سینماسینما، تبسم کشاورز: به اعتقاد کامبیز نوروزی سینمای ایران یکی از بالنده ترین جریانهای فرهنگی ایران است که در مقایسه با سایر جریانهای فرهنگی در حال رشد بوده و بسیاری از شخصیتهای سینمایی افراد معتبر فرهنگی اند.
این حقوقدان در گفتگو با خبرنگار سینماسینما گفت: «توانایی سینمای ما به جایی رسیده که با وجود همه ممیزی ها، قابلیت حرف زدن را پیدا کرده و سالهاست که دیگر ممیزی نتوانسته سد راه آن باشد. این سینما به مذاق آنانی که به دنبال فرهنگ دستوری اند و توانایی تولید اثر ندارند خوش نمی آید. کسانی که نمی توانند قدشان را بلند کنند ،پای دیگران را کوتاه می کنند تا قدشان بلندتر دیده شود.»
او افزود: «بخشی از هیاهو ها در مورد ورود پولهای کثیف به سینما ناشی از همین تفکر است و بخشی هم بخاطر مغشوش بودن محیط وب که اصول حرفه ای و اخلاقی را رعایت نمی کنند.»
به گفته این حقوقدان موضوع فساد اقتصادی در سینما و ورود پولهای آلوده در سینما پیش از آنکه یک واقعیت همه جانبه باشد یک بحثی است که مد شده و بدون استناد کافی گفته می شود که سازگاری با فضای سینمای مستقل ندارد: «ما وقتی ادعایی مطرح می کنیم باید دلیلی داشته باشیم و نمی شود به صرف فلان ادعا نظر داد. فرض بگیریم ادعای ورود پول کثیف توسط امامی و سریال شهرزاد درست باشد آیا قابل تعمیم است؟در ایران سالیانه بیش از صد فیلم سینمایی ساخته و اکران می شود ،دهها سریال خانگی ساخته و منتشر می شود، فرض بگیریم این یک مورد درست باشد، به استناد یک مورد نمی شود حکم کلی داد.هم غیر معقول است و هم غیر منصفانه و نه از لحاظ اخلاقی درست است و نه حقوقی.»
نوروزی با اشاره به روند محاکمات فساد اقتصادی گفت: «در ماجرای روند مبارزه با فساد درست است که دستگاه قضایی و محاکمه و مجازات ممکن است موثر باشد اما این برخورد یک برخورد ریشه ای نیست. هر جرمی زمینه ها و بسترهایی برای وقوع دارد. ما یکبار با بزهکار برخورد می کنیم ، یکبار با بزه.محاکمه و تنبیه و مجازات مبارزه با بزهکار است برای مبارزه با بزه باید زمینه های وقوع را شناسایی کنیم و از بین ببریم. فساد مالی دستگاهها با چند محاکمه و مجازات و اعدام درمان پذیر نیست.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- این دو فیلم مشابهتی ندارند/ یک روایت حقوقی درباره پرونده «قهرمان» در گفتوگو با کامبیز نوروزی
- گفت وگوی سینماسینما با کامبیز نوروزی درباره ممنوعیت نمایش فیلم ماهمه با هم هستیم در کرمان
- رامبدجوان و دیگران ؛ حریم خصوصی و باقی قضایا/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- دهنمکی: دستمزد بازیگران آنقدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمیشود فیلم ساخت
- قسمِ درست محسن تنابنده/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- حضور دیکاپریو در دادگاه برای رسیدگی به پرونده اختلاس جنجالی
- معتمدآریا: کسی حق ندارد سینمای ایران را تسلیم پولهای کلان بیشناسنامه کند
- انتقاد مجید مظفری از نگاه صرفا اقتصادی به سینما
- بازیگرانی که از ۷۰۰ میلیون تا دو میلیارد دستمزد میگیرند
- گلایه یک تهیهکننده از دستمزد نامتعارف بازیگران در شبکه نمایش خانگی
- حقایقی که یک تهیهکننده سینما بیان کرد/ پولشویی در سینما با صدور چک در وجه بازیگران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





