سینماسینما، فریبا اشوئی:
یلدا با پی رنگ نخ نمای قصاص وبخشش دورنمای کلیشه وتکراری دارد.کیفر(حسن فتحی)،دهلیز(بهروز شعیبی) و…خیلی دور که نرویم همین مجموعه ماه عسل با حال وهوای ماه رمضان نمونه های قابلی در انتخاب همین موضوع وپی رنگ بوده اند.اتفاقا بستر روایتی یلدا هم یک شوی تلویزیونی انتخاب شده وقرار است مخاطب موضوع را در قالب یک برنامه تلویزیونی پُرمخاطب دنبال کند.دوسوی دعوا با ریش سفیدی شخصی به نام هدایت( هویت ایشان تا پایان فیلم معلوم نیست.کارگردان،تهیه کننده،مدیر برنامه و….؟!!!که بال بال زدن بانوی دیگر درپشت ایشان به عنوان یک کاراکتر کاریسماتیک ، توجیه پذیر باشد) ویک مجری منفعل وناشی ،پی گیری می شود. پرده اول روایت به معرفی مریم کمیجانی وارتباطش با موضوع وبرنامه ای که درآن دعوت شده می پردازد.کاراکترها ی داستان از این پرده به داستان ورود می کنند.
ورود هر کدام از آن ها تکه ای از پازل اصلی که در آغاز ونقطه اوج روایت (برنامه تلوزیونی عفو)شاهدش بودیم را کامل ترمی کند. وپرده دوم روایت با لابیرنت های افزونتری بسته می شود وسرانجام پرده سوم با سرانجام رسانی تعلیق قابل قبول از پرده های اوج اول ودوم،اوج نهایی روایت را شکل می دهد.آنچه که دورنمای موضوعی یلدا را از نمونه های قبلی آن بویژه نمونه تلویزیونی(ماه عسل) متمایز می کند ،شیوه پرداخت موضوع در لوکیشنی بسته بدون رجعت به اتفاقات گذشته ( فلاش بک) است.کارگردان در این ساختار روایتی تنها به نمایش چند عکس از گذشته کاراکترهایش، بسنده نموده وداستان را با تمرکز بر احوالات فعلی آن ها جلو می برد که اتفاقا دراین راستاموفق هم عمل کرده است.فیلم بیشتر از آن که مرهون موضوعش باشد ، فیلمی شخصیت محور است و پی رنگ قتل(عمد یا غیر عمد) را با تکیه بر آنالیز شخصیت های مسبب آن به نقد وچالش می کشد.گذشته را درهمان گذشته قرار داده وبا آدم هایی که از آن گذشته می آیند دادگاهی دیگر برای مخاطبش فراهم می آورد که با عنایت به هویت واحوالات امروز شان قضاوت خوب یا بد شوند.
فیلم در طول داستان آکنده از خرده پی رنگ های غنی است(شو های تلویزیونی پوشالی، تبلیغات وپیامک،ری اکشن های برنامه ساز تلویزیونی برای اضطرابش از پاسخگویی به بالا سری ها که در تقابل واقعیت زندگی،واقعیت تلخ تری رابه مخاطب منتقل می کند، و…)که به نوعی در غنای پی رنگ اصلی تاثیرات به سزایی یافته اند.در این میان فکت هایی هم ارائه شده که کار گردان برای رئال بودن بیشتر فضای قصه اش از آن ها بهره برده است. اما متاسفانه این فکت هاچندان به دل نمی نشیند.به عنوان مثال از راه رسیدن زنی که عهده دار مسئولیت مادری فرزند مریم کمیجانی است در بزنگاهی که تاثیری بر اصل ماجرا نمی گذارد واصرار بر نشانه های بد بیاری برای توجیه رفتار غیر منطقی خود، همچنین مخفی نگه داشتن بچه از مادر وخانواده مقتول توسط مادر برای حصول به چه نتیجه ای؟! حضور هنرپیشه زن در برنامه وتاثیرات شگرفش بر تحول شخصیت های درگیر ماجرا!
با این همه بستر روایتی یلدا(شوی تلویزیونی) و شیوه اجرایی آن در پرداخت فرموله کاراکترها ، فیلم را از نمونه های قبلی اش متمایز ساخته وکارگردان توانسته با موضوعی تکراری وکلیشه ، روایتی نو ، قال قبول وجذاب را برای مخاطبان خود رقم بزند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا «خورشید» به اسکار رفت
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سینماسینما/ موقعیت سینمای ایران در شش ماه آخر سال در فرانسه
- جایزه بهترین کارگردانی اسکار ترکیه به مسعود بخشی برای «یلدا» رسید
- جایزه بزرگ مجله «اِل» به فیلم سینمایی «یلدا» از ایران رسید
- استقبال از «یلدا» در اکرانهای عمومی خارجی/ گزینه مناسب ایران در اسکار؟
- «یلدا» در فرانسه روی پرده میرود/ استقبال فرانسویها از پیش نمایش این فیلم
- معرفی فیلمهایی از ایران که در جشنواره ورشو حضور دارند
- علی مصفا: هنروتجربه بسیار فقیرانه حرکت میکند و دائما در مظان اتهام است
- اتوپیای اصلاح و تربیت
- «یلدا» به دو جشنواره فیلم استونی راه یافت
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- «یلدا» از ششم شهریور ماه در آلمان اکران میشود
- بابک کریمی: اهمیت فیلمی مثل «یلدا» به جسارتش در انگشت گذاشتن روی تابوها است
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب