در حالی که بینندگان تلویزیون این روزها زیر بمباران کدهای دستوری مربع و ستاره قرار دارند، حق آنان است که از سازوکار و درآمدهای حاصل از این تبلیغات آگاه شوند؛ درخواستی که صداوسیما هنوز به آن پاسخی نداده و شفافسازی نکرده است.
به گزارش سینماسینما، همه چیز از نوروز ۹۷ شروع شد؛ حدود یک سال پیش که به یکباره اپلیکیشنی به نام روبیکا تمام باکسهای خوب تبلیغاتی تلویزیون را به خود اختصاص داد و هر شبکهای را که میزدی، با تبلیغات این اپلیکیشن روبهرو میشدی. پس از آن، روبیکا به یکباره تمام برنامههای تلویزیون را از آن خود کرد، از جمله پیش از سریال «پایتخت»، ارسطو و نقی را میدیدیم که برای این اپلیکیشن با چند سناریوی مختلف تیزر تبلیغاتی بازی میکردند.
بعدتر، یکییکی برنامههای مهم و پرمخاطب تلویزیون پر شد از نام روبیکا، برنامههایی هم که نمیتوانستند با این شرکت کار کنند، یکییکی تعطیل شدند؛ مثل «دورهمی» که مهران مدیری اصرار داشت با اسپانسر اختصاصیاش یعنی اول مارکت کار کند اما تلویزیونیها نپذیرفتند و مهران مدیری هم آن برهه، از ساخت فصل دیگری برای «دورهمی» انصراف داد. اما «خندوانه»، «ماه عسل»، «بیست هجده»، «فوتبال برتر»، «فرمول یک»، «کودک شو» و … برنامههایی بودند که یکی پس از دیگری با استفاده از روبیکا ساخته شدند. در ادامه، برنامههایی مثل «عصر جدید» احسان علیخانی هم با این اپلیکیشن روی آنتن رفتند. اما این نام خاص چیست که این همه این روزها از آن میشنویم؟
پیوند توسکا و صداوسیما چگونه رخ داد؟
سال ۹۶، صداوسیما از طریق یک مناقصه -که به گفته برخی از فعالان حوزه تبلیغات، درباره آن هیچ اطلاعرسانی اتفاق نیفتاده بود- تمامی تبلیغات سرویسهای ارزش افزوده (VAS) و شرکتهای حوزه صنعت پرداخت خود را با رقمی چند صد میلیاردی به شرکتی به نام توسکا داد. در حقیقت این شرکت به واسطه همان مناقصه، پیمانکار تبلیغات سازمان صداوسیما در این حوزه شد. پس از این اتفاق، شرکتهای PSP که تا پیش از آن سهم مهمی در ساخت برنامههای مشارکتی در تلویزیون داشتند از سوی سازمان نامهای دریافت میکنند که: «منبعد کلیه برنامهها و طرحهای مشارکتی در حوزه خدمات ارزشافزوده VAS و کلیه سرویسهای پیرامون آن، میبایست به شرکت توسکا ارجاع و پس از دریافت مجوز همکاری و نامه تأییدیه آن شرکت نسبت به مشارکت فیمابین اقدام شود. بدیهی است کلیه قراردادها و مصوبات قبلی از تاریخ ۹۶/۷/۲۶ کان لم یکن تلقی میشود.» معنای این جملات و این اتفاق این بود که صداوسیما تبلیغات شرکتهای سرویسهای ارزش افزوده و اپلیکیشنهای موبایلی را منحصرا به شرکت توسکا واگذار میکند. اما توسکا چه شرکتی است؟
سلطه روبیکا بر همه برنامهها
توسکا یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت همراه اول است که در قسمت معرفی آن در سایتش آمده: «شرکت توسعه کسبوکار ایرانی با برند توسکا، فعال در زمینه برپایی کارزارهای تبلیغاتی بر بستر فناوریهای دیجیتال است. توسکا پاسخی به تمام نیازهای شما در زمینه تبلیغات گسترده بر بستر تمامی رسانههای دیجیتال اعم از شبکههای رسمی رادیو و تلویزیون، اینترنت، تلفن همراه و شبکههای اجتماعی است.»
پس از انعقاد قرارداد میان توسکا و صداوسیما، این شرکت، اپلیکیشن روبیکا را با عنوان رسانه اول یا در حقیقت یک VOD معرفی کرد و همانطور که گفته شد از ایام نوروز ۹۷ مهمترین باکسهای تبلیغاتی فضای دیجیتال خود را به آن اختصاص داد.
حدود دو تا سه ماه پس از اعلام صداوسیما برای واگذاری تبلیغات به شرکت توسکا، شرکتهای PSP تلاشهایی داشتند برای این که متحد شوند و از صداوسیما برای این اتفاقات شکایت کنند، اما این اتفاق هیچوقت رخ نداد و این شرکتها کمکم با شرکت توسکا و شرایط عجیب آن کنار آمدند و با آن همکاری کردند؛ نکتهای که در برنامههای «ماه عسل»، «خندوانه»، «بیست هجده» رخ داد. اینکه دائم در این برنامهها، همزمان روبیکا، هفتهشتاد و آپ تبلیغ میشدند، نشان از همکاری این اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی با شرکت توسکا داشت.

صدها میلیارد تومان درآمد و چند پرسش ساده
در حالی که به یکمین سالگرد حکومت فراگیر توسکا و روبیکا بر تبلیغات صداوسیما نزدیک میشویم و در این مدت صدها میلیارد تومان پول از برنامههای پُربیننده تلویزیون به جیب این شرکت ریخته شده است، وقت آن رسیده تا مسئولان صداوسیما و مدیران توسکا، تن به شفافیت بدهند و در این زمینه اطلاعرسانی کنند. در چند ماه گذشته، چندین بار با روابط عمومی و ادارهکل بازرگانی صداوسیما تماس گرفته شد تا در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنیم که همیشه با درهای بسته روبهرو شده و پاسخی جز سکوت دریافت نکردیم.
متاسفانه هیچیک از زیرمجموعههای سازمان صداوسیما به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوستهاند و پاسخگوی مردم هم نیستند. در صفحه نخست این سامانه خطاب به مردم آمده است: «شما حق دارید از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی (موسسات مشمول بند چ و ح و خ ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) درخواست اطلاعات نموده و پاسخ را دریافت کنید.» که با استنکاف صداوسیما از پیوستن به این سامانه، چنین حق مسلمی از مردم سلب شده است.
با توجه به بنبست رسیدن راههای قانونی و رسانهای کسب اطلاعات از صداوسیما درباره عملکرد شرکت توسکا و اپلیکیشن روبیکا، پرسشهای زیر را مطرح میکنیم تا شاید یکی از مدیران و مسئولان ذیربط، در اینباره توضیحاتی را برای روشن شدن اذهان عموم مردم که این روزها از کدهای دستوری اعلام شده و بازی با مربع و ستاره و اعداد در برنامههای مختلف سرگیجه گرفتهاند، ارائه کنند:
۱- چرا قرارداد توسکا با صداوسیما برای در انحصار گرفتن تبلیغات فضای دیجیتال شفافسازی نمیشود؟
۲- گردش مالی یکساله تبلیغاتِ فضای دیجیتال صداوسیما چقدر و درآمد توسکا از این بابت چه میزان بوده است؟
۳- ارتباط مالی توسکا با برنامههای پر بینندهای مثل «خندوانه»، «عصر جدید»، «فرمول یک» و … چگونه و بر چه اساس است؟
۴- بهمن ۱۳۹۶، بانک مرکزی ابلاغیهای منتشر کرد که هدف آن برچیدن بساط کدهای دستوری موبایلی بود. استدلال هم این بود که این کدها، امنیت اطلاعات حساب کاربران را تامین نمیکنند. مدیران صداوسیما چگونه میتوانند تضمین کنند این ستاره مربعهایی که افسار گسیخته در حال جولان در فضای تلویزیون هستند، به امنیت کاربران صدمه نزنند؟ بهویژه که چند روز پیش، در نظرسنجی جشنواره جامجم برای انتخاب بهترین برنامههای تلویزیونی هم یک مشکل امنیتی بزرگ، همه آمار و آرا را زیر سوال برد.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- خدمات ارتباطی رایگان روبیکا برای زائران اربعین
- تمهیدات روبیکا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فروش ارز بانک سپه در بستر سوپراپلیکیشن روبیکا
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- «طناز» از روبیکا حذف شد
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- ارتباط رایگان در پیادهروی اربعین با روبیکا
- تشریح آخرین دستاوردهای بومی همراه اول برای معاونان وزیر صمت
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- پخش سری جدید ویژهبرنامه «مهلا» بهمناسبت ماه محرم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





