برگزاری دهمین دوره جشنواره سینماحقیقت فرصتی است برای نقد برخی آثار مستند تولید شده در سینمای ایران طی یک سال گذشته.
به گزارش سینماسینما، کیوان کثیریان منتقد، در مطالبی برخی آثار حاضر در این دوره از جشنواره مستند را مورد ارزیابی قرار داده است.
در ادامه سه یادداشت به قلم این منتقد در مورد مستندهای «در میان امواج» ساخته مینا کشاورز، «مردان ارباب جمشید» به کارگردانی پگاه آهنگرانی و درنا مدنی و «صفر تا سکو» ساخته سحر مصیبی میآید:
«صفر تا سکو» ساخته سحر مصیبی / حس برانگیز و پرهیجان
رقابت های ورزشی با توجه به هیجان ذاتی، همواره دستمایه خوبی است برای ساخت یک فیلم پرمخاطب؛ چه داستانی و چه مستند.
“صفر تا سکو” ساخته سحر مصیبی با استفاده از این پتانسیل، زندگی سه خواهر قهرمان را تصویر می کند. سه شخصیت جذاب و خودساخته که قصه زندگی شان، هم شنیدنی است و هم دیدنی. فیمساز تلاش کرده وجوه مختلف زندگی شخصی و ورزشی این سه را همزمان با هم، پیش ببرد. گرچه در فیلم، سهم زندگی شخصی و روایت مشکلات اقتصادی و خانوادگی بیشتر شده است و شخصا توقع داشتم بخش مربوط به مسابقات قهرمانی با توجه به ظرفیت ایجاد هیجان، کمی پررنگ تر از اینکه هست باشد. به ویژه انتظار داشتم روی مبارزات بیشتری از شهربانو در مسابقات جهانی مکث شود.
علاوه بر سه خواهر که شهربانو میان آنها شخصیت جذاب تری است، فیلم به همسر او هم خوب نزدیک شده و “امید” را به یک شخصیت موثر بدل کرده است.
“صفر کنار سکو” بر شادی ها و غم های این سه قهرمان، فقرشان و تلاش شرافتمندانه شان برای کسب روزی، شکست ها و پیروزی هایشان، هیجان ها و آرزوهایشان و حسرت ها و امیدهایشان تمرکز کرده. البته در این میان به دام مظلوم نمایی مد روز هم نیفتاده که زنان- زنان ورزشکار- را با استفاده از بزرگنمایی محدودیت های معمول، مظلوم و ستمدیده بنماید و نان این نگاه را بخورد.
قهرمان های سمیرمی این فیلم، به معنای واقعی مبارزند، چه روی رینگ و چه بیرون آن. برای برآورده شدن آرزوهایشان می جنگند و زندگی شان با این مبارزه عجین شده است.
در عین حال، آنهامناعت طبع دارند، عاشق خانواده اند، مستغنی و خودساخته اند و هرگز در برابر مشکلات بزرگشان زانو نمی زنند. اعتراف می کنم که این بخش از فیلم بیش از مسابقات ورزشی مرا به هیجان آورد و حس برانگیز بود.
فیلم در ۸۵ دقیقه هم اشک می گیرد، هم به خنده می اندازد، هم به هیجان می آورد، هم غمگین می کند، هم امید می دهد، هم اثر می گذارد و بعد از پایان هم در ذهن می ماند. به گمانم این دستاورد مهمی است.
باید مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی را برای تهیه چنین فیلمی ستود و کارگردان با استعدادش را نیز.
«در میان امواج» ساخته مینا کشاورز / قهرمان تنها و دادی که ستانده نمیشود
آنچه بیش از هرچیز در “درمیان امواج” کار تازه مینا کشاورز به چشم می آید همراهی نزدیک مستندساز و سوژه اش است؛ اتفاقی که برای پرتره های اینچنینی از لوازم اصلی کار به حساب می آید. کشاورز با جلب اعتماد سوژه و خانواده او اجازه ورود به خصوصی ترین و یا مهم ترین لحظات او را داشته و توانسته تصاویر تعیین کننده ای را نیز به نمایش بگذارد. او توانسته تا حدود زیادی، حساسیت سوژه اصلی و سایر آدم ها را نسبت به دوربین کم کند و آنها را به خودشان نزدیکتر کند.
به نظر می آید فیلم ابتدا قرار بوده به یک زن فعال، مبتکر و کارآفرین بپردازد که به ناگاه این مقطع از زندگی خانم ذاکری هم دستخوش اتفاقات ناگهانی شده و مستندساز نیز با همراهی کردن او روند وقایع را ثبت کرده و خط داستانی پر تب و تاب فیلمش شکل گرفته است.
تصویر کردن عریان لحظات بی تابی، طغیان، رجزخوانی و یاس او از نقاط قوت فیلم است.
دوربین در تمامی طول فیلم همراه خانم ذاکری است و دوربین همواره او را همراهی می کند جز در سکانسی که فیلمسار قصد دارد تاثیر غیبت او در فضای بازار را تصویر کند و از دهان تعدادی از دستفرش ها این خلا را یادآوری کند.
راوی که خود خانم ذاکری است، با لهجه مینابی شمرده و تا حدودی ادبی و شاعرانه نیشن می گوید که تقریبا به تمامی قابل فهم است. نریشن، بعد از دقایقی جا می افتد و البته اطلاعات وافی هم می دهد و بیننده را زود با قهرمان فیلم همراه می کند.
تم اصلی “درمیان امواج” حکایت ظلمی است که بر زنی رفته است و مقاومت و پیگیری های او. زنی با پشتکار و محکم با رویاهای بلند که زندگی اش را بر سر مدیریت یک پروژه کارآفرینی گذاشته و حالا با کارشکنی، بی مهری و ستم مسئولان شهری مواجه شده. هم او که که از کودکی اطرافیانش روحیه پسرانه در وی سراغ کرده بودند.
فیلم در باز کردن ایده مرکزی موفق است و تا جایی که درگیری ها و موانع اولیه پیش می آید هم درست عمل می کند. مشکل از آنجا پیش می آید که وقتی شکل مانع ایجاد شده و صورت مساله تغییر می کند. آنجا که در می یابیم شهرداری دنبال جمع کردن کل بازار نیست بلکه مدیریت آن را از خانم داکری سلب کرده و خود تصدی کار را گرفته، مشکل تقلیل می یابد و از یک مشکل عمومی و جمعی به یک مشکل شخصی و فردی فرومیکاهد.
همراهی نکردن مردمی که آماده پذیرش شرایط جدیدند از دیگر تم های فیلم است که روی آن مکث شده است. به رغم آنکه خانم ذاکری ان همه سنگ مردم را به سینه زده و روی کمکشان حساب کرده، اما آنها به راحتی تنهایش می گذارند.
قهرمانی که فیلم معرفی می کند، زنی است که بیش از آنکه دغدغه نقش همسری و مادری داشته باشد، آرزو دارد، داماهی شهر میناب باشد؛ همان قهرمان- ماهی بزرگی که روزی رسان است و دلاورانه به جنگ امواج می رود.
«مردان ارباب جمشید» ساخته پگاه آهنگرانی و درنا مدنی/ به اندازه و جذاب
“مردان ارباب جمشید” یک مستند به اندازه است؛ روی موضوعش متمرکز می شود، راحت و روان سوژه هایش را معرفی می کند، شناخت کافی از آنها دارد و به اندازه لازم به آنها نزدیک می شود. درنا مدنی و پگاه آهنگرانی با استفاده از ظرفیت های بالقوه سیاهی لشگرهای سینما ضمن گسترش شرایط فعلی و قبلی آنها از خلق لحظه های مفرح و جذاب هم غافل نمی شوند.
استفاده بجا از فیلم های قدیمی سیاهی لشگرها، ریتم مناسب و پرهیز از زیاده گویی از امتیازات فیلم است.
شاید اگر بخشی از نتیجه فیلمی که این آدمها جلوی دوربین آهنگرانی و مدنی ساختند را هم می دیدیم، فیلم، کامل تر به نظر می رسید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد