سینماسینما، محمد حقیقت
امروز جمعه فیلمهای مسابقه جشنواره فیلم ونیز تمام شد و انتظار یافتن شاهکار بیهوده بود، اما از سینمای سنگاپور یک فیلم قابل توجه بهنام «چشمان غریبه» ساخته Siew hua yeo، توجهها را جلب کرد. در ابتدای فیلم، زوج جوانی در حال تفریح در یک پارک نشان داده میشود که شیفته دختر بچه دوسالهشان هستند، کسی در حال فیلمبردای نسبتا آماتوری از این صحنه است، اما زمانی نمیگذرد که فرزند این زوج ناپدید میشود. از این جا به بعد ما با درامی جنایی و درگیرکننده روبرو میشویم. پلیسی با تجربه و خشن پیگیر ماجرا میشود، او به پدر و مادر این کودک پیشنهاد میکند که خودتان هم پیگیر ماجرا بشوید. کم کم از دید شخصی، پدر و مادر بچه دنبال میشوند؛ گویی کسی دارد از آنها هم فیلمبرداری میکند طوریکه حالتی جاسوسی به خود میگیرد. هر چه ماجرا جلوتر میرود، بنظر میآید همه افراد زیر نظر هستند و از همه فیلم گرفته میشود. خود پدر کودک هم از دیگران، مخفیانه فیلم میگیرد. منطقهای که این زوج در ان زندگی میکنند شامل آپارتمانهای تو در تو و مدرن است که بعضیها از پنجرهها، خانه دیگران را کنجکاوانه دید میزنند که این صحنه یادآور «پنجره عقبی» هیچکاک است، اما در صحنهای دیگر میتوان تاثیر فیلم «پنهان» ساخته مایکل هانکه را هم مشاهده کرد. رفته رفته می توان در یافت که به لباسهایی که از یک بوتیک بزرگ محله خریده شده، اتیکتهایی چسبیده شده که میتواند از راه دور افراد را کنترل کرده و حتی حالت (چشم فضول) که همان چشم غریبه باشد تلقی شود. از این جا به بعد دوربین به همه کس و همه جا «محرم» حساب میشود، همه جا سرک میکشد، و زندگی خطرناکی را برای ساکنان آن ناحیه رقم میزند!
هر چه تکنولوژی بیشتر پیش میرود، امنیت زندگی خصوصی و محرمانه آدمها بیشتر به خطر افتاده است. نگاه کارگردان تیز بینانه به این نکته پرداخته است. در پایان ماجرا، البته فرزند آنها پیدا میشود زیرا آن اتیکتی که به بلوز او بوده ماجرا را لو میدهد. ساخت این فیلم با میزانسن های اگرچه خوب، اما متاسفانه مثل بسیاری از فیلم های جشنواره، از صحنههای کشدار رنج میبرد.
آیا این فیلم میتواند در رده جایزهبگیرهای جشنواره ونیز قرار بگیرد؟ باید تا فردا ساعت هفت بعد از ظهر صبر کرد.
از فیلمهای خیلی خوب مسابقه میتوان به «من هنوز اینجا هستم» از برزیل ساخته والتر سالس ، «اتاق بغلی» ، از اسپانیا ساخته آلمادوار، «دستور» ساخته جوستن کورزل، هم اشاره کرد. متاسفانه از سینمای فرانسه با وجود ۴ فیلم در مسابقه، اثر قابل توجهی دیده نشد! با سر و صدای بسیاری که راجع به فیلم «جوکر» وجود داشت، آیا داوران جایزهای برای «جوکر: جنون مشترک» مثلا بازیگری زن لیدی گاگا در نظر خواهند گرفت؟ پاسخ، شنبه ۷ سپتامبر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- ونیز هشتاد و یکم به پایان راه رسید/ اسامی برگزیدگان
- شیر طلای ونیز به آلمادوار رسید
- جایزه افقهای اکسترای جشنواره ونیز برای نادر ساعیور
- اعطای جایزه هفته منتقدان جشنواره ونیز به فیلمساز ایرانی/ صاحبان جوایز فیپرشی شناخته شدند
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید