کارگردان فیلم «نقره داغ» از آثار شکستخورده در اکران عمومی همچنان کلیشههایی چون ممیزی، مافیای اکران و گرانی بلیت را دلیل اصلی شکست فیلم خود میداند؛ چقدر این دلایل قابل قبول است؟
به گزارش سینماسینما، در هر فصل از اکران سینماها، هستند آثاری که سهمی حداقلی از اخبار را به خود اختصاص میدهند، توجهی را به سمت خود جلب نمیکنند، قعرنشین جدول فروش هستند و گویی تنها میآیند و میروند تا فقط بخشی از ظرفیت اکران سینماها را به لحاظ کمیت تعداد فیلمهای اکرانشده هر سال، اشغال کنند!
این دست آثار که شمارشان به نسبت یک دهه قبل شاید کمتر شده باشند اما هنوز هم نمایندگانی در چرخه اکران سینماها دارند.
«نقره داغ» عنوان یکی از تازهترین نمونه از این آثار است. فیلمی به کارگردانی محسن آقاخان با نقشآفرینی بازیگری مطرح همچون اکبر عبدی که بهرغم زبان کمدی با گذشت نزدیک به دو هفته از آغاز اکران عمومی تنها ۱۱ هزار و پانصد مخاطب داشته و مجموع فروشش به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است.
آنچه در ادامه میخوانید گفتگویی صریح و انتقادی با محسن آقاخان کارگردان این فیلم است تا شاید جوابی برای این پرسش پیدا کنیم؛ این دست آثار برای چه ساخته و اکران میشوند؟
* فیلم «نقره داغ» از ۱۸ خردادماه روانه پرده سینماها شده است، از شرایط اکران فیلم و وضعیت فروش آن رضایت دارید؟
واقعیت این است که فضای امروز جامعه، فضای مطلوبی برای سینما نیست. وضعیت اینگونه نیست که مردم دلخوش باشند و به سینما بروند. در شرایط گرانیهای اخیر و مشکلات اقتصادی بهوجود آمده مردم نسبت به سینما هم دلسرد شدهاند. بهخصوص بلیتهای ۴۵ هزار تومانی سینماها که وضعیت را خرابتر هم کرده است. فیلم ما هم در این شرایط وضعیت مشابه خیلی فیلمهای دیگر را دارد که نمیفروشند. اتفاقاً در میان فیلمهای اکرانشده همزمان با ما، فکر میکنم ما شرایط بهتری را داشته باشیم.
* از اکران فیلمتان در این شرایط راضی هستید؟
نه واقعاً رضایت نداریم.
* فیلم شما در گروه آزاد و بدون سرگروه هم اکران شده است، این شرایط انتخاب خود شما بود یا مجبور به قبول آن شدید؟
مجبور بودیم این شرایط را قبول کنیم. سینما در حال حاضر دست افرادی است که «خودی» محسوب میشوند! یک فیلمساز نزدیک به خودیها یکی بعد از دیگری فیلمهایش را اکران میکند! سینما به دست نااهلان افتاده است و همینها هم دارند اکران را مدیریت میکنند.
*اما به نظر میرسد اگر «نقره داغ» در سرگروه هم اکران میشد، باز هم وضعیت بهتری در گیشه نداشت!
بد نیست بدانید ۱۰ دقیقه از فیلم من سانسور شده است و در پاسخ به چرایی آن هم اعلام کردند که این بخشها «مبتذل» است! حتی اسم فیلم من را تغییر دادند. اسم اولیه فیلم من «جنس لطیف» بود که آن را تغییر دادند.
* فارغ از این اتفاقات میپذیرید که دیگر زمان این جنس فیلمهای کمدی گذشته است؟
بله فیلم من برای سه سال پیش است.
* البته منظورم بیش از اینهاست؛ این جنس فیلم کمدی برای چند دهه قبل است و طبیعی است که امروز مخاطب اقبالی به آن نشان ندهد! واقعاً نمیپذیرید که این فیلم یک فیلم بهروز نیست و حتی سوژهاش بیات است؟
نه این فیلم قصه خوبی دارد و بهنظرم قصه بهروزی هم هست. برخی کجفهمیها در فرآیند سانسور باعث شد که فیلم من به این روز بیفتد. این فیلم قصه بهروزی دارد و نمونه آن هم بارها ساخته شده است. هندیها و هالیوودیها هم بارها همین قصه را با محوریت جابهجایی آدمها و کلاهبرداری با این روش ساختهاند و هنوز هم میسازند.
* مخاطب ایرانی این جنس فیلم کمدی را حداقل سه دهه قبل در سینما دیده است!
بله پیشتر این نمونه دیده شده است و بهترینش هم فیلمی بود که شاپور قریب ساخت.
* چرا باید بعد از سه دهه مجدد همین جنس فیلم ساخته شود و مخاطب ببیند؟
ما قصهای داشتیم که ارشاد آن را تصویب کرد و ما هم آن را ساختیم.
* بهعنوان کارگردان چرا سراغ قصه و ساختاری رفتید که میدانستید بارها تجربه شده است؟
چه بگویم!؟ احساس میکردیم هنوز مخاطب آن را میپسندد. واقعیت هم این است که معتقدم ما قصه خوبی داشتیم که آقایان آن را خراب کردند.
* یعنی بههیچوجه هیچ سهمی برای خودتان در شکست فیلم «نقره داغ» قائل نیستید؟
چرا من هم سهم داشتهام و شک نداشته باشید. واقعیت اما این است که برای این فیلم خیلی اذیت شدم.
* بخشی از این سختیها را میگویید؟
بالاخره سوای از مشکلاتی که به آن اشاره کردم، در این دو سال به کرونا خوردیم و تولید فیلم برای مدت طولانی متوقف شد. آنقدر در این مدت اذیت شدم که با خودم قسم خوردم تا زمانی که در سینما هستم دیگر فیلم طنز نسازم.
* یعنی احساس میکنید در حوزههای دیگری مثل سینمای اجتماعی میتوانید موفقتر باشید؟
بله من تا به امروز ۱۸ تلهفیلم ساختهام که همه آنها سوژه اجتماعی داشته است. در سینما هم میخواهم فیلم اجتماعی بسازم و فیلمنامهای بهنام «پستو» در دست دارم.
* کمی درباره ۱۰ دقیقه اصلاحیه فیلم هم توضیح میدهید.
بعد از ساخت فیلم ۱۰ دقیقه از آن را حذف کردند. از رقصیدن اکبر عبدی تا بخشهای دیگری که معتقد بودند مبتذل است و باید از فیلم حذف شود.
* خودتان نمیپذیرید که این بخشها باید حذف میشد؟
واقعیت این است از ۱۱ مورد اصلاحیهای که دادند من ۴ موردش را قبول داشتم.
* درباره زنپوشی اکبر عبدی هم توضیح میدهید؛ فکر نمیکنید این ایده هم پیشتر امتحانش را در سینما پس داده بود؟
اکبر عبدی پیش از این در سه فیلم نقش زن ایفا کرده بود و فیلم ما چهارمین فیلم بود. قصه فیلم ما اما خیلی متفاوت از فیلمهای «آدم برفی»، «خوابم میآد» و «خوابزده» بود.
* بالاخره یک ایده تکراری است.
بله تکرار بود اما احساس کردیم جنس متفاوتی از این نقشآفرینی را در این فیلم داریم. میخواستیم از زاویه متفاوتی از این ظرفیت آقای عبدی استفاده کنیم.
* با توجه به ذهنیتی که مخاطب از زنپوشی اکبر عبدی داشت، این انتخاب یک ریسک برای فیلم نبود؟
درست است، شاید همین طور باشد اما من امروز از کار راضی هستم. فیلم البته سرنوشتی پیدا کرده است که نباید اینگونه میشد. ما در حال حاضر یک اکران محدود و بدون تبلیغات داریم.
* ولی بپذیرید که این فیلم حتی با اکران گستردهتر، باز هم همین اندازه فروش میکرد!
نمیدانم شاید هم همینگونه بود. فضای جامعه امروز فضای مناسبی برای سینما نیست.
* اما در همین شرایط فیلمهای دیگری هستند که فروش قابل قبولی دارند.
بهجز «سگبند» و «انفرادی» باقی فیلمها واقعاً فروش مناسبی ندارند.
* فیلمهای جدیتری مثل «روز صفر»، «علفزار» و «مغز استخوان» هم بهنسبت فروش خیلی بهتری از فیلم کمدی شما دارند!
مردم آنقدر مشکلات اقتصادی دارند که دیگر کسی دغدغه سینما رفتن ندارد!
* چرا در این شرایط میخواهید یک فیلم دیگر بسازید؟
چه بگویم؟ من کارم فیلم ساختن است. من از سینمای جوان کارم را آغاز کردهام و سالها دستیار کارگردان بودم تا به اینجا رسیدم. بالاخره کارهای من هم بگیر و نگیر دارد و انشالله یکی از آنها موفق میشود!
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- همزمان با دهه اول محرم؛ اکران فیلمهای کمدی متوقف میشود
- چهار فیلم جدید در دو روز ۳۰۰ میلیون فروختند/ استقبال سرد مخاطبان و انصراف پخشکنندهها از اکران فیلمها
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- پروانه نمایش برای سه فیلم صادر شد
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- شوخِ شیرین کار/یادداشتی از شاهین شجری کهن به مناسبت تولد اکبر عبدی
- چرا شکیبایی و عبدی بیجایگزین هستند
- فصل سوم «نون.خ» به ایستگاه پایانی رسید
- فاطمه معتمدآریا از حضورش در سینما گفت/ نقش دختر لر برایم هدیه الهی بود/ بازی نکردن در «مادر» تنها افسوسی است که دارم
- امیر نوری خبر داد: بستری شدن اکبر عبدی به خاطر کرونا در بیمارستان/عبدی فردا مرخص می شود
- فیلمبرداری سریال «نون.خ» پایان یافت
- عکس خاطره انگیز از پشت صحنه مجموعه «محله برو بیا»
- چهار بازیگر جدید به «روزهای آبی» پیوستند + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما