به گزارش سینماسینما دکتر شهاب اسفندیاری در واکنش به خبر فوت عباس کیارستمی یادداشتی با عنوان کیارستمی، جمهوری اسلامی و طالبان نوشت.
بزرگ بود و فروتن و صبور. اصالت داشت. اهل نمایش و فخرفروشی نبود. و سخت دلبسته وطنش بود. خدایش رحمت کند.
برای یک ناظر بیرونی، تفاوت جمهوری اسلامی و حکومت طالبان در چیست؟ هر دو رهبرانی دارند دستار به سر و با ریش انبوه. برای مخاطب بیرونی تفاوت این دو حکومت در وجود امثال کیارستمی است. در حکومت طالبان کیارستمی امکان پذیر نیست. ممکن است بگویند گور پدر ناظر خارجی. اما مگر نه آنکه قرار بود این انقلاب الهام بخش ملت ها باشد؟ خیلی ملت ها جمهوری اسلامی را با سینمایش شناختند. بر خلاف تصوری سطحی که گمان می کند فیلم های ایرانی به دلیل سیاه نمایی مایه آبروریزی کشور هستند، بسیاری از این فیلمها به عنوان آثار فرهنگی و هنری جدی – در برابر آثار مبتذل سینمای تجاری – مورد تحسین بودند. و کشوری که چنین آثار جدی هنری و اجتماعی در آن ساخته شود نمی تواند طالبان باشد.
کوبا که رفته بودم، یکی از تازه مسلمانان عاشق امام و انقلاب از علاقه اش به فیلم های ایرانی می گفت. گفتم کدام فیلمها را دوست داری؟ گفت مثلا فیلمهای آقای کیارستمی. تعجب کردم! آخر چه نسبتی میان این جوان حزب اللهی کوبایی و کیارستمی بود؟ فکر که کردم دیدم برای او، بر خلاف ما، کیارستمی هم بخشی از منظومه فرهنگی جمهوری اسلامی بود.
کاش قدر امثال او بیشتر دانسته می شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی «کسری آنلاین» به بخش سینمای جهان در جشنواره داکا
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند
- همزمان با اعلام حضور درجشنواره فیلم فجر؛ نخستین تصویر «اشک هور» منتشر شد
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- حضور دو فیلم ساخته کارگردانان ایرانی در جشنواره رتردام
- فریدون شهبازیان درگذشت
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
این نگاه احساس انسان غریقی را برایم تداعی نمود که هنوز جای امیدی هست ……..
از فردی مثل شهاب اسفندیاری توقع نداشتم که همه تفاوت جهانی حاصل منظومه فکری امام خمینی با نتیجه سطحی نگریهای ملاعمر را در وجود یک سینماگر (هرچند بزرگ در سینما) خلاصه کند. ظاهرن ایشان هم دچار افراط شده