سینماسینما، مینو خانی
چکچک آب به تیکتاک ساعتی می رسد که پیرمرد آن را کوک می کند. بعد تلقتلق چرخ بافندگی و صدای ساعت ریتم اصلی می شود، ریتم اصلیِ نهفقط فیلم، بلکه ریتم اصلیِ زندگی پیرمرد، فیلمی که نه دیالوگی دارد که باعث پیشبرد داستان باشد و اگر چند جمله ای که گاه و گاه با افراد مختلف شنیده می شود نبود هم مشکلی در درک آن ایجاد نمی کرد. موسیقی فیلم هم چندان چشمگیر یا چندان پراهمیت نیست. توریست ها در بافت قدیمی شهر عکاسی می کنند. رنگ نیز همچون دیگر عناصر حضور پرقدرتی ندارد، رنگ فیلم کرم کاهگلی است. غیر از پیرمرد، هیچ بازیگری نیست، پیرمرد هم بازی نمی کند، زندگی می کند، زندگی خودش را، فقط دوربین کارگردان روشن است و او را در طول روز دنبال می کند.
«پنج» اولین فیلم بلند سینمایی کارگردان جوان یزدی، سیدمجتبی حسینی، است که به صبوری شعربافان قرون اهدا شده است. در واقع، حسینی این فیلم را به پاسداشت بافندگان صبوری که طی سالها و قرنها شهر یزد را به یکی از معروف ترین و قدیمی ترین شهرهای دنیا در تاریخ نساجی تبدیل کرده، ساخته است. فیلم نه به معنای مرسوم مستند است، نه انتظار از یک فیلم داستانی را برآورده می کند، نه یک فیلم تجربی است. فیلم خوش ساختی با معادله های خاص خود؛ صبوری و زمان. بیشتر از آنکه احساس کنم این فیلم به پاسداشت شعربافان ساخته شده، فکر می کنم پاسداشت «زمان» مسئله اصلی آن است؛ زمانی که در هر کاری و هر جایی ریتم خاص خود را به وجود می آورد، یک جا تند و یک جا هم کند و این یعنی ریتم. ریتمی که در زندگی هر کس جاری و ساری است. ریتم که به هم می خورد، نظم ذهنی به هم می خورد، همان چیزی که برای پیرمرد شعرباف «پنج» که در کارگاه شماره ۵ صبحش را غروب کرده و باز روز دیگر از نو، اما با همان کوک و همان ریتم. اما وقتی ساعت قدیمی خراب می شود، ریتم پیرمرد را به هم می زند و هیچ ساعت دیگری نمی تواند آن ریتم را در او به وجود آورد.
کادربندی ها زیباست، چون شهر زیباست، خصوصا بافت قدیمی شهر، ضمن اینکه تصاویر هوایی از شهر، هوای سفر به یزد در سر می آورد. برای همین به نظر می رسد شاید بهانه خوبی برای حضور در جشنواره های توریستی و خصوصا جشنواره های خارجی داشته باشد. و هم چنین شهر تاریخی یزد و ریتم ساده زندگی یک پیرمرد در کار و وقتی زیر سایه درختان حیاط به خواب قیلوله می رود، لب حوض آب وضو می گیرد و ما او را از میان شاخه های درخت از نمای بالا می بینیم؛ اینها نهتنها زیبایی بصری فیلم را زیاد می کند، که حلقه مفقود زندگی شهری انسان سرگشته و ماشین زده امروز در همه جای دنیاست و همین می تواند جایگاه و سرنوشت خوبی برای فیلم و عوامل سازنده آن رقم بزند. ذکاوت کارگردان نیز در بهکارگیری تصاویر ثابت از شهر، بادگیرها، گنبدها و مناره ها، سقف های طاق هلالی همچنان بر جذابیت های بصری فیلم افزوده است و ساعت که زنگ می خورد، منتظر نگاه مهربان پیرمرد به آن هستیم و وقتی ریتم نمی گیرد، ما نیز ریتممان را در زندگی عادی روزمره مان از دست می دهیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد





