گلشیفته فراهانی که به تازگی در «آواز عقربها» به کارگردانی انوپ سینگ مقابل دوربین رفته٬ در گفتوگویی با ورایتی از آنچه در راه عشق به بازیگری از دست داده٬ سخن گفت.
به گزارش سینماسینما٬ گلشیفته فراهانی بازیگر نقش اول زن «آواز عقربها» سومین ساخته بلند انوپ سینگ فیلمساز هندی است. در این فیلم، فراهانی نقش شخصیتی به نام «نوران» را بازی میکند.
چه چیزی شما را جذب این نقش یا کارگردانش کرد؟
من انوپ را بعد از تماشای «قصه»- دومین فیلم بلند کارگردان هندی – ملاقات کردم. به نظرم یکی از شگفتانگیزترین انسانهایی است که تا امروز ملاقات کردهام. او شاعر است، هنرمندی فوقالعاده حساس و حیرتآور است و چیزی سحرانگیز در مورد او وجود دارد. توجه و دانش او درباره زنان کاملا باورنکردنی است. به نظرم، پیدا کردن کارگردانان مردی که زوایای عمیق ساختار ذهن زنان را درک کنند، امری نادر است. وقتی او درباره این پروژه با من صحبت کرد؛ اینکه چطور رویایی میبیند و بعد یکشبه فیلمنامهاش را مینویسد. آنجا بود که فهمیدم باید در این فیلم بازی کنم.
با توجه به این که قرار بود با زبان، فرهنگ و کشوری جدید مواجه شوید، آمادهسازی برای اجرای این نقش چهجور تجربهای برایتان به همراه داشت؟
من تا به حال، به هفت زبان مختلف نقش اجرا کردهام. به همین خاطر، الان دیگر آشنایی با اجرای نقش به زبانی غیر از زبان مادریام تجربهای سرگرمکننده و بامزه است. ابتدا، شش ماه روی یادگیری زبان کار کردم تا بتوانم دیالوگهایم را ادا کنم. یادگیری زبان چالش بسیار دشواری است، خصوصا وقتی کمالگرا باشید. و خودم به عنوان یک موسیقیدان، دلم میخواست این وجه از اجرایم بینقص به نظر برسد. بعد از آن، عازم هند شدیم و من به صحرا رفتم تا مدتی را در محیط بگذارنم و با زنان آنجا و نحوه راه رفتن و حرف زدنشان آشنا شوم. تجربهای خشن و سخت و در عین حال، لطیف بود.
این فیلم درباره یک آوازخوان است: میتوانید رابطهتان را با موسیقی توضیح بدهید؟
به طرز خندهداری، موسیقی همیشه مثل سایه در تعقیب من بوده، حتی در سینما و در تمام جنبههای زندگیام بسیار به کمکم آمده است. موسیقی به پروانهای کوچک میماند که از گلی به گل دیگر میپرد و من به دنبال کردنش ادامه میدهم.
وقتی بازی در نقش شخصیتی را میپذیرید که قرار است درد و غم و اندوه فراوانی را از سر بگذارند، چطور خودتان را از نقش جدا میکنید؟
گاهی اوقات میتوانید خودتان را از شخصیت جدا کنید اما گاهی اوقات هم نمیتوانید. ممکن است طلسم شخصیت گریبانگیرتان شود و شما اسیر دردی میشوید که متعلق به نقش است. شیوه من متد اکتینگ نیست. من شخصیتهایم را با خودم به خانه نمیبرم اما احساسات و تاثرات شخصیت به درون آدم رخنه میکند یا گاهی به شکل بیماری خودش را در بدن آدم بروز میدهد. در این پروژه، فشار و آسیبی که شخصیت من از سر میگذراند، از درون خودم نشات میگرفت. آدم به عنوان یک بازیگر نیاز دارد از جهان هستی کمک بگیرد تا به دام اعتیاد و خودکشی نیافتد. بازیگر به مراقبت نیاز دارد.
فیلمهایی که تا امروز بازی کردهاید در لوکیشنها و فرهنگها و به زبانهای مختلف بودهاند. دلیل این انتخابها چیست؟
انگیزه من از کار کردن در سینما، انتقال این پیام است که سینما حمایتگر است. اینجور فیلمنامهها به دستم میرسد و همگی قصههایی برای گفتن دارند. البته که خودم هم مشتاقم. عاشق این هستم که خودم را تا مرز محدودیتهایم به چالش بکشم و ببینم آیا میتوانم از پس ناممکنها بربیایم. هر چه ناممکن به نظر برسد، من باید آن را ممکن سازم. مهمترین نکته این است که کاملا خودت را بسپاری و آماده باشی برای هر نقشی که بازی میکنی، جانت را هم فدا کنی.
چطور بین پروژههایی که درسینما میپذیری و سایر مشغولیتهایت توازن ایجاد میکنی؟
از میانه آشوب. من در کار تعادل پیدا میکنم. در سختیهای کار کردن آرامش مییابم. اما کعبه آمالم کاری است که انجام میدهم و خودم را به تمامی وقف آن کردهام. من پای این کار، کشورم را از دست دادهام، آرامش را از دست دادهام، خانوادهام و تقریبا دار و ندارم را از دست دادهام.
منبع: نوآوری در سینما

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- آیا اظهار نظر وزیر ارشاد درباره ریحانه پارسا و گشت ارشاد، مشکلات بقیه فیلمها را هم حل میکند؟
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
- نغمه های عرب/ تصویری از یک جامعه رها شده و بیمسئولیت
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- پروژه جدید گلشیفته فراهانی/ ایفای نقش یک مهاجر سوری
- کوتاه درباره فیلم «نجات» ساخته سم هارگریو/ بازیهای رایانهای در سینما
- تریلر فیلم Extraction با بازی گلشیفته فراهانی منتشر شد + ویدئو
- گلشیفته فراهانی تکذیب کرد/ وویس منتشر شده هیچ ربطی به من ندارد + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار