تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۴/۱۷ - ۰۲:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 19980

‌ به گزارش سینماسینما دکتر شهاب اسفندیاری در واکنش به خبر فوت عباس کیارستمی یادداشتی با عنوان کیارستمی، جمهوری اسلامی و طالبان نوشت.

بزرگ بود و فروتن و صبور. اصالت داشت. اهل نمایش و فخرفروشی نبود. و سخت دلبسته وطنش بود. خدایش رحمت کند.

برای یک ناظر بیرونی، تفاوت جمهوری اسلامی و حکومت طالبان در چیست؟ هر دو رهبرانی دارند دستار به سر و با ریش انبوه. برای مخاطب بیرونی تفاوت این دو حکومت در وجود امثال کیارستمی است. در حکومت طالبان کیارستمی امکان پذیر نیست. ممکن است بگویند گور پدر ناظر خارجی. اما مگر نه آنکه قرار بود این انقلاب الهام بخش ملت ها باشد؟ خیلی ملت ها جمهوری اسلامی را با سینمایش شناختند. بر خلاف تصوری سطحی که گمان می کند فیلم های ایرانی به دلیل سیاه نمایی مایه آبروریزی کشور هستند، بسیاری از این فیلمها به عنوان آثار فرهنگی و هنری جدی – در برابر آثار مبتذل سینمای تجاری – مورد تحسین بودند. و کشوری که چنین آثار جدی هنری و اجتماعی در آن ساخته شود نمی تواند طالبان باشد.

کوبا که رفته بودم، یکی از تازه مسلمانان عاشق امام و انقلاب از علاقه اش به فیلم های ایرانی می گفت. گفتم کدام فیلمها را دوست داری؟ گفت مثلا فیلمهای آقای کیارستمی. تعجب کردم! آخر چه نسبتی میان این جوان حزب اللهی کوبایی و کیارستمی بود؟ فکر که کردم دیدم برای او، بر خلاف ما، کیارستمی هم بخشی از منظومه فرهنگی جمهوری اسلامی بود.
کاش قدر امثال او بیشتر دانسته می شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. نزهت خالقی
    ۱۸, تیر, ۱۳۹۵ ۸:۴۶ ب٫ظ

    این نگاه احساس انسان غریقی را برایم تداعی نمود که هنوز جای امیدی هست ……..

  2. ناشناس
    ۲۰, تیر, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۴ ب٫ظ

    از فردی مثل شهاب اسفندیاری توقع نداشتم که همه تفاوت جهانی حاصل منظومه فکری امام خمینی با نتیجه سطحی نگریهای ملاعمر را در وجود یک سینماگر (هرچند بزرگ در سینما) خلاصه کند. ظاهرن ایشان هم دچار افراط شده

نظر شما


آخرین ها