پشت دیوار سکوت
مگر می شود همه چیز این قدر بد باشد؟ نمیشود باور کرد که مسیر کارگردان “شیرسنگی” و “درمسیر تندباد” پس از بیش از سه دهه فعالیت، به چنین فیلمی بینجامد.
فیلم مستندی که بهانه ساخت این فیلم شده- “چند قطره خون” ساخته نوید نامور- به مراتب از این فیلم تاثیرگذارتر و تکان دهندهتر است. توصیه می کنم حتما به جای فیلم مسعود جعفری جوزانی، آن فیلم را به نمایش عمومی درآورند تا لااقل مردم نسبت به موضوع خون های آلوده و اچ آی وی آگاه شوند. چون با دیدن فیلم جوزانی عملا چیزی دست مخاطب را نمی گیرد، تازه اگر کسی بتواند تا انتهای فیلم را تماشا کند.
این فیلم مصداق بارز حرام کردن سوژه و تلف کردن سرمایه های مادی و معنوی است. فرصت سوزی آشکار است. فیلم توان اثرگذاری درحد یک لحظه را هم ندارد. دیالوگها به شدت بد نوشته شدهاند و از فرط رو بودن و شعارزدگی، آزاردهنده شدهاند. حضور این فیلم که مخاطب را تا این حد کم هوش تصور کرده، در بخش مسابقه صدالبته سوال برانگیز است.
نیم ستاره از ۵
خوب، بد، جلف
خب خدارا شکر که اولین ساخته پیمان قاسم خانی یک کمدی قابل قبول و سرگرم کننده از آب درآمد که نه جلف است و نه بد. اگر نخواهیم با دماغ سربالا و ژست های رایج، آن را ببینیم، باید اعتراف کنیم فیلم پر از لحظههای شاد و مفرح است و به یادمان می آورد که چقدر در سینمایمان جای کمدی خوب خالی است.
فیلم هم از طنز کلامی بهره می برد و هم کلی موقعیت های کمیک دارد. شوخیها سنجیده و به اندازهاند و خوب نوشته شدهاند. بخشی از شوخی ها هم ادامه شوخیهای موفق سریال “پژمان” هستند.
فیلم هم با آدم های مشهور سینما و فیلمها و سریالها شوخی میکند و هم با بازیگران خودش و این شوخیها همچنان خنده می گیرد.
بازی پژمان جمشیدی کاملا پذیرفتنی است و او در تمام لحظههایی که باید موقعیت را دربیاورد و خنده بگیرد، موفق می شود. زوج او و سام درخشانی خوب جواب داده است.
طبعا فیلم بسیار فروش موفقی خواهد داشت و این اتفاق خوبی برای سینمای ماست.
۳ ستاره از ۵
سارا و آیدا
فیلم تازه مازیار میری یکفیلم متمرکز است. در تمام مدت، نخ موضوع اصلی را در دست دارد؛ نه سکانس زائدی دارد و نه آدم اضافهای.
فیلمنامه، یک “هچل” خوب را طراحی میکند و جوانب مختلف تنگنایی که کاراکتر اصلی در آن گرفتار می شود، درست و حساب شده انتقال میدهد.
همین طراحی درست، موجب همدلی میشود و دوراهیهای پیش روی شخصیت اصلی و خطاهای پیدرپی او قابل درک بهنظر میرسد.
دوراهی میان نیاز حاد مادی و حفاظت از صفت درستکاری و البته تقابل این دوراه، کاراکتر را در موقعیتی دشوار قرار میدهد.
البته مشکل اینجاست که این، تم تازهای نیست و اتفاقا پرداخت تازهای هم ندارد؛ همان شکل معمول و مورد انتظار است و نه چیزی بیشتر. از این حیث می شود فیلم را کمینهگرا و تا حدی محافظه کار دانست.
فیلم یک بدمن تیپیکال دارد که البته به او زیاد نزدیک نمیشود و تا حد نیاز حداقلی داستان از حضورش استفاده می کند. بهواقع جز سارا(آن هم تا حدودی)بقیه آدم ها چندان به شخصیت بدل نمی شوند.
تصمیم آخر سارا پیامد طبیعی شخصیت پردازی اوست. اما نکته اینجاست که انتخاب بازیگر و ویژگیهایی که برای کاراکتر او طراحی شده، موجب می شود سکانس آخر کاملا قابل پیشبینی باشد و هیچ حدس دیگری جز این نشود زد.
فیلم، دو محور اخلاقگرایی و وجدانمداری را عمده می کند که قابل باور و به اندازه از آب درآمده است ولی به دلیل محافظه کاری به مرز نمونههای تلویزیونی که مضامین اخلاقی از این دست را دستمایه میکنند، نزدیک شده است.
“سارا و آیدا” فیلم روان و جمع وجوری است که میشود با آن همراه شد و این خود امتیاز کمی نیست.
۲.۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور