پوری بنایی نزدیک به ۴۰ سال است که نقشی را در فیلم های سینمایی نپذیرفته و آخرین باری که جلوی دوربین رفته، برمی گردد به «مریم و مانیِ» کبری سعیدی در ۱۳۵۷٫٫٫ بنایی از دوری خود خواسته اش از سینما و همکاری با فریدون گله و علی نصیریان می گوید.
به گزارش سینما سینما، پوری بنایی، در مورد علاقه مردم نسبت به خودش در حالی که سالهاست جلوی دوربین نرفته، میگوید: «۳۸ سال است که جلوی دوربین نیستم اما خوشحالم جامعه هنری و مردم از نسلهای مختلف، هنوز با من محبتشان به توجه میکنند. نزدیک به ۴ دهه از آخرین فیلمی که در آن حضور داشتم میگذرد؛ با این حال مردم مرا فراموش نکردهاند و گرمیشان را هنوز حس میکنم.»
هرگز ممنوعالکار نشدم
بازیگر پرکار سالهای دور، ممنوعالکار بودن خود و دور ماندن اجباری از سینما را به کلی رد میکند و میگوید: «من از اول انقلاب اجازه فعالیت در سینما را داشتم و هرگز ممنوعالکار نشدم. حتی قرار بود در مجموعه «سربدارانِ» محمدعلی نجفی حضور داشته باشم اما تصمیم گرفتم دیگر کار کنم. دلم برای سینما و دوربین بسیار تنگ شده است ولی بهتر است که کار نکنم و مطمئن باشید هیچوقت جلوی دوربین نخواهم رفت.»
مهرِ «مهرگیاه» در دلم مانده است
بنایی در مورد فریدون گله و فیلم مورد علاقه خود («مهرگیاه») هم میگوید: «فریدون گله برای من بسیار عزیز بود و هست. «مهرگیاهِ» گله قشنگترین اثری بود که در آن حضور داشتم مخصوصا که بازیگر روبهروی من علی نصیریان عزیز بودند. از «مهرگیاه» خاطرات بسیار خوب و شیرینی برایم باقی مانده و همیشه گفتهام: مهرِ «مهرگیاه» در دلم مانده است…»
فریدون گله منزوی شده بود
پوری بنایی در منزوی شدن فریدون گله به خاطر دور ماندن از فیلمسازی هم میگوید: «زمانی که فریدون گله گوشهگیر شده بود و شمال زندگی میکرد؛ به دیدنش میرفتم. میدانید بعضی از سینماگران مثل خودِ من، سرشان با کارهای جانبی گرم است اما کارگردانها امیدشان به ساخت فیلم و دیده شدن آثارشان است؛ مخصوصا فریدون گله که آنقدر عاشقانه کار میکرد.»
با میکی رونی و جان آیرلند همبازی بودم
بنایی به فیلم «ماه و همهمه»، محصول مشترک سینمای ایران و آمریکا هم اشاره میکند و میگوید: «گله فیلمساز فوقالعادهای بود و «مهرگیاه» دومین همکاریام با ایشان بود. [یکی از] اولین تجربه[های] مشترک سینمایی ما برمیگردد به «ماه و همهمه» که محصول مشترک سینمایی ایران و آمریکا بود. فیلمی که بازیگرانی شناختهشدهای چون میکی رونی و جان آیرلند در آن حضور داشتند و با انقلاب اسلامی نیمهکاره رها شد و متاسفانه هیچوقت کامل نشد. بعد از انقلاب هم فریدون گله دیگر نتوانست فیلم بسازد و روز به روز منزویتر شد و از بین رفت.»
اگر زمان به عقب بازگردد دوباره همین تصمیم را میگیرم
بنایی در آخر با اشاره به مهیا بودن شرایط ترک ایران و مهاجرت به آمریکا، مانند هنرمندانی که ایران را ترک کردند، صحبتهایش را تمام میکند: «بعد از انقلاب شرایط برای مهاجرتم به آمریکا مهیا بود ولی هرگز نخواستم ایران را ترک کنم چون عاشق کشورم هستم. باور کنید اگر زمان به عقب بازگردد، دوباره همین تصمیم را میگیرم و البته جلوی دوربین هم نمیروم!»
منبع :آنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پردهخوانیِ شیرینِ رنجهای ناشنیده و ناگفته!
- مراسم خاکسپاری نصرتالله وحدت برگزار شد
- عکسی که لاله اسکندری از ناصر ملک مطیعی و پوری بنایی منتشر کرد
- لوکیشن مقدس/ درباره سقاخانهها در فیلمهای سینمایی
- ویدئویی که پوری بنایی از خود منتشر کرد/ او اعلام کرد کرونا نگرفته
- تشییع پیکر شهلا ریاحی / گزارش تصویری
- اکران خصوصی فیلم مطرب / گزارش تصویری
- مروری بر نقشآفرینیهای پوری بنایی به مناسبت زادروزش
- تولد ۷۸ سالگی مسعود کیمیایی / گزارش تصویری
- نخستین دوره جایزه آکادمی سینماسینما-۱/گزارش تصویری
- مراسم گرامیداشت ناصر ملک مطیعی / گزارش تصویری
- خسرو سینایی، پوری بنایی، محمود دولت آبادی، شمس لنگرودی و … در یک مراسم/تصاویر
- حمله تند کیهان به روزنامه بهار و پوری بنایی
- عکسی از سه بازیگر قدیمی سینمای ایران/ این قاب روزگاری گیشه بی پایان سینما بود
- یادبودی با طعم خشم و بغض و اندوه / هنرمندان در یادبود کیارستمی از او گفتند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود






پوری بنایی..ستاره آسمان دل ها
پوری بنایی…ستاره آسمان دل ها