این روزها بحث بر سر سریال «نفس» به کارگردانی جلیل سامان بالا گرفته است؛ دلیلش هم کلاهگیس زنان بازیگر سریال است.
حالا هم عیاری میخواهد به واقعیت صرف وفادار بماند. جالب است او در گفتوگوی اختصاصی خود با «شرق» که در سالنامه ۱۳۹۵ چاپ شده است، در برابر این سؤال که «کاملا مشخص است سادگی فیلم آگاهانه است. هرچه هنر کاملتر باشد به موجزترین شکل بیان میشود. آنقدر علاقه و پایبندیتان به واقعیت در شما قوی بود که از کلاهگیس برای موهای زنان استفاده کردید. به نظرم آنقدر این ایده عجیب است که حتی در ذهن آدم هم تصور ساخت چنین فیلمی خطور نمیکند؛ چون تابویی قوی است. با شرایط فیلمسازیای که در ایران داریم، چطور از این مرحله گذشتید و حتی به مرحله اجرا رسیدید؟»، پاسخ داد: «وقتی فیلم «تنوره دیو» را سال ۱۳۶۳ میساختم، حتی قبل از آن در فیلمهای دیگری که میدیدم که بازیگر در خلوت نزد محارمش هم روسری به سر دارد، دچار انزجار میشدم و فکر میکردم وقتی قدم اول را غیرواقعی شروع میکنیم، چطور میتوانیم مدعی باشیم در قدمهای بعدی فیلمی رئالیستی میسازیم که متکی بر راستگویی و حقیقتگویی باشد. به نظرم همه اینها جعلی بود. عاقبت «تنوره دیو» ساخته شد. کیانوش عیاری در باره ساخت فیلمهای پیشینش و استفاده از حجاب در فیلم گفت در فیلم «آن سوی آتش»، عاطفه رضوی دختری از عشایر عرب است. طبیعی است که اینها مدام روسری به سر داشته باشند. این فیلم هم به یمن شرایط داستان، مشکلی در این زمینه نداشت؛ اما وقتی نوبت به فیلمهای بعدی من رسید، خفت و خواری برای من شروع شد تا زمانی که سریال «روزگار قریب» ساخته میشد و من فرح، شمس و پرستاران بیمارستان در سال ۱۳۵۱ را با روسری نمایش میدادم. از این غیرواقعیتر؟ حتی از کسانی که برای من سر صحنه چای میآوردند هم خجالت میکشیدم که فرح پهلوی را با روسری نشان میدهیم. جالب است همکار بسیار عزیزی انتقاد کرده بود که چرا باید این کار را کرد. شنیدن این حرف از تماشاگر ایرانی که پذیرفته این یعنی واقعیت، عجیب است. چرا این یعنی واقعیت؟ این عادت بخش نادرستی از زندگی ماست. من اگر در خانهام پردههای مندرسی داشته باشم؛ اما خودم به آنها عادت کرده باشم، میهمانی که به منزل من میآید، بلافاصله توجهش به پردههای مندرس منزلم جلب میشود. آیا این عادت را باید تحسین کنیم؟ پس نگاه بقیه چه میشود؟
هرچند پیش از این هم عیاری تجربه استفاده از کلاهگیس برای بازیگران را در فیلمهایش داشته است. او در گفتوگویی با «اعتماد» ضمن تأیید این نکته، گفت: «خودم سه بار این تجربه را در فیلمهای «دو نیمه سیب»، «بودن یا نبودن» و فیلم «بیدار شو آرزو» داشتم که خانم مرجانه گلچین، مرحومه لوریک میناسیان و بهناز جعفری هم در بخشی از این فیلمها با پوستیژ ظاهر شدند. در فیلم «بودن یا نبودن» یک صحنه ۱۵ثانیهای، «دو نیمه سیب» دو دقیقه و «بیدار شو آرزو» حدود سه دقیقه با این چهره ظاهر شدند اما خب اینها مسلما برایم کافی نبود».
در این مسیر تاکنون برخی مراجع درباره استفاده از کلاهگیس در فیلمها و سریالها نظر دادهاند؛ از جمله آیتالله بهجت: از کلاهگیسی استفاده کنند که مصداق زینت نباشد/ آیتالله تبریزی: اگر در تهیه فیلم، اختلاط مرد و زن به نحوی باشد که موجب تحریک شهوانی است جایز نیست؛ چه با کلاهگیس باشد یا نباشد/ آیتالله خامنهای: کلاهگیس حکم موی سر را ندارد لکن اگر زینت محسوب شود یا موجب جلب توجه نامحرم گردد باید نزد نامحرم پوشانده شود/ آیتالله سیستانی: مطلقا جایز است، ولی اگر زینت به حساب بیاید باید بپوشاند و…
حالا در این موقعیت، کمترین کاری که یک مسئول دلسوز در سینما میتواند انجام دهد این است که به فیلمسازی که فیلمی سالم و درعینحال جدی ساخته کمک کند تا فیلمش بدون واسطه ازسوی مردم مورد قضاوت قرار گیرد و اکران شود. یعنی همین کاری که الان مسئولان تلویزیون در حمایت سریال «نفس» میکنند؛ ادامه نمایش سریال.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- رجبی فروتن: «کاناپه» و «قاتل و وحشی» با چالشهای جدی و آشکار فقهی روبهرو هستند/ شاید یک قرائت جدید از فقه مشکل را حل کند
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- بازیگر جوان فیلم «کاناپه» درگذشت
- تهیه کننده های خیابانهای آرام وگزارش یک جشن پی گیر اکران فیلمشان نبودند/خانه پدری دیگر مشکلی برای اکران ندارد
- طعنه و کنایه هوشنگ گلمکانی: کلاهگیس در «گاندو» مجاز است و در «کاناپه» نه؟
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- کاناپه؛ بسط زمان، قبض موقعیت/نوشتاری از مهرزاد دانش
- عیاری :«کاناپه» در خواب زمستانی بود؛ چه چیزی باعث عصبانیتشان شد؟/ گروه هنرو تجربه گروه بسیار ارزشمندی است
- بایگانی «کاناپه» و فقدان «خلاقیت» در مدیریت
- تدارک تلویزیون برای نوروز/ نمایش ۱۳۳ فیلم سینمایی در تعطیلات
- حضور دو فیلم ساز زن ایرانی در جشنواره آمریکایی
- از ارزش فیلم «نفس» کم نشده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





