سینماسینما، محمد حقیقت
امروز جمعه فیلمهای مسابقه جشنواره فیلم ونیز تمام شد و انتظار یافتن شاهکار بیهوده بود، اما از سینمای سنگاپور یک فیلم قابل توجه بهنام «چشمان غریبه» ساخته Siew hua yeo، توجهها را جلب کرد. در ابتدای فیلم، زوج جوانی در حال تفریح در یک پارک نشان داده میشود که شیفته دختر بچه دوسالهشان هستند، کسی در حال فیلمبردای نسبتا آماتوری از این صحنه است، اما زمانی نمیگذرد که فرزند این زوج ناپدید میشود. از این جا به بعد ما با درامی جنایی و درگیرکننده روبرو میشویم. پلیسی با تجربه و خشن پیگیر ماجرا میشود، او به پدر و مادر این کودک پیشنهاد میکند که خودتان هم پیگیر ماجرا بشوید. کم کم از دید شخصی، پدر و مادر بچه دنبال میشوند؛ گویی کسی دارد از آنها هم فیلمبرداری میکند طوریکه حالتی جاسوسی به خود میگیرد. هر چه ماجرا جلوتر میرود، بنظر میآید همه افراد زیر نظر هستند و از همه فیلم گرفته میشود. خود پدر کودک هم از دیگران، مخفیانه فیلم میگیرد. منطقهای که این زوج در ان زندگی میکنند شامل آپارتمانهای تو در تو و مدرن است که بعضیها از پنجرهها، خانه دیگران را کنجکاوانه دید میزنند که این صحنه یادآور «پنجره عقبی» هیچکاک است، اما در صحنهای دیگر میتوان تاثیر فیلم «پنهان» ساخته مایکل هانکه را هم مشاهده کرد. رفته رفته می توان در یافت که به لباسهایی که از یک بوتیک بزرگ محله خریده شده، اتیکتهایی چسبیده شده که میتواند از راه دور افراد را کنترل کرده و حتی حالت (چشم فضول) که همان چشم غریبه باشد تلقی شود. از این جا به بعد دوربین به همه کس و همه جا «محرم» حساب میشود، همه جا سرک میکشد، و زندگی خطرناکی را برای ساکنان آن ناحیه رقم میزند!
هر چه تکنولوژی بیشتر پیش میرود، امنیت زندگی خصوصی و محرمانه آدمها بیشتر به خطر افتاده است. نگاه کارگردان تیز بینانه به این نکته پرداخته است. در پایان ماجرا، البته فرزند آنها پیدا میشود زیرا آن اتیکتی که به بلوز او بوده ماجرا را لو میدهد. ساخت این فیلم با میزانسن های اگرچه خوب، اما متاسفانه مثل بسیاری از فیلم های جشنواره، از صحنههای کشدار رنج میبرد.
آیا این فیلم میتواند در رده جایزهبگیرهای جشنواره ونیز قرار بگیرد؟ باید تا فردا ساعت هفت بعد از ظهر صبر کرد.
از فیلمهای خیلی خوب مسابقه میتوان به «من هنوز اینجا هستم» از برزیل ساخته والتر سالس ، «اتاق بغلی» ، از اسپانیا ساخته آلمادوار، «دستور» ساخته جوستن کورزل، هم اشاره کرد. متاسفانه از سینمای فرانسه با وجود ۴ فیلم در مسابقه، اثر قابل توجهی دیده نشد! با سر و صدای بسیاری که راجع به فیلم «جوکر» وجود داشت، آیا داوران جایزهای برای «جوکر: جنون مشترک» مثلا بازیگری زن لیدی گاگا در نظر خواهند گرفت؟ پاسخ، شنبه ۷ سپتامبر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- ونیز هشتاد و یکم به پایان راه رسید/ اسامی برگزیدگان
- شیر طلای ونیز به آلمادوار رسید
- جایزه افقهای اکسترای جشنواره ونیز برای نادر ساعیور
- اعطای جایزه هفته منتقدان جشنواره ونیز به فیلمساز ایرانی/ صاحبان جوایز فیپرشی شناخته شدند
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- به افتخار ۴۵ سال فعالیت؛ سیگورنی ویور شیر طلایی ونیز را گرفت
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
- رونمایی از پوستر «شاهد» + عکس
- گفتوگوی محمد حقیقت با عبدالرضا کاهانی به بهانه «یک زیارتگاه»/ در این ۱۰ سال از پا ننشستم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مدیر جشنواره برلین راهی جشنواره ایتالیایی شد
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- نگاهی به «صورت زخمی»(۱۹۸۳) به مناسبت ۸۴ سالگی برایان دی پالما/ دنیا از آنِ توست!
- برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «ویلای موروثی» از فردا در پلتفرمهای پخش آنلاین/ روایتی از زندگی یک باغبان
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ئی.تی.» با صدای محمدرضا غفاری
- اختتامیه هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- بدرقه پیکر صدرالدین حجازی به خانه ابدی
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ ایسلند، کنیا، نپال و فنلاند نمایندگانشان به اسکار را معرفی کردند
- رونمایی از دو کتاب فیلمهای محبوب زندگی من و مخمصه۲ / گزارش تصویری
- افتتاحیه سریال بازنده / گزارش تصویری
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- حضور همراه اول در سومین نمایشگاه رصتا
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- «جهان غیرموازی» در لندن و بوداپست اکران شد
- «گُم، میان منزویترین زاویه» از امروز روی صحنه میرود
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- برندگان جوایز امی ۲۰۲۴ اعلام شد/ رکوردشکنی سریال «شوگان» با کسب ۱۸ جایزه در امی
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- نشست بررسی آسیبهای سینمای ایران / گزارش تصویری
- نشست بررسی سیمای مستقل ایران / گزارش تصویری
- معرفی بستههای ویژه همراه اول بهمناسب هفته وحدت
- کهنترین شرح جامع مثنوی معنوی مولانا منتشر شد