سینماسینما، تبسم کشاورز: به اعتقاد کامبیز نوروزی سینمای ایران یکی از بالنده ترین جریانهای فرهنگی ایران است که در مقایسه با سایر جریانهای فرهنگی در حال رشد بوده و بسیاری از شخصیتهای سینمایی افراد معتبر فرهنگی اند.
این حقوقدان در گفتگو با خبرنگار سینماسینما گفت: «توانایی سینمای ما به جایی رسیده که با وجود همه ممیزی ها، قابلیت حرف زدن را پیدا کرده و سالهاست که دیگر ممیزی نتوانسته سد راه آن باشد. این سینما به مذاق آنانی که به دنبال فرهنگ دستوری اند و توانایی تولید اثر ندارند خوش نمی آید. کسانی که نمی توانند قدشان را بلند کنند ،پای دیگران را کوتاه می کنند تا قدشان بلندتر دیده شود.»
او افزود: «بخشی از هیاهو ها در مورد ورود پولهای کثیف به سینما ناشی از همین تفکر است و بخشی هم بخاطر مغشوش بودن محیط وب که اصول حرفه ای و اخلاقی را رعایت نمی کنند.»
به گفته این حقوقدان موضوع فساد اقتصادی در سینما و ورود پولهای آلوده در سینما پیش از آنکه یک واقعیت همه جانبه باشد یک بحثی است که مد شده و بدون استناد کافی گفته می شود که سازگاری با فضای سینمای مستقل ندارد: «ما وقتی ادعایی مطرح می کنیم باید دلیلی داشته باشیم و نمی شود به صرف فلان ادعا نظر داد. فرض بگیریم ادعای ورود پول کثیف توسط امامی و سریال شهرزاد درست باشد آیا قابل تعمیم است؟در ایران سالیانه بیش از صد فیلم سینمایی ساخته و اکران می شود ،دهها سریال خانگی ساخته و منتشر می شود، فرض بگیریم این یک مورد درست باشد، به استناد یک مورد نمی شود حکم کلی داد.هم غیر معقول است و هم غیر منصفانه و نه از لحاظ اخلاقی درست است و نه حقوقی.»
نوروزی با اشاره به روند محاکمات فساد اقتصادی گفت: «در ماجرای روند مبارزه با فساد درست است که دستگاه قضایی و محاکمه و مجازات ممکن است موثر باشد اما این برخورد یک برخورد ریشه ای نیست. هر جرمی زمینه ها و بسترهایی برای وقوع دارد. ما یکبار با بزهکار برخورد می کنیم ، یکبار با بزه.محاکمه و تنبیه و مجازات مبارزه با بزهکار است برای مبارزه با بزه باید زمینه های وقوع را شناسایی کنیم و از بین ببریم. فساد مالی دستگاهها با چند محاکمه و مجازات و اعدام درمان پذیر نیست.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- این دو فیلم مشابهتی ندارند/ یک روایت حقوقی درباره پرونده «قهرمان» در گفتوگو با کامبیز نوروزی
- گفت وگوی سینماسینما با کامبیز نوروزی درباره ممنوعیت نمایش فیلم ماهمه با هم هستیم در کرمان
- رامبدجوان و دیگران ؛ حریم خصوصی و باقی قضایا/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- دهنمکی: دستمزد بازیگران آنقدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمیشود فیلم ساخت
- قسمِ درست محسن تنابنده/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- حضور دیکاپریو در دادگاه برای رسیدگی به پرونده اختلاس جنجالی
- معتمدآریا: کسی حق ندارد سینمای ایران را تسلیم پولهای کلان بیشناسنامه کند
- انتقاد مجید مظفری از نگاه صرفا اقتصادی به سینما
- بازیگرانی که از ۷۰۰ میلیون تا دو میلیارد دستمزد میگیرند
- گلایه یک تهیهکننده از دستمزد نامتعارف بازیگران در شبکه نمایش خانگی
- حقایقی که یک تهیهکننده سینما بیان کرد/ پولشویی در سینما با صدور چک در وجه بازیگران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





