هومن سیدی با انتقاد از کمتوجهی تلویزیون به تبلیغات سینما، فضای تبلیغات سینما را بسیار ناامیدکننده دانست. به گزارش سینماسینما این فیلمساز همزمان با اکران فیلم تازهاش «خشم و هیاهو»گفت: در تلویزیون سیستم عجیبی برای تبلیغات سینما وجود دارد؛ جهان شگفتانگیزی که من از آن سر درنمیآورم. فاصله بسیار زیادی میان تلویزیون و سینما وجود دارد که بسیار غمانگیز است، گویی فعالان این دو عرصه هیچ حرف مشترکی ندارند و این نگاه دردناک است. وی ادامه داد: اگر قرار باشد هنری را به عنوان هنر برتر انتخاب کنیم، قطعا سینما خواهد بود و تلویزیون و تئاتر زیرمجموعههای آن هستند. با این حال سینماگران هرگز چنین ادعایی نداشتهاند اما فعالان دیگر رسانهها آنان را دشمن خود میدانند. سیدی با اشاره به فعالیتش در هر سه حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون اضافه کرد: خود را جزو هیچ یک از این دستهبندیها نمیدانم اما عجیب است که حوزههای دیگر اهالی سینما را تافته جدابافته میدانند. این نگاه درستی نیست و باعث میشود هنرها را به هنرهای کوچک و بزرگ تقسیم کنیم. او در ادامه درباره وضعیت پخش تیزرهای تلویزیونی فیلمش توضیح داد: هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم و فکر نمیکنم که قرار باشد تیزرهای خاصی داشته باشیم در حالی که همه فیلمها نیازمند تبلیغات هستند. سیدی همچنین درباره پخش تیزر بعضی فیلمها در ماهواره و محدودیتهایی که گفته میشود در پی این تبلیغات برای تبلیغ آن فیلم در داخل کشور ایجاد میشود، تاکید کرد: تلویزیون باید حمایت صددرصدی از فیلمها داشته باشد؛ اما وقتی این رسانه کار خود را میکند و از سینما حمایت نمیکند و سینماگران را اجنبی و دشمن میداند، افراد چارهای ندارند و گاه از روی ناچاری به چنین شیوههایی تن میدهند. به ویژه اینکه بابت ساخت فیلم هم حمایتی از آنها انجام نمیشود بنابراین دست کم باید در تبلیغات و اطلاعرسانی از آنها حمایت کرد تا سرمایهگذار و تهیهکننده رغبت کنند فیلم بعدی را بسازند. در شرایطی که تهیهکننده بابت ساخت فیلمش بدهکار است و در برابر عوامل آن تعهد دارد، چه باید بکند؟! او افزود: وزارت ارشاد هم که فضای تبلیغاتی ندارد درحالیکه وقتی فیلمی با سختیهای فراوان ساخته میشود، باید به شکل درستی معرفی شود تا تماشاگر آن را ببیند ولی در حال حاضر این اتفاق نمیافتد. کارگردان فیلم «سیزده» خاطرنشان کرد: در وهله اول آثار سینمایی نیازمند حمایت شهرداری هستند تا مکانهایی را به تبلیغ فیلمها اختصاص بدهند. سیدی یادآور شد: دهه ۶۰ و ۷۰ پوستر فیلمهای سینمایی روی دیوارها قرار میگرفت و مردم در سراسر شهر از اکران آثار سینما باخبر میشدند اما بعدها سازمان زیباسازی این گونه تبلیغ را کنار گذشت و شهرداری هم اجازه تبلیغات شهری نمیدهد ولی شکل درستش این بود که مکانهایی را برای تبلیغ آثار تعریف کنند، مثلا گوشهای از دیواری خاص را به تبلیغ آثار سینمایی اختصاص بدهند. او از شهرداری خواست فضایی را برای تبلیغات فیلمها در نظر بگیرد و توضیح داد: ما به عنوان سازندگان فیلم کارمان را انجام میدهیم و فروش فیلم تاثیری در دستمزد کارگردان آن ندارد اما هر هنرمندی دلش میسوزد و دوست دارد نتیجه تلاشهایش دیده شود و این چنین است که بعضی اوقات بعضی افراد به بدترین و زشتترین راه حلها میرسند و میبینیم کارگردانی وسط زمین فوتبال برای فیلمش تبلیغ میکند چون هیچ چاره دیگری به ذهنش نمیرسد. این بازیگر سینما ادامه داد: در حال حاضر تنها فضای تبلیغات شهری بیلبوردهایی است که خیلی هم خوب جواب میدهد اما گرفتن این بیلبوردها با هزینه ساخت یک فیلم برابری میکند. مگر یک فیلم چقدر بازگشت مالی دارد تا گرفتن این بیلبوردها برای سرمایهگذار و تهیهکننده آن توجیه اقتصادی داشته باشد؟! سیدی در عین حال با اشاره به بعضی از تبعیضها در تبلیغات و اطلاعرسانی تعدادی از آثار سینمایی خاطرنشان کرد: بعضی فیلمها شرایط خاصی دارند یا گروههای سازنده لابی میکنند و میتوانند تعداد زیادی بیلبورد بگیرند در حالی که داشتن سه چهار بیلبورد هم جواب نمیدهد چون این نوع تبلیغ باید فراگیر باشد؛ به همین دلیل تنها فضایی که برای اطلاع رسانی و تبلیغ فیلمها باقی میماند، فضای مجازی است که آن هم وابسته به خود مردم و تماشاگران است. کارگردان فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» یادآور شد: یک تهیهکننده برای ساخت یک فیلم معمولی در سینما حدود یک میلیارد هزینه میکند. اما وقتی شهرداری و تلویزیون از آن فیلم حمایت نمیکنند، ناچار است یا به شیوههای دیگری تن بدهد یا بپذیرد که فیلمش مهجور اکران شود چون در حال حاضر فیلمکشی به معنای واقعی کلمه اتفاق میافتد. بازیگر فیلمهای «پابرهنه تا بهشت» و «من دیگو مارادونا هستم» فضای تبلیغات فیلمها را بسیار ناامید کننده خواند و در عین حال یادآور شد: البته در همین فضا فیلمی مانند «ماهی و گربه» با وجود اکران محدود در گروه «هنر و تجربه»، به دلیل برخورداری از بیلبوردهای تبلیغاتی به فروش بسیار خوبی دست مییابد؛ فیلمی که میتوانست اکران ناموفقی داشته باشد، از بسیاری آثار دیگر بهتر میفروشد. سیدی درباره اکران نوروزی فیلمش «خشم و هیاهو» که همزمان با پنج فیلم دیگر است و اینکه بعضی اعتقاد دارند این چینش به تعدادی از فیلمهای نوروزی ضربه میزند، تصریح کرد: نمیدانم چینش فیلمها بر چه اساسی رخ میدهد اما به هر حال فیلمهایی انتخاب شدهاند که ظاهرا در گیشه حرفی برای گفتن دارند و هر کدام مخاطب خود را پیدا میکنند. ممکن است اکران این آثار در کنار یکدیگر به بعضی از این آثار ضربه بزند اما نباید با نگاهی مجزا فیلمها را دید. او ادامه داد: با دورنمایی که تصور کردهاند، تلاش کردهاند فیلمهای پرفروش را انتخاب کنند تا فروش گیشه سینما در سال جدید با قدرت آغاز شود و از این منظر نگاه درستی است چرا که نوروز همیشه برای سینما خوب بوده اما شکل ایدهآلش این است که هر هنرمندی دوست دارد فیلمش در کنار فیلمهایی اکران شود که ادعای کمتری در گیشه دارند. با این حال باید امیدوار بود که چرخه سینما در سال جدید با قدرت بیشتری کار خود را آغاز کند. سیدی در بخش دیگری از گفتوگویش با ایسنا درباره انتخاب نام «خشم و هیاهو » که نام رمان بسیار مشهو ویلیام فاکنر است برای فیلمش توضیح داد: این موضوع را پنهان نکردم و از همان آغاز گفتم که نام رمان “فاکنر” را برای فیلمم انتخاب کردهام. با اینکه فیلمنامه و رمان هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند اما برای من این فیلمنامه به نوعی از دل آن رمان کشیده شده است و نوعی ادای دین من به این رمان است ضمن اینکه عنوان «خشم» به نوعی ویژگی کاراکتر مرد و «هیاهو» به نوعی ویژگی کاراکتر زن فیلمم است. او درباره انتخاب نوید محمدزاده به عنوان بازیگر نقش اصلی مرد نیز گفت: از زمان نگارش فیلمنامه، نوید در جریان بود و به تدریج آن را میخواند و درباره فیلمنامه با یکدیگر گفتوگو میکردیم و بعد از پایان فیلمنامه نیز طناز طباطبایی به ما پیوست و همکاری ما شکل گرفت. به گزارش ایسنا، «خشم و هیاهو» نوشته و کار هومن سیدی است و دو بازیگر اصلی آن نوید محمدزاده و طناز طباطبایی هستند. این فیلم که تهیهکننده آن سعید سعدی است، درباره مشکلات زندگی خصوصی چهرههای مشهور است. سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی و رعنا آزادیور دیگر بازیگران این فیلم هستند که به سرگروهی «اریکه ایرانیان» اکران میشود. منبع: ایسنا |
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم جشنواره استانبول شد
- «جنگ جهانی سوم» از ۲۶ فروردین ماه اکران میشود
- دو جایزه جشنواره لوکزامبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
- «جنگ جهانی سوم» به چین میرود
- آکادمی اسکار منتشر کرد؛ فهرست رسمی ۹۲ فیلمِ بخش بهترین فیلم بینالمللی
- «جنگ جهانی سوم»؛ یکی از پدیدههای غیرقابل پیشبینی اسکار
- «جنگ جهانی سوم» در شبهای سیاه تالین اکران میشود
- دو جایزه اصلی جشنواره فیلم توکیو برای سینمای ایران
- برای کسب شرایط حضور در اسکار؛ «جنگ جهانی سوم» یک هفته در یک سینما اکران میشود
- «جنگ جهانی سوم» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز