پولاد کیمیایی از تفاوت نقشهایش در سه فیلمی که در جشنواره دارد گفت و از تغییراتی که فریدون جیرانی در فیلمنامه «خفهگی» داده است گلایه کرد.
به گزارش سینماسینما، پولاد کیمیایی در این دوره جشنواره فیلم فجر سه نقش متفاوت در سه فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «خفهگی» به کارگردانی فریدون جیرانی و «گشت ۲» ساخته سعید سهیلی بازی کرده است.
کیمیایی درخصوص فیلم «خفهگی» و تم جدیدی که دارد، گفت: «این فیلم کار نو و جدیدی است، ما در واقع این نوع فیلم را یک دورهای در سینما داشتیم، البته به نظرم من ریتم فیلم یک مقدار کند است و موضوع درام و دایره اصلی تراژدی درونش در نیامده است و ما را در یک رودربایستی با فرم قرار میدهد. به نظرم خود ذات قصه هیچ چیزی ندارد، ولی درکل فیلم تمیزی هست.»
او در ادامه در مورد ارتباط برقرار کردن مخاطبان سینمای ایران با این فیلم، اظهار کرد: «فکر نمیکنم مخاطبان سینما و عموم مردم با این نوع فیلمها ارتباط برقرار کنند، ما در خیابان راه برویم، پنج هزار موضوع پیدا میکنیم که دغدغه و مشکلی است که همه دارند و از موضوع این فیلم خیلی بدتر و حساستر است. درجه تراژیک ایران خیلی بالا است، یعنی اگر من بخواهم آدمی را تحت تاثیر قرار بدهم خیلی شکلهای بهتر و جذابتری وجود دارد. این گونه فیلمها شکلهای اروپایی است که در یک دوره تاثیر گذار بود. ولی با ایران و سینمای ایران همخوانی ندارد.»
کیمیایی درباره فیلم «گشت ۲» و فضای طنزی که نسبت به دو کار دیگرش دارد توضیح داد: «به نظرم فیلم خوبی است و در کار خودش موفق است، فیلم یک طنز تلخی است که زندگی یکسری آدم را به تصویر میکشد که قهرمان نیستند و دنبال کار و بدبختیهای خودشان هستند. البته بامزه هم هستند. این فیلم نشان می دهد که اگر این افراد در یک موقعیتی قرار بگیرند که پول دستشان بیاید از خیلی آدمها و مسئولین که پول دارند، دست و دل بازتر هستند و در واقع دستشان به کمک می رود و این قشنگ است.»
این بازیگر درخصوص گلایهای که از فریدون جیرانی در فیلم «خفهگی» داشت، گفت: «قصهای که من قرارداد بستم و نقشی که قرار بود بازی کنم این نقشی نبود که در فیلم دیدیم. نقش من در آخر فیلم و جمع بندی آن با این شخصیت بود که وقتی ظهور پیدا میکند و معرفی می شود، بازمی گردد و همه چیز را تغییر میدهد، ولی در نسخهای که اکران شد اصلا این اتفاق نیفتاد. جیرانی یک فیلمنامه به ما داد و یک فیلمنامه دیگری ساخت.»
او درباره حذف چند سکانس فیلم «قاتل اهلی» که در نشست خبری به آن اشاره کرده بود، توضیح داد: «یک سکانس نبود، چندین سکانس حذف شد و ما در نشست خبری فقط توانستیم یکی را بگوییم، در این چند سکانس که من میگویم اتفاقا بازی با من نبوده بلکه بیشتر بازیگر طرف مقابل من بازی میکند. مانند همان سکانس که آقای جدیدی با صورت خونی میاید و به من میگوید که برو دنبال عشقت و … که من میروم بازی با اوست و شخصیت او نشان داده میشود. به نظرم حذف این سکانسها لطمه اساسی به فیلم زده است و کسی که این کاره باشد متوجه میشود که بخشهایی از فیلم تناسب ندارد.»
کیمیایی همچنین در مورد اختلافی که با تهیهکننده «قاتل اهلی» دارد، بیان کرد: «من به نظرم به نفع هیچ کسی نیست که ما گرد و غبار کنیم. برای این فیلم خیلی زحمت کشیده شد، واقعا فیلم خیلی سختی بود. آدمها را به جان یکدیگر بیندازیم و باهم درگیر شویم که به چه چیزی برسیم؟ وجدان آدمها همه چیز را میگوید، صداقت درون آدمها است، آیا اگر ایشان معتقد است که من خودم را به فیلم تحمیل کردم، چرا در کنفرانس مطبوعاتی حرفی نزد ما که از ایشان سوال کردیم. من که گفتم بگذارید من دراین پروژه نباشم خودش نگذاشت. ببینید بحث این مسایل نیست، بحث این است که چرا صادق نیستیم، چرا رفیق نیستیم، چرا میزنیم زیرش، در واقع وقتی امضا میکنیم و قرارداد میبندیم چرا به آن پایبند نیستیم. من از این مسایل گلایه دارم و امیدوارم که این مسایل برطرف شود.»
او همچنین از آخرین وضعیت فیلم خودش گفت: «من فیلمنامه را نوشتم و آماده است، خیلی فیلم سختی است و پیش تولید زیادی هم خواهد داشت، منتظرم الان هیاهوی جشنواره تمام شود و همه سرکارمان برگردیم. ولی قطعا در سالی که میآید فیلمم را میسازم و در جشنواره حضور خواهم داشت.»
کیمیایی درباره حضور پررنگ کارگردانان جوان در این دوره جشنواره گفت: «اینکه جشنواره فیلم فجر به میدان رقابت جوانها تبدیل شده اتفاق خوبی است و فکر میکنم وزارت ارشاد و مسئولان سینمایی و این جشنواره مسیری مدنظر داشتند و به آن فکر کردند که به ثمر نشسته است.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» با حضور بازیگران جدید در تالار وحدت/ آغاز بلیتفروشی از امروز + تیزر
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





