کیوان کثیریان _ در دوران عجیب و غریبی زندگی می کنیم. همه چیز عجیب تر از همیشه است و همه چیز دارد شکل متفاوتی به خود می گیرد. هیچکس مسئولیت هیچ چیز را به عهده نمی گیرد. هر تصادف جاده ای به اندازه یک سال یک کشور اروپایی قربانی می گیرد و مقصر مثل همیشه فقط راننده است، فیش های حقوقی آنچنانی لو می رود و هیچکس مسئول نیست، دکل گم می شود و اختلاس های هزاران میلیاردی اتفاق می افتد، باز هیچکس بازخواست هم نمی شود و… الی ماشاالله مسائل بی مسئول در مملکت داریم.
خوشبختانه مسئله فرهنگ که اساسا هیچ وقت مسئول و متولی ندارد. همیشه هم در انتهای فهرست اولویت همه قرار دارد و سخن گفتن از آن معمولا جزو امور لوکس و غیر ضرور محسوب می شود.
به نظر می رسد “فرهنگ” در حال حاضر در اعلی درجه مظلومیت و بی پناهی قرار دارد.
وقتی رئیس جمهور محترم اساسا دغدغه فرهنگ ندارد و یا اگر هم دارد، از نمود بیرونی اش خبری نیست، از دیگران چه انتظاری باید داشت؟
وقتی وزیر فرهنگ که باید در صدر مدافعان فرهنگ و هنر باشد، جاخالی می دهد و به صف مقابل ملحق می شود، دیگر چه توقعی از دیگران؟
وقتی اعضای فهرست امید که با حمایت همین جماعت هنرمند به کرسی مجلس رسیدند، حتی حاضر نمی شوند در کمیسیون فرهنگی ثبت نام کنند، دیگر چه می توان گفت؟
وقتی نفر اول تهران پس از ناکامی در گرفتن عنوان ریاست مجلس به یکباره امیدش فروکش می کند و حتی حاضر می شود عضو معمولی یک کمیسیون دیگر باشد ولی حاضر نیست در کمیسیون فرهنگی ثبت نام کند، چه می شود گفت؟ و وقتی نمی تواند روی لیست عریض و طویل امید برنامه ریزی کند که برخی از آنها کمیسیون فرهنگی را جدی بگیرند چه می توان کرد؟
باز گلی به گوشه جمال علی لاریجانی و علی مطهری که به شکل صوری هم که شده در کمیسیون فرهنگی ثبت نام کردند.
الان باید خوشحال باشیم که مازاد کمیسیون های دیگر مجلس به کمیسیون فرهنگی سرریز شد؟ باید خوشحال باشیم که لیست امید دغدغه فرهنگ ندارد؟ باید خوشحال باشیم که جناب عارف که پیش از انتخابات به تماشای فیلم و تئاتر می رفتند، کمیسیون فرهنگی را قابل ندانستند و آن را دو دستی به جناح مقابل سپردند؟ آیا اصلا فرهنگ برایشان مهم هست؟ آیا ما که به فهرست گمنام و کم تجربه مورد تایید ایشان رای دادیم باید خوشحال باشیم که هیچکدام از این آقایان و خانم های جوان، علاقمند به حوزه فرهنگ نیستند؟ آیا نباید پیش خودمان بگوییم اگر قرار بود “در” فرهنگ در مجلس بر پاشنه سابق بچرخد اصلا چرا رای دادیم؟
نباید بپرسیم چرا حتی روزنامه نگاران فهرست تهران-کواکبیان و حضرتی- علاقه ای به کمیسیون فرهنگی ندارند و سر از کمیسیون های امنیتی و اقتصادی در می آورند و یکی دیگر هم از سرناچاری عضو کمیسیون فرهنگی می شود؟
کمیسیون فرهنگی اعتبار ندارد؟ سفر ندارد؟ نان و آب ندارد؟
الان مسئولیت این ماجرا را چه کسی به عهده می گیرد؟ آقای عارف؟ مسلما خیر. معمولا مسئولان و البته وکلا، پس از انتخاب شدن، مسوولیت چیزی را به عهده نمی گیرند. می روند تا چهارسال دیگر که باز با “شو”ی تماشای دوتا فیلم و دوتا تئاتر و دوتا عیادت، حمایت هنرمندان جلب شود.
مسئولان محترم باید عادت کنند با رای آوردن همه چیز تمام نمی شود. از فردای آن روز، مسئولیت آغاز می شود و قدم اول مسئولیت، پاسخگویی به مطالبات رای دهندگان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد