به گزارش سینماسینما دکتر شهاب اسفندیاری در واکنش به خبر فوت عباس کیارستمی یادداشتی با عنوان کیارستمی، جمهوری اسلامی و طالبان نوشت.
بزرگ بود و فروتن و صبور. اصالت داشت. اهل نمایش و فخرفروشی نبود. و سخت دلبسته وطنش بود. خدایش رحمت کند.
برای یک ناظر بیرونی، تفاوت جمهوری اسلامی و حکومت طالبان در چیست؟ هر دو رهبرانی دارند دستار به سر و با ریش انبوه. برای مخاطب بیرونی تفاوت این دو حکومت در وجود امثال کیارستمی است. در حکومت طالبان کیارستمی امکان پذیر نیست. ممکن است بگویند گور پدر ناظر خارجی. اما مگر نه آنکه قرار بود این انقلاب الهام بخش ملت ها باشد؟ خیلی ملت ها جمهوری اسلامی را با سینمایش شناختند. بر خلاف تصوری سطحی که گمان می کند فیلم های ایرانی به دلیل سیاه نمایی مایه آبروریزی کشور هستند، بسیاری از این فیلمها به عنوان آثار فرهنگی و هنری جدی – در برابر آثار مبتذل سینمای تجاری – مورد تحسین بودند. و کشوری که چنین آثار جدی هنری و اجتماعی در آن ساخته شود نمی تواند طالبان باشد.
کوبا که رفته بودم، یکی از تازه مسلمانان عاشق امام و انقلاب از علاقه اش به فیلم های ایرانی می گفت. گفتم کدام فیلمها را دوست داری؟ گفت مثلا فیلمهای آقای کیارستمی. تعجب کردم! آخر چه نسبتی میان این جوان حزب اللهی کوبایی و کیارستمی بود؟ فکر که کردم دیدم برای او، بر خلاف ما، کیارستمی هم بخشی از منظومه فرهنگی جمهوری اسلامی بود.
کاش قدر امثال او بیشتر دانسته می شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
این نگاه احساس انسان غریقی را برایم تداعی نمود که هنوز جای امیدی هست ……..
از فردی مثل شهاب اسفندیاری توقع نداشتم که همه تفاوت جهانی حاصل منظومه فکری امام خمینی با نتیجه سطحی نگریهای ملاعمر را در وجود یک سینماگر (هرچند بزرگ در سینما) خلاصه کند. ظاهرن ایشان هم دچار افراط شده