آباجان
«یک بچهقصه بگو و رد شو. یک موقعیت را تصویر کن و رد شو. به یک شخصیت نزدیک شو و رد شو. به راحتی نسبت آدم ها را با هم لو نده و رد شو»؛ این همه کاری است که فیلمنامه نویس «آباجان» انجام داده است بی آنکه در نهایت بتواند یک قصه یکپارچه، سرراست و بی لکنت تعریف کند.
فیلم یک برش از سرگذشت یک خانواده است بیآنکه دراماتیزه شود و حتی چندان حس برانگیز باشد. گرچه یک ملودرام که از نعمت معتمدآریا برخوردار است، می تواند بارها احساسات مخاطب را تحریککند اما این ظرفیت از دست رفته است .
آباجان متاسفانه فیلم خوبی نیست. قصهاش جزیرهجزیره است. پر از شخصیت هایی که تا بخواهیم به آنها نزدیک شویم فیلم تمام می شود. شخصیتهایی که برای کشف نسبت هایشان باید چند معادله چند مجهولی حل کنیم. همین نکته ساده میتواند به راحتی ارتباط تماشاگر با فیلم را قطع کند. شاید هم فیلمساز احساس کرده ما نیز به قدر او از فیلمنامه و شخصیتها اطلاعات داریم.
فیلم درباره دهه ۶۰ و درگیری خانوادههای ایرانی با جنگ است. فضای عمومی داخل یک خانواده شهرستانی سنتی خوب درآمده و المان های کلیشهای اما اجتناب ناپذیر دهه ۶۰ ، درجای جای فیلم به شکلی گل درشت جایگذاری شده تا به باورپذیری آن کمککند.
فاطمه معتمدآریا بازیگر مهم و بزرگی در سینمای ماست ولی متاسفانه بازی اش در این فیلم چیزی به وزن و تنوع کارنامه اش نمیافزاید.
برای کارگردانی که “مردن به وقت شهریور” را در کارنامه دارد، این فیلم، یک گام به جلوست ولی برای نویسنده و سازنده “کوچه بینام” گام بلندی به عقب.
۱.۵ ستاره از ۵
بدون تاریخ، بدون امضا
“بدون تاریخ بدون امضا” بعد از فیلم خوب “چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت” یک عقبگرد برای وحید جلیلوند به حساب میآید. فیلم، یک قهرمان تخت و تک بعدی دارد که دچار تردید میشود و بابت غلبه بر تردیدش تصمیم هایی می گیرد که قرار است بخش زیادی از قصه را پیش ببرد.
اتفاق تلخی افتاده و دکتر می خواهد مطمئن شود که او در این اتفاق مقصر بوده یا نه.
اصرار او بر رفع تردیدش ان قدر اغراق شده و افراطی است که به باور نمی نشیند. هدفش از این اصرار کمک به رفع تردید یک کاراکتر دیگر است که این کمک هم اساسا نمیتواند اوضاع هیچکس را بهتر کند.
یک خانم که ارتباطش با او چندان روشن نیست هم حضور دارد که کمترین تاثیری بر مسیر داستان نمی گذارد و اولش فقط سوال می کند و بعدتر همین کار را هم نمی کند.
قهرمان -آقای دکتر- که قصه هیچ زمینه ای از وجدان مداری افراطی او نمی دهد، با اقدام آخرش و لو رفتن آن در سکانس آخر، عملا میخ آخر را بر تابوت شخصیت می زند و با این پایان تحمیلی و فداکاری بی دلیل، نه تنها قصه را به قهقرا می برد بلکه تعریف عجیب، فضایی و نادرستی از یک انسان خوب درستکار به دست می دهد. تعریفی که از دل درام سر بیرون نمی آورد، از فیلم بیرون می زند و همه کاشته های فیلم را هم خاکستر می کند. با این بخش ماجرا-حرفی که فیلم میخواهد بزند- مشکل بنیادین دارم.
فیلمنامه حفره های مهم هم دارد. یکمثال؛ فکر کنید آقای دکتر با کسانی از جمله یک پسربچه تصادف کرده. پسر بچه چند روز است مسموم غذایی شده بوده و می گویند یک هفته است حالت تهوع دارد، دکتر از او می پرسد؛ حالت تهوع داری؟ و پسربچه می گوید نه!
چرا پسربچه باید این جواب را بدهد؟ چون اگر جز این بگوید، او را به بیمارستان می رسانند و قصه همینجا به خیر و خوشی تمام می شود و اصلا ادامه پیدا نمی کند!
فیلم، کارگردانی مسلطی دارد و به لحاظ تکنیکی استاندارد است. بازی خوب و کنترل شده نوید محمدزاده هم از امتیازات فیلم است.
۲.۵ ستاره از ۵
روزنامه اعتماد ۱۶ بهمن ۹۵
ماجرای نیمروز
این میزان دقت و تسلط برای یک کارگردان جوان-که البته تجربه های بسیار موفقی را در کارنامه دارد- تاحدودی باورنکردنی است. ساختن فضایی چنین باورپذیر از اواخر دهه۵۰ و اوایل دهه ۶۰ از سوی کارگردانی که در آن دوران هنوز به دنیا نیامده است شگفت انگیز است. بازی هایی تا این میزان خوب و درجه یک(همه بازیگران بی اندازه خوبند ولی هادی حجازی فر چیز دیگریست)، دوربینی بی تاب که گویا همواره از پس و پشت پنجره ای دارد وقایع را نظاره می کند، میزانسن های دقیق و نزدیک شدن خوشایند به یک تیم همدلی برانگیز اطلاعات و عملیات، “ماجرای نیمروز” را بدل به یک فیلم دست نیافتنی می کند.
فیلم، واقعه محور است ولی به اندازه کافی روی پرداخت شخصیت ها هم متمرکز شده است. به بهانه خط باریک داستانی فیلم با پسزمینه کمرنگ عاشقانه، میشود آن مقطع تاریخی را از زاویه ای متفاوت و تازه شناخت. بن مایه حادثه ای-جاسوسی فیلم، خوب از آب در آمده و بر جذابیت های فیلم افزوده است.
چه خوب که مهدویان روی تاریخ معاصر تمرکز کرده است. این جوان مستعد و خلاق با گروه بی نظیرش می تواند هربار غافلگیرمان کند و این برای سینمای ما نعمت بزرگی است.
۴.۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه