نرگس آبیار
بونوئل در کتاب «با آخرین نفسهایم» از خواست و میل عجیبی حرف زده که دلش میخواهد پس از مرگش هر دهسال یکبار از گورش برخیزد و یک بغل روزنامه بخرد. چه چیزی در روزنامه هست که بونوئل را از گورش برمیخیزاند؟ روزنامه از نامش پیداست که مربوط به اخبار روز است، اما وقتی مشمول گذر زمان میشود و سالها از آن میگذرد به تاریخ بدل میشود و همان پرسش بنیادی که چه شد که چنین شد؟ این از این. اما یک قطعه عکس، صرفنظر از محتوای بصریاش، لحظهای را ثبت کرده که متعلق به زمان و زمانه از دست رفتهای است که دیگر نیست و به همین دلیل است که ناخواسته حسی از سکون و توقف و مرگ را در مخاطب ایجاد میکند.همه چیز فیلم بر محور عکسی یادگاری از تحریریه یک روزنامه میچرخد. عکسی دستهجمعی از هفتاد و چندی نفر روزنامهنگار که پس از بیست سال هر یک سرنوشتی متفاوت پیدا کردهاند: یکی امروز صاحب کافهای است، خیل زیادی مهاجرت کردهاند، یکی مزرعهای را میچرخاند و… و خود مینا اکبری که سازنده همین فیلم است، همگی ایستادهاند رو به دوربین و به نظر میرسد به این روزها خیره شدهاند و در نگاهشان طرح همان پرسش بنیادی است که چه شد که چنین شد؟ فیلم اکبری –با وجود عنوانی که انتخاب کرده و آدرسی که میدهد- نمیخواهد محدود بماند به انتقال مفهومی از فرسایش و جوانی از دست رفته و تشریح کار جانفرسای روزنامهنگاری در شرایط بحرانی. در نظر من حرف دیگری هم در میان است: روایت فیلم به شکلی سینوسی در گذشته و زمان حال در نوسان است و چرخهای از رویدادهایی را نشان میدهد که پیوسته در این دو دهه به شکلی دیگر در حال تکرار و بازتولید بوده و هست که با خوشبینی و رگههایی از بیم و امید میتوان از آن با عنوان آزمایش و خطا و مشق دموکراسی یاد کرد، هر چند به قیمت عمر و جوانی ما تمام شود.
اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی مستند «میدان سابق جوانان» به بخش مسابقه جشنواره نوستالژیای میلان ایتالیا
- جامعه زیر تلی از خاک
- از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- آخرین نمایش مستند «میدان جوانان سابق» به یاد و خاطره محمدرضا رستمی تقدیم شد
- روزهای پایانی اکران «میدان جوانان سابق»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- گفتوگو با مینا اکبری، کارگردان مستند «میدان جوانان سابق»/ ما چارهای جز امیدواری نداریم
- نگاهی به مستند «میدان جوانان (سابق)» / برشی از تاریخ طلایی مطبوعات ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار