سینماسینما، امیرحسین جعفری
دومین دورهی جشنوارهی فیلم کرمان، دیروز یکشنبه اول خرداد ماه، اولین روز خود را در سالن شمارهی یک تماشاخانهی پارس، با نمایش فیلمهای راه یافته به بخش مسابقهی جشنواره، در قالب شش سئانس آغاز کرد.
نمایش آثار با فیلم «دربیل» ساختهی «نازآفرین حسن پور» و «علی لاوری منفرد» (در بخش ملی) از ساعت ۹ صبح آغاز شد و در ساعت ۱۷:۱۵ عصر، با پخش مستند «تیم دکتر احمد مستوفی» ساختهی «فرهنگ خاتمی» (در بخش استانی) به پایان رسید.
در پایان روز، پس از اکران ۱۵ اثر، جلسهی نقد و بررسی فیلمهای به نمایش درآمدهی جشنواره، با حضور «سحر عصر آزاد» (منتقد و داور بخش نوشتار سینمایی)، «مهرداد فراهانی» (مستندساز و داوربخش فیلم) و «مهدی بوستانی شهربابکی» (دبیر کمیتهی داوری) و جمعی از اصحاب رسانه، فیلمسازان، دانشجویان و هنرجویان و علاقهمندان سینما، از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در سالن شمارهی ۲ تماشاخانهی پارس برگزار شد.

پس از استراحتی کوتاه، در سئانس سینماگران آزاد، دو فیلم «روزی که آقای جیم ظاهر شد» ساخته «بهنام جعفری» و «دختر میخواهد تنها باشد» ساختهی «ناصر غلام رضایی» به نمایش درآمد و سپس، نشست تخصصی با موضوع سینماگران آزاد، با حضور «هادی علی پناه» (منتقد و پژوهشگر سینما) در سالن شماره ۲ تماشاخانهی پارس از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲ برگزار شد.

در ابتدای نشست، «هادی علی پناه» ضمن بررسی دو فیلم به نمایش درآمده از سینماگران آزاد، به تاریخچهی شکلگیری جنبش سینمای آزاد، افراد تأثیرگذار و تأثیرپذیرفته از این جنبش و اهمیت مطالعهی این جنبش سینمایی اشاره کرد. او جنبش سینمای آزاد را تنها جنبش مدون، منسجم و سیستماتیک سینمای ایران دانست. وی همچنین در این خصوص افزود: «جنبش سینمای آزاد از یازدهم مهرماه سال چهل و هشت شروع شد. در سالهای اولیه جمع خیلی کوچکی داشته و چند فیلمساز مانند: «شهریار فارسیپور» و «بهنام جعفری» با «بصیر نصیبی» -که بنیانگذار این جنبش بود- کار میکردند. سپس تلویزیون ملی ایران، به توصیهی «فریدون رهنما» و «رضا قطبی» با اختصاص تجهیزات و حمایتهایی، باعث رشد این جنبش شدند. جنبشی که تا سال پنجاه و هشت، با احداث بیست شعبه در سراسر کشور و تولید هزار فیلم، فعالیتاش ادامه داشته است. اما با کاهش فعالیتهایش به واسطهی انقلاب، در نهایت به تصمیم اعضای جنبش، فعالیت آنها متوقف میشود.»

با برگزاری این نشست تخصصی، اولین روز جشنوارهی فیلم کرمان به پایان رسید. دومین جشنوارهی فیلم کرمان، فعالیت خود را تا سهشنبه، سوم خرداد ماه ادامه داده و چهارشنبه ۴ خرداد ماه به کار خود پایان خواهد داد.
عکسها: پارسا شیخ محمدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی





