دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر معتقد است همدلی سینماگران و اهالی رسانه لازم است تا این جشنواره به هدف خود که معرفی سینمای ایران و تحقق اهداف ملی است، دست یابد.
به گزارش سینماسینما، نخستین نشست خبری رضا میرکریمی دبیر این جشنواره امروز سه شنبه ۱۸ اسفند در سالن شماره یک پردیس چارسو برگزار شد. در این مراسم و پیش از برگزاری نشست پوستر رسمی جشنواره فجر با تصویری از عزتاللهانتظامی در فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی رونمایی شد.
کیانیان مدیر کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر و رضا میرکریمی پس از رونمایی پوستر این دوره، که تصویر عزت الله انتظامی در فیلم «گاو» روی آن ثبت شده برای حضار صحبت کردند. کیانیان گفت: «امروز دوست داشتیم عزتالله انتظامی در این مراسم حضور داشته باشد اما او بیماری سختی دارد و من از شما میخواهم آرزو کنید که حالش بهتر شود و دوباره بتواند در سینما حضور یابد و ما از حضور او در سینما و تلویزیون لذت ببریم.»
رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر بعد از رونمایی از این پوستر، با اشاره به اهمیت فیلم «گاو» در تاریخ سینمای ایران گفت: «این یک سنت در جشنوارههای بینالمللی است که پوستر آن جشنواره، عکسی از یک فیلم یا یک بازیگر تاثیرگذار در سینما باشد. ما هم در این دوره از جشنواره برای پوستر، عکس فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی و با بازی عزتالله انتظامی را انتخاب کردیم. این کار به نوعی تقدیر از این بازیگر بزرگ سینماست.»
وی افزود: «گاو» اولین فیلم ایرانی است که در جشنوارههای بینالمللی تقدیر شد و بسیاری از منتقدان بیان کردند که این فیلم به نوعی به فیلمهای ساتیا جیت رای و کوروساوا تنه میزند. فیلم «گاو» بعد از انقلاب توسط امام خمینی (ره) مورد تایید قرار گرفت و این مساله باعث شد تا موقعیت مناسبی برای سینمای ایران بعد از انقلاب به وجود آید.»
جایزه محمد امین (ص) در جشنواره جهانی فیلم فجر
میرکریمی در آغاز این نشست درباره علت پذیرش این مسئولیت صحبت کرد: «ماههای پیش که این مسئولیت را به من پیشنهاد دادند انگیزهای برای پذیرش آن نداشتم مگر برای شناساندن جایگاه سینمای ایران در جهان و کمک کردن به یک رویکرد فرهنگی مهم همچون فجر که به نظر میرسد هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده تا جایی که تا مدتی پیش عده ای به اصل برگزاری آن ایراد میگرفتند. هدفمند کردن این جشنواره برایم از هر چیزی مهمتر است.»
دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: «بسیاری از تشریفات پرهزینه و دست و پا گیر را حذف کردیم. سینمای ایران را باید با اعتماد به نفس که یک سینمای جهانی میدانم به دنیا معرفی کنیم که نیازی به باج دادن ندارد. سینمای خودمان را یک سینمای جهانی میدانیم. برخی از کشورها که سینمایشان جایگاه درستی ندارد مجبور میشوند برای دیده شدن جشنوارهشان هزینههای زیادی کنند، اما سینمای ایران این طور نیست. به این ترتیب پیشبینیام درست بود استقبال خوبی هم شد در واقع نیازمند رایزنیهای فراوانی نبودیم و آنقدر درخواست زیاد بود که باید انتخاب میکردیم. انتخابهایی که در راستای اهدافمان باشد.»
وی در توضیح جوایز و بخش های مختلف این جشنواره گفت: «پیش از این در جشنواره بین المللی فیلم فجر جایزه مصطفی عقاد داشتیم که به آثار اخلاقی و با تم مذهبی و دینی داده میشد و ما امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه محمد امین (ص) را به آثار مذهبی و اخلاقی اهدا میکنیم. این جایزه در ستایش اخلاق و آیین محمدی است».
ترکیب داوران و میهمانان در بخشهای مختلف
در بخش دیگری از نشست خبری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر امیر اسفندیاری معاون امور بینالملل سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره ویژگی های فیلم های بخش بین الملل، بازار و میهمانان صحبت کرد.
امیر اسفندیاری با اشاره به اینکه در این دوره کیفیت اهمیت بیشتری از کمیت دارد، گفت: «بیشترین تاکید میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره روی کیفیت جشنواره بود و نه کمیت. ما در بخش میهمانان خارجی و تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار میگیرد دقت زیادی داشتیم و چهره هایی را به عنوان مهمان خواهیم داشت که مطرح و شناخته شده هستند. در میان میهمانان جشنواره ۴ تهیهکننده مشهور داریم که کارگاههای تخصصی در زمینه تهیهکنندگی دارند. یک مدرس فیلمنامهنویسی و همچنین یک سینماگر صاحب سبک و نامی هم خواهیم داشت.»
وی افزود: «دو مدرس اردوهای استعدادیابی در جشنوارههای بینالمللی خواهیم داشت که کارگاههایشان را با مازیار میری و روح الله حسینی برگزار میکنند. در مجموع ۱۷۰ تا ۲۰۰ مهمان در این جشنواره حضور خواهند داشت. همچنین از رسانههای مهم دنیا خبرنگارانی را خواهیم داشت.»
این مدیر سینمایی خبر داد: «ما در بخش بینالملل ۵ داور خارجی و ۲ داور ایرانی، در بخش بهترین فیلم از کشورهای آسیایی ۵ داور شامل ۴ داور خارجی و ۱ داور ایرانی، در بخش بین المذاهب ۲ داور خارجی و یک داور ایرانی خواهیم داشت.»
تمرکز بازار فیلم بر سینمای ایران است
اسفندیاری در ادامه در مورد بازار فیلم گفت: «نوزدهمین دوره بازار فیلم فجر امسال برگزار میشود. این بازار در طول سال ها دوران پرفراز و نشیبی را طی کرده و هدف این بوده که به یک بازار مهم منطقهای تبدیل شود، سال به سال به تعداد مراجعان به بازار و کسانی که غرفه میخواستند افزوده شد و این بازار بسیار گسترده شد.»
وی ادامه داد: «امسال صحبتی با آقای میرکریمی داشتیم که بین بازار ایرانی که در سالهای اولیه داشتیم و آن بازاری که بسیار گسترده شده بود حد متوسطی را داشته باشیم. به همین منظور امسال حدود ۴۰-۵۰ غرفه خواهیم داشت و تمرکزمان روی این موضوع است که خریداران خارجی حضور داشته باشند و بیش از هر چیز وجه کمک به سینمای ایران وجود داشته باشد. در حقیقت هدفمان این است که تمرکز روی سینمای ایران باشد.»
جشنواره فرصتی برای دیدن فیلمهای ایرانی است
میرکریمی خاطر نشان کرد: شعار ما این است که “میخواهیم پلی برای ارتباط سینمای خاورمیانه با دنیا باشیم.” متاسفانه بعد از یکسری اتفاقات خاورمیانه بعضی جشنوارههایش را از دست داد و جشنوارههای دیگری هم که تلاش میکردند به ضرب پول و با زرق و برق برگزار شوند، موفق نبودند.
میرکریمی در ادامه در پاسخ به پرسش سینماسینما پیرامون شیوه انتخاب فیلمهای ایرانی و احتمال حضور فیلم «فروشنده»کار اصغر فرهادی در جشنواره توضیح داد:هنوز وارد جزئیات نشدهایم اما همه فیلمهایی که در ۱۲ ماه گذشته ساخته شدهاند، میتوانند متقاضی باشند. با این حال فیلم های جدید در شرایط مساوی در اولویت هستند.
کارگردان فیلمهای «به همین سادگی» و «زیرنورماه» تاکید کرد: آثار متقاضی باید ثبت نام کنند، اگر فیلم «فروشنده» هم ثبت نام کند حتما بررسی خواهد شد و خیلی خوشحال میشویم که از آقای فرهادی فیلمی در جشنواره داشته باشیم.
وی درباره تغییر نام بینالمللی به جهانی عنوان کرد: «ترجمه تحت اللفظی اینترنشنال، بینالمللی است که البته خیلی هم اصالت ندارد. اما کلمه جهانی خیلی جهان شمولتر است و به کالبد جسمی و روحی میپردازد، از طرفی واقعا عبارت زیباتری است و گستردگی بیشتری هم دارد. »
علیرضا شجاعنوری دبیر نشستهای تحلیل فیلم در بخشی از این نشست گفت: «جشنواره تنها محلی نمایش دادن و تماشا کردن آثار نیست، بلکه محلی برای تبادل دریافتها و آشنا شدن با اندیشهها و سلائق مختلف است.»
این تهیهکننده ادامه داد: «چیزی که مرا سر شوق آورد تا در این جشنواره سمتی را قبول کنم، بخش تبادل و تکاندن جیب دانشی و تجربی میهمانها بود که به نظرم اتفاق هیجانانگیزی است و میخواهم این اتفاق در جشنواره رخ بدهد. »
رضا کیانیان مدیر کاخ جشنواره در بخشی از این نشست گفت:« قرار شده در این جشنواره به محیط زیست اهمیت بدهیم و در واقع جشنواره ای سبز برگزار شود. در این جشنواره بولتن چاپ نمیکنیم که کاغذ مصرف نشود و درختی بریده نشود. یک کتاب کوچک برای معرفی آثار خواهیم داشت که سیاه و سفید است و اینها از مخارج کم میکند. اپلیکیشنی روی موبایلها نصب میشود و همه به آن دسترسی خواهند داشت. »
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش