سینماسینما، پیروز کلانتری:
۱٫ خیلی از فیلم هایم سفارش هایی بوده، یا در دل مجموعه هایی کار شده است؛ و کاری که به نظر می رسد یاد گرفته ام، گره زدن سفارش و فضای شکل گیری یک فیلم از یک مجموعه، به مواجهات و دغدغه های شخصی ام است. موضوع ساختن مستند «همایون» درباره همایون صنعتی (مدیر انتشارات فرانکلین و چاپخانه افست و خیلی از موسسات و فعالیت های دیگر قبل و بعدِ انقلاب) هم در ارتباط و گفتوگوی میان محمود باقری (مدیر لیام فیلم) و امید بلاغتی با من برای ساختن فیلم هایی از آدم های مهم و موثر، که کمتر شناخته شده اند، شکل گرفت.
۲٫ رابطه درست و موثر بین همین سه ضلع شکل یابی فیلم، در نقش سرمایه گذار، مجری طرح و تهیه کننده و کارگردان، برای من یک حاصل مهم و خاص این همکاری بود. سرمایه گذاری که شاید فیلم مقبولش، متمرکزتر بر خصوصیات مدیریت و کارآفرینی همایون صنعتی بود، اما در جایگاه رابطه با کارگردانی که تهیه کننده فیلم هم بود، پذیرفت که فیلم سفره ای پهن تر بگشاید. هم همایون صنعتی را، که به رغم حضور و تاثیر غریبش برای خیلی ها ناشناخته بود، همدلانه به مخاطب بشناساند و هم اینکه از ریزبینی در فعالیت ها و کارهای او گذر کند و به روایت احوال و شکل دادن شخصیت او و پرورش درام رابطه با او نزدیک شود. فیلمی برای دعوت عمومی تر برای رابطه با همایون. در جا انداختن این شمایل از فیلم و این رابطه، نقش امید بلاغتی، به عنوان مجری طرح و آشنا و نزدیک به خصوصیات و دغدغه های هم سرمایه گذار و هم کارگردان، بسیار مهم و موثر بود. او بیش از آنکه به تلفیق این دغدغه ها و جایگاه ها فکر کند – که اغلب به هم این و هم آن و نیمی یا سهم هایی از هر دو می انجامد – به ایجاد فضای احترام هر یک از ما دو طرف به جایگاه طرف مقابل و لحاظ کردن این جایگاه ها در جنس و خصوصیات حرفه ای فیلم یاری رساند، که قطعا تاثیر کارآتر و نتیجه بخشتری است.
۳٫ همایون صنعتی را شخصیت بسیار پیچیده ای دیدم که نه منابع مکتوب تاکنون و نه این فیلم، به جزئیات و پیچیدگی های حضور و حرکت طولی و عمقی زندگی او دست نیافته اند. هدفم را هم برملا کردن این مکنونات نگذاشتم. برای کسی که ناشناخته است، ابتدا باید سفره درست پهن کرد برای دعوت درست به رابطه با او. بلوچستان هم اقلیم ناشناخته سرزمین ماست و انگار دنیایی است دیگر. هم در فیلم بی حرف و گفتار و خلوت قبلی ام، «واریته بلوچی» درباره بلوچستان، و هم در این فیلم تماما شکل یافته از گفتار من و صنعتی و گفته های سرکنندگان نزدیک با او، این را خواستم: درآوردن جنس حضور بلوچستان و همایون. نه شناساندن این دو، بلکه دعوت برای شناخت آن ها.
۴٫ سختی کار در به بار نشاندن دو کار متفاوت معرفی همایون و پیگیری مواجهه با او بود، که خود قصه دیگری است
کارگردان «همایون»، مستندی درباره همایون صنعتی
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد