کیوان کثیریان _ در دوران عجیب و غریبی زندگی می کنیم. همه چیز عجیب تر از همیشه است و همه چیز دارد شکل متفاوتی به خود می گیرد. هیچکس مسئولیت هیچ چیز را به عهده نمی گیرد. هر تصادف جاده ای به اندازه یک سال یک کشور اروپایی قربانی می گیرد و مقصر مثل همیشه فقط راننده است، فیش های حقوقی آنچنانی لو می رود و هیچکس مسئول نیست، دکل گم می شود و اختلاس های هزاران میلیاردی اتفاق می افتد، باز هیچکس بازخواست هم نمی شود و… الی ماشاالله مسائل بی مسئول در مملکت داریم.
خوشبختانه مسئله فرهنگ که اساسا هیچ وقت مسئول و متولی ندارد. همیشه هم در انتهای فهرست اولویت همه قرار دارد و سخن گفتن از آن معمولا جزو امور لوکس و غیر ضرور محسوب می شود.
به نظر می رسد “فرهنگ” در حال حاضر در اعلی درجه مظلومیت و بی پناهی قرار دارد.
وقتی رئیس جمهور محترم اساسا دغدغه فرهنگ ندارد و یا اگر هم دارد، از نمود بیرونی اش خبری نیست، از دیگران چه انتظاری باید داشت؟
وقتی وزیر فرهنگ که باید در صدر مدافعان فرهنگ و هنر باشد، جاخالی می دهد و به صف مقابل ملحق می شود، دیگر چه توقعی از دیگران؟
وقتی اعضای فهرست امید که با حمایت همین جماعت هنرمند به کرسی مجلس رسیدند، حتی حاضر نمی شوند در کمیسیون فرهنگی ثبت نام کنند، دیگر چه می توان گفت؟
وقتی نفر اول تهران پس از ناکامی در گرفتن عنوان ریاست مجلس به یکباره امیدش فروکش می کند و حتی حاضر می شود عضو معمولی یک کمیسیون دیگر باشد ولی حاضر نیست در کمیسیون فرهنگی ثبت نام کند، چه می شود گفت؟ و وقتی نمی تواند روی لیست عریض و طویل امید برنامه ریزی کند که برخی از آنها کمیسیون فرهنگی را جدی بگیرند چه می توان کرد؟
باز گلی به گوشه جمال علی لاریجانی و علی مطهری که به شکل صوری هم که شده در کمیسیون فرهنگی ثبت نام کردند.
الان باید خوشحال باشیم که مازاد کمیسیون های دیگر مجلس به کمیسیون فرهنگی سرریز شد؟ باید خوشحال باشیم که لیست امید دغدغه فرهنگ ندارد؟ باید خوشحال باشیم که جناب عارف که پیش از انتخابات به تماشای فیلم و تئاتر می رفتند، کمیسیون فرهنگی را قابل ندانستند و آن را دو دستی به جناح مقابل سپردند؟ آیا اصلا فرهنگ برایشان مهم هست؟ آیا ما که به فهرست گمنام و کم تجربه مورد تایید ایشان رای دادیم باید خوشحال باشیم که هیچکدام از این آقایان و خانم های جوان، علاقمند به حوزه فرهنگ نیستند؟ آیا نباید پیش خودمان بگوییم اگر قرار بود “در” فرهنگ در مجلس بر پاشنه سابق بچرخد اصلا چرا رای دادیم؟
نباید بپرسیم چرا حتی روزنامه نگاران فهرست تهران-کواکبیان و حضرتی- علاقه ای به کمیسیون فرهنگی ندارند و سر از کمیسیون های امنیتی و اقتصادی در می آورند و یکی دیگر هم از سرناچاری عضو کمیسیون فرهنگی می شود؟
کمیسیون فرهنگی اعتبار ندارد؟ سفر ندارد؟ نان و آب ندارد؟
الان مسئولیت این ماجرا را چه کسی به عهده می گیرد؟ آقای عارف؟ مسلما خیر. معمولا مسئولان و البته وکلا، پس از انتخاب شدن، مسوولیت چیزی را به عهده نمی گیرند. می روند تا چهارسال دیگر که باز با “شو”ی تماشای دوتا فیلم و دوتا تئاتر و دوتا عیادت، حمایت هنرمندان جلب شود.
مسئولان محترم باید عادت کنند با رای آوردن همه چیز تمام نمی شود. از فردای آن روز، مسئولیت آغاز می شود و قدم اول مسئولیت، پاسخگویی به مطالبات رای دهندگان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی