سینماسینما، تبسم کشاورز: به اعتقاد کامبیز نوروزی سینمای ایران یکی از بالنده ترین جریانهای فرهنگی ایران است که در مقایسه با سایر جریانهای فرهنگی در حال رشد بوده و بسیاری از شخصیتهای سینمایی افراد معتبر فرهنگی اند.
این حقوقدان در گفتگو با خبرنگار سینماسینما گفت: «توانایی سینمای ما به جایی رسیده که با وجود همه ممیزی ها، قابلیت حرف زدن را پیدا کرده و سالهاست که دیگر ممیزی نتوانسته سد راه آن باشد. این سینما به مذاق آنانی که به دنبال فرهنگ دستوری اند و توانایی تولید اثر ندارند خوش نمی آید. کسانی که نمی توانند قدشان را بلند کنند ،پای دیگران را کوتاه می کنند تا قدشان بلندتر دیده شود.»
او افزود: «بخشی از هیاهو ها در مورد ورود پولهای کثیف به سینما ناشی از همین تفکر است و بخشی هم بخاطر مغشوش بودن محیط وب که اصول حرفه ای و اخلاقی را رعایت نمی کنند.»
به گفته این حقوقدان موضوع فساد اقتصادی در سینما و ورود پولهای آلوده در سینما پیش از آنکه یک واقعیت همه جانبه باشد یک بحثی است که مد شده و بدون استناد کافی گفته می شود که سازگاری با فضای سینمای مستقل ندارد: «ما وقتی ادعایی مطرح می کنیم باید دلیلی داشته باشیم و نمی شود به صرف فلان ادعا نظر داد. فرض بگیریم ادعای ورود پول کثیف توسط امامی و سریال شهرزاد درست باشد آیا قابل تعمیم است؟در ایران سالیانه بیش از صد فیلم سینمایی ساخته و اکران می شود ،دهها سریال خانگی ساخته و منتشر می شود، فرض بگیریم این یک مورد درست باشد، به استناد یک مورد نمی شود حکم کلی داد.هم غیر معقول است و هم غیر منصفانه و نه از لحاظ اخلاقی درست است و نه حقوقی.»
نوروزی با اشاره به روند محاکمات فساد اقتصادی گفت: «در ماجرای روند مبارزه با فساد درست است که دستگاه قضایی و محاکمه و مجازات ممکن است موثر باشد اما این برخورد یک برخورد ریشه ای نیست. هر جرمی زمینه ها و بسترهایی برای وقوع دارد. ما یکبار با بزهکار برخورد می کنیم ، یکبار با بزه.محاکمه و تنبیه و مجازات مبارزه با بزهکار است برای مبارزه با بزه باید زمینه های وقوع را شناسایی کنیم و از بین ببریم. فساد مالی دستگاهها با چند محاکمه و مجازات و اعدام درمان پذیر نیست.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- این دو فیلم مشابهتی ندارند/ یک روایت حقوقی درباره پرونده «قهرمان» در گفتوگو با کامبیز نوروزی
- گفت وگوی سینماسینما با کامبیز نوروزی درباره ممنوعیت نمایش فیلم ماهمه با هم هستیم در کرمان
- رامبدجوان و دیگران ؛ حریم خصوصی و باقی قضایا/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- دهنمکی: دستمزد بازیگران آنقدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمیشود فیلم ساخت
- قسمِ درست محسن تنابنده/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- حضور دیکاپریو در دادگاه برای رسیدگی به پرونده اختلاس جنجالی
- معتمدآریا: کسی حق ندارد سینمای ایران را تسلیم پولهای کلان بیشناسنامه کند
- انتقاد مجید مظفری از نگاه صرفا اقتصادی به سینما
- بازیگرانی که از ۷۰۰ میلیون تا دو میلیارد دستمزد میگیرند
- گلایه یک تهیهکننده از دستمزد نامتعارف بازیگران در شبکه نمایش خانگی
- حقایقی که یک تهیهکننده سینما بیان کرد/ پولشویی در سینما با صدور چک در وجه بازیگران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن