریتی نیستیم و در زیر پوست جامعه در حال روشنگری هستیم.
اعلم با بیان اینکه «طبیعتا مصاحبه با یک سلبریتی راحتتر از مصاحبه با یک خبرنگار است»، گفت: این موضوع هم همانند سایر موضوعات مملکت ما که هیچ کسی سر جای خودش نیست، پیش میرود. وقتی شهرداری برای دادن طرح ترافیک به خبرنگاران در امور فرهنگی دخالت میکند و برای شناسایی خبرنگاران از آنها مدرکهای غیرمنطقی میخواهند و وقتی صداوسیما در کار سایر نهادها به راحتی دخالت میکند، دیگر چه انتظاری از سلبریتیها داریم؟
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- مجریانی که صداوسیما برای جامجهانی انتخاب کرد
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد