سینماسینما، علیرضا حسنخانی
این درست است که اعتیاد و تولید و توزیع مواد مخدر یکی از معضلات اساسی و خطرناک جامعه ایران است، اما میزان پرداختن به آن بیش از آنکه نشانگر اهمیت و لزوم توجه به معضل مواد مخدر باشد، نمایهای از ناتوانی فیلمسازان در پرداختن به دیگر معضلات و مشکلات اجتماعی است. مرور سریع و گذرای سیناپسهایی به خاطر قرار گرفتن در خطوط قرمز و داستانهایی با محوریت جرایمی که اجازه گفتن از آنها وجود نداشته و تبدیل شدن این سوژههای مگو به سوژههایی درباره مواد مخدر و اعتیاد، نشان میدهد قاچاق و مصرف مواد نقش سوپاپ اطمینان برای نهادهای نظارتی و شوراهای تصویب فیلمنامه و پروانه ساخت را ایفا میکند. به همین دلیل ذوقزدگی منتقدان از تماشای فصلهای افتتاحیه «متری شیشونیم» و اظهار شگفتیشان از سکانسهای مربوط به کارتنخوابها ابهامآمیز و تعجببرانگیز است؛ سکانسهایی که نمونههای مشابه و بعضا حتی بهترش را پیشترها در «تیغ و ابریشم» (بهویژه فصلهای سانسورشده این فیلم)، «تاراج» و «سنتوری» دیدهایم.
باعث تاسف اینجاست که همین سکانسهای به ظاهر تکاندهنده فقط از باب تکاندهندگی و به قصد مرعوب کردن تماشاگر در فیلم گنجانده شدهاند و کمترین ارتباطی با داستان فیلم پیدا نمیکنند. دستگیر کردن کارتنخوابها در ظاهر قرار است منتج به کشف خردهفروشان شود، اما در گشت اولین خانه که منجر به دستگیری معشوقه ناصر خاکزاد و خود ناصر میشود، متوجه میشویم این سوژه به دلیل تعدد گزارش مردمی بر علیهش انتخاب شده. بنابراین همین چند سکانس جذاب مثل تعقیب کارتنخوابها و ریختن آنها مثل لشکر مورچگان به اتوبان و میان ماشینها هم بیکارکرد و بیرون از داستان اصلی فیلم و در حقیقت برای مرعوب کردن بیننده ارزیابی میشود. همینطور است تمام سکانسهای ورود کارتنخوابها به ستاد که با آن شکل برهنه، انبوه و تودهای قرار است یادآور آشویتس و هولوکاست باشند.
در دیگر سو «متری شیشونیم» دچار ایراد سیستماتیک است. فیلم با پلیس و از منظر یک پلیس شروع میشود و تا یکسوم پایانی هم متعهد به اصلش باقی میماند، اما بهناگاه تغییر زاویه داده و تریبون را از صمد (پلیس قهرمان داستان) میگیرد و به ناصر خاکزاد میدهد. هر اندازه که فیلم تا پیش از نطقهای ناصر خاکزاد در دادگاه، حداقل به اندازه یک فیلم پلیسی جذاب و خوشریتم، پرتعلیق و پرکشش پیش میرفت، بهناگاه با احساس وظیفه بیمعنی سعید روستایی مبنی بر دادن بیانیه و توجیه دلایل تبدیل شدن ناصر خاکزاد به یک قاچاقچی گردنکلفت مواد، با سر به ته چاه سقوط میکند. آشنازدایی روستایی از پلیس مبارزه با مواد مخدر و تماشای نمونه رئال گرفتاریهای پلیس مواد مخدر برای ما که هنوز با خاطرات «میامی وایسِ» مایکل مان، مخاطرات پلیسها را در ذهنمان تداعیسازی میکردیم، تجربهای شگفتانگیز بود. تماشای صمد دستبندخورده، تماشای بازسازی سکانس پایانی «هفتِ» دیوید فینچر در وَن پلیس و تماشای پلیسی که سعی میکند از خود رفع اتهامِ دزدی مواد کند، اتفاقات بدیعی بودند که هرگز گمان نمیکردیم در سینمای ایران همتایشان را ببینیم؛ اما دیدیم و دریغ که فیلمساز عیشمان را منقص کرد و بیدلیل ما را به کوچه تنگی برد که دو نفر از آن در کنار هم نمیتوانستند عبور کنند و ما هنوز ته آن کوچه گرفتار ماندهایم که آن چه بود و این چه؟
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





