کیوان کثیریان
نام مهلقا ملاح، مهناز آرینفرد، اسکندر فیروز، لیلی ارشد، سرور منشیزاده و مریم مرعشی را چندبار در عمرتان شنیدهاید؟ اینها در زمره آدمهای بزرگ و مؤثر این مرزوبوماند. در این سرزمین هنوز هستند مردمانی که حتی در تلخترین و سختترین شرایط، بهجای غرزدن، گلایهکردن یا عافیتاندیشی، غمخوارانه همت میکنند، آستین بالا میزنند و تمام تلاششان را میکنند تا باری، حتی کوچک، از دوش همنوعانشان بردارند یا برای تغییر مثبت محیط اطرافشان تلاش کنند.
عملگرایی عاشقانه، عشق به انسان فارغ از مذهب و نژاد، عشق به طبیعت، عشق به زنان و کودکان و سالمندان سرزمین مادری، کمک به همنوعان بیمار و زمینخورده، فصل مشترک این آدمهاست. آنها معمولا امکان فراهمکردن زندگی بهتری را برای خود دارند ولی خود را وقف خدمت به این مملکت و آدمهایش کردهاند، بیهیچگونه چشمداشتی. تمام هموغمشان را به کار میگیرند تا با تمام مشکلات و موانع و محدودیتها، ایران و جهان جای قابلتحملی برای زندگی شود. گاه بدون ادعا و نمایش و ریا آنقدر کارهای بزرگی میکنند که جز کارستان و شاهکار نامی نمیشود بر آن نهاد. اینها غیرت و احساسات و آدمیت آدم را بدجوری به چالش میکشند.
رخشان بنیاعتماد که بیتردید خود، یکی از همین انسانهاست، درباره چند نفر از آنان و فعالیتهایشان فیلم ساخته. افکار بلند و نگاه مادرانه او به مردم سرزمینش همواره ستودنی است. او آنقدر به وظیفه انسانی و نقش اجتماعی خود آگاه است که همواره بیش از آنکه صرفا یک فیلمساز باشد، در قامت یک فعال اجتماعی اثرگذار ظاهر شده و الحق که موقعشناسی و نکتهسنجی بینظیری دارد. او در ۱۰ سال اخیر تنها یک فیلم بلند ساخته که همان را هم با حاشیهها و جنجالهای گوناگون مواجه کردهاند. اما بنیاعتماد هرگز در این سالیان دست روی دست نگذاشته و حالا که شرایط فیلمسازی در سینمای داستانی برایش فراهم نیست، تلاش کرده با ساخت مستند، اسناد مهمی از فعالیت آدمهای اثرگذار و گمنام حوزههای مختلف را ثبت کند.
مستندهای سالهای اخیر بنیاعتماد از این منظر، تکاندهنده و باارزش است. مستندهای حیاط خلوت خانه خورشید، همه درختان من، فردا میبینمت الینا و یک ساعت از یک عمر، در ادامه مسیر فیلمسازی بنیاعتماد و در امتداد نگاه اصلاحگرایانه، غمخوارانه و بهشدت امیدوارانه اوست. بنیاعتماد با ساخت این مستندها درباره فعالیت هرکدام از این فعالان اجتماعی، با شناساندن خدماتشان، گامی بلند در راه گسترش و نشر فرهنگ کمک به همنوع و احترام به محیط زندگی برداشته است که شاید درحالحاضر قدر دانسته نشود ولی بیتردید این کار درخشان در تاریخ فرهنگ این سرزمین ثبت خواهد ماند. ایکاش مستندهای او در تیراژ بالا به نمایش درآیند و دیده شوند تا بتوانند آنگونه که لازم است در گستره وسیع، اثر بگذارند. حالا بنیاعتماد یک فیلم درخشان و تکاندهنده دیگر درباره یک انسان بزرگ و کار ارزشمندش ساخته است. «آی آدمها» درباره «زنجیره امید» است. این دو نام را به خاطر بسپارید.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- در سومین دوره فستیوال انجام میشود؛ نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره زنان شرقی
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- یک یادداشت در هفت پرده
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





