پوری بنایی نزدیک به ۴۰ سال است که نقشی را در فیلم های سینمایی نپذیرفته و آخرین باری که جلوی دوربین رفته، برمی گردد به «مریم و مانیِ» کبری سعیدی در ۱۳۵۷٫٫٫ بنایی از دوری خود خواسته اش از سینما و همکاری با فریدون گله و علی نصیریان می گوید.
به گزارش سینما سینما، پوری بنایی، در مورد علاقه مردم نسبت به خودش در حالی که سالهاست جلوی دوربین نرفته، میگوید: «۳۸ سال است که جلوی دوربین نیستم اما خوشحالم جامعه هنری و مردم از نسلهای مختلف، هنوز با من محبتشان به توجه میکنند. نزدیک به ۴ دهه از آخرین فیلمی که در آن حضور داشتم میگذرد؛ با این حال مردم مرا فراموش نکردهاند و گرمیشان را هنوز حس میکنم.»
هرگز ممنوعالکار نشدم
بازیگر پرکار سالهای دور، ممنوعالکار بودن خود و دور ماندن اجباری از سینما را به کلی رد میکند و میگوید: «من از اول انقلاب اجازه فعالیت در سینما را داشتم و هرگز ممنوعالکار نشدم. حتی قرار بود در مجموعه «سربدارانِ» محمدعلی نجفی حضور داشته باشم اما تصمیم گرفتم دیگر کار کنم. دلم برای سینما و دوربین بسیار تنگ شده است ولی بهتر است که کار نکنم و مطمئن باشید هیچوقت جلوی دوربین نخواهم رفت.»
مهرِ «مهرگیاه» در دلم مانده است
بنایی در مورد فریدون گله و فیلم مورد علاقه خود («مهرگیاه») هم میگوید: «فریدون گله برای من بسیار عزیز بود و هست. «مهرگیاهِ» گله قشنگترین اثری بود که در آن حضور داشتم مخصوصا که بازیگر روبهروی من علی نصیریان عزیز بودند. از «مهرگیاه» خاطرات بسیار خوب و شیرینی برایم باقی مانده و همیشه گفتهام: مهرِ «مهرگیاه» در دلم مانده است…»
فریدون گله منزوی شده بود
پوری بنایی در منزوی شدن فریدون گله به خاطر دور ماندن از فیلمسازی هم میگوید: «زمانی که فریدون گله گوشهگیر شده بود و شمال زندگی میکرد؛ به دیدنش میرفتم. میدانید بعضی از سینماگران مثل خودِ من، سرشان با کارهای جانبی گرم است اما کارگردانها امیدشان به ساخت فیلم و دیده شدن آثارشان است؛ مخصوصا فریدون گله که آنقدر عاشقانه کار میکرد.»
با میکی رونی و جان آیرلند همبازی بودم
بنایی به فیلم «ماه و همهمه»، محصول مشترک سینمای ایران و آمریکا هم اشاره میکند و میگوید: «گله فیلمساز فوقالعادهای بود و «مهرگیاه» دومین همکاریام با ایشان بود. [یکی از] اولین تجربه[های] مشترک سینمایی ما برمیگردد به «ماه و همهمه» که محصول مشترک سینمایی ایران و آمریکا بود. فیلمی که بازیگرانی شناختهشدهای چون میکی رونی و جان آیرلند در آن حضور داشتند و با انقلاب اسلامی نیمهکاره رها شد و متاسفانه هیچوقت کامل نشد. بعد از انقلاب هم فریدون گله دیگر نتوانست فیلم بسازد و روز به روز منزویتر شد و از بین رفت.»
اگر زمان به عقب بازگردد دوباره همین تصمیم را میگیرم
بنایی در آخر با اشاره به مهیا بودن شرایط ترک ایران و مهاجرت به آمریکا، مانند هنرمندانی که ایران را ترک کردند، صحبتهایش را تمام میکند: «بعد از انقلاب شرایط برای مهاجرتم به آمریکا مهیا بود ولی هرگز نخواستم ایران را ترک کنم چون عاشق کشورم هستم. باور کنید اگر زمان به عقب بازگردد، دوباره همین تصمیم را میگیرم و البته جلوی دوربین هم نمیروم!»
منبع :آنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پردهخوانیِ شیرینِ رنجهای ناشنیده و ناگفته!
- مراسم خاکسپاری نصرتالله وحدت برگزار شد
- عکسی که لاله اسکندری از ناصر ملک مطیعی و پوری بنایی منتشر کرد
- لوکیشن مقدس/ درباره سقاخانهها در فیلمهای سینمایی
- ویدئویی که پوری بنایی از خود منتشر کرد/ او اعلام کرد کرونا نگرفته
- تشییع پیکر شهلا ریاحی / گزارش تصویری
- اکران خصوصی فیلم مطرب / گزارش تصویری
- مروری بر نقشآفرینیهای پوری بنایی به مناسبت زادروزش
- تولد ۷۸ سالگی مسعود کیمیایی / گزارش تصویری
- نخستین دوره جایزه آکادمی سینماسینما-۱/گزارش تصویری
- مراسم گرامیداشت ناصر ملک مطیعی / گزارش تصویری
- خسرو سینایی، پوری بنایی، محمود دولت آبادی، شمس لنگرودی و … در یک مراسم/تصاویر
- حمله تند کیهان به روزنامه بهار و پوری بنایی
- عکسی از سه بازیگر قدیمی سینمای ایران/ این قاب روزگاری گیشه بی پایان سینما بود
- یادبودی با طعم خشم و بغض و اندوه / هنرمندان در یادبود کیارستمی از او گفتند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






پوری بنایی..ستاره آسمان دل ها
پوری بنایی…ستاره آسمان دل ها