بهروز غریبپور معتقد است که باید به فرزندانمان خلوتگزینی و کار در انزوا را هم یاد دهیم تا فکر نکنند که درصورت نبود اتفاقات بیرونی به هلاکت میرسند.
به گزارش سینماسینما، نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی در گفتگویی و در پاسخ به این پرسش که این روزها در حوزه تئاتر مشغول به چه کاریست، گفت: حوزه تئاتر این روزها تعطیل است و تنها کارهای پژوهشی و نوشتاری امکانپذیر است. اجراهایی هم که روی صحنه میروند پس از مدتی تعطیل میشوند. اگر در شرایطی که ما فعالان صحنه و سینما به دلیل ویروس کرونا گرفتار آن شدهایم، منتظر اجازه دیگران برای فعالیت باشیم، حالت منفعلی ایجاد میشود و من هرگز در زندگیام چنین کاری را انجام نداده و همیشه یک برنامه داخلی برای خود داشتهام.
او ادامه داد: این روزها روی نمایشنامهها و فیلمنامههای ناتمام کار میکنم، مقالاتی را برای بعضی از کنگرهها و محافلی که از من دعوت میکنند، مینویسم ولی روند اصلی من کار روی متونیست که ترجمه آنها را برعهده دارم. درمجموع کاری را انجام میدهم که روحیه مرا شاداب نگه دارد. من باید در خلوت خود تابع برنامهریزیای باشم که همیشه بودهام ولی این بدان معنا نیست که دل از صحنه تئاتر و پرده سینما بریدهام، این وضعیت مانند این میماند که امکان بازی ورزشی در هیچ یک از میدانها وجود ندارد اما شما باید امکان تمرین روی خود را داشته باشید.
غریبپور خاطرنشان کرد: ما در دنیای تئاتر معلم کبیری به نام استانیسلاوسکی داریم که سه کتاب او را مهین اسکویی ترجمه کرده است. او در این کتابها درباره «کار هنرپیشه روی نقش» یعنی وقتی که اجرا دارید، «کار هنرپیشه روی خود در جریان تجسم» یعنی وقتی که کاری را روی صحنه دارید و نقشی را برعهده گرفتهاید یا کارگردانید و میخواهید بازیگران را هدایت کنید، «کار هنرپیشه روی خود در جریان تئاتر» که تابع رشتهای از برنامهریزیهاست که چگونه باید ببینید، یادداشتبرداری کنید و چگونه به پرسشهای خود پاسخ دهید و جوابشان را پیدا کنید، نوشته است. آن چیزی که ما این روزها نیاز داریم، همین کار روی خود است.
معرفی «شاهنامه» فردوسی را در صفحه اینستاگرام خود آغاز کردهام
این کارگردان افزود: کار دیگری را در صفحه اینستاگرام خود آغار کردهام که معرفی «شاهنامه» فردوسی است. این گفتار را در ابتدا به مناسبت تفسیرهای غلط درباره فرزندکشی خانواده خرمدین و نسبت دادن آن به شاهنامه، آغاز کردم تا این سوتفاهم از بین برود که رستم آگاهانه و با توطئه، سهراب فرزند خود را به قتل نرسانده است. سپس فالوئرهایم از این کار استقبال کردند و باعث شد که معرفی شاهنامه را ادامه دهم بنابراین از بخش اساطیری شاهنامه آغاز کردم و به تازگی به داستان صعود و سقوط جمشیدشاه رسیدهام.
او درباره علت پرداختن به این مساله عنوان کرد: نه به عنوان یک شاهنامهپژوه بلکه به عنوان فردی که اعتقاد دارم شاهنامه گنجینه بینظیری برای اقتباس سینما، اپرا، انیمیشن و غیر انیمیشن است، این بحث را ادامه دادم. جالب است بدانید که این گفتار برای بسیاری از فالوئرهای من، حتی کسانی که شاهنامه را میشناسند هم تازگی دارد.
کارگردان نمایش «آرش کمانگیر» درباره تفاوت معرفی شاهنامه توسط خود اظهار کرد: من شاهنامه را از منظر دراماتیک میبینم مثلا داستان بر تخت نشستن جمشید را از نقطهای که ضحاک آن را پس از صد سال جستجو در دریای چین پیدا و با اره از وسط نصف میکند، آغاز کردهام، سپس به اینکه در دوران جمشید چه اتفاقی افتاده است، برمیگردم.
غریبپور تاکید کرد: سعی کردهام در کنار خلوتی که با خود دارم، مخاطبانی را هم که به دیدن اپراها و کارهای من نشستهاند یا آثار نوشتاریام را مطالعه کردهاند، از دست ندهم و رابطهام را با آنها حفظ کنم. همچنین سعی میکنم آثار ناتمام خود را هم به سرانجام برسانم.
به گفته وی، متاسفانه فرزندان خود را به گونهای تربیت نکردهایم که خلوتگزینی و کار در انزوا را فرا بگیرند، همهاش فکر میکنیم که اگر اتفاقات بیرونی در جریان نباشند به هلاکت میرسیم.
از معلومات سطحی رهایی پیدا کنیم
کارگردان اپرای عروسکی «خیام» بیان کرد: یکی از نکات برجسته استانیسلاوسکی در تقسیمبندی بحث «کار هنرپیشه روی خود در جریان تئاتر» این است که چگونه از معلومات سطحی رهایی پیدا کنیم. مگر میشود که رهایی از معلومات سطحی نیازمند کسب دانش یعنی خواندن، نوشتن و دیدن نباشد؟ هر شخصی در هر شرایطی باید کار روی خود را انجام دهد تا معلوماتش عمق پیدا کند و چارهای جز این نیست. مگر میشود یک کارگردان یا نقاش بگوید که من به خلوت نیاز ندارم؟ ابوالقاسم فردوسی به مدت ۳۰ سال بدون اینکه حتی یک نفر از اشعار او آگاه باشد، مشغول کار روی «شاهنامه» بود. متوجه شرایط سخت موجود در جامعه هستم اما این اصلا دلیل نمیشود که اعلام بدبختی کنیم و دست از پا درازتر منتظر ملکالموت بمانیم.
او در بخش دیگری از صحبتهایش درباره فعالیتهایش در حوزه تئاتر عروسکی گفت: آهنگسازی اپرای «همای و همایون» که سه سال پیش نگارش آن را انجام داده بودم، توسط بهزاد عبدی به پایان رسیده است و میکس نهایی آن درحال انجام است. سالار عقیلی در نقش خواجوی کرمانی می خواند و خوانندگانی همچون حسین علیشاپور، نوید نوروزی، مهدی جاهد و… در این اپرا با ما همکاری میکنند.
غریبپور افزود: شعر «پیش صاحب نظران ملک سلیمان باد است/ بلکه آنست سلیمان که زملک آزاد است/ آنکه گویند که برآب نهادست جهان/ مشنو ای خواجه که چون در نگری بر باد است» از خواجوی کرمانی پیامیست که در اپرای «همای و همایون» درنظر داشتهام و مراحل کارگردانی رادیویی آن هم رو به اتمام است.
شاهزادهای که عاشق تصویری میشود
این نویسنده درباره داستان «همای و همایون» تصریح کرد: شاهزادهای عاشق تصویری میشود که در جریان داستان مشخص میشود متعلق به دختر خاقان چین است. او در مسیری که برای رسیدن به این دختر طی میکند باید با عوامل مختلفی بجنگد تا به کاخ همای برسد، در این میان اتفاقاتی رخ میدهد که دراماتیک است. ما با خواجوی کرمانی همراه می شویم که داستان را حین نقاشی، روایت هم میکند.
کارگردان نمایش «کلبه عمو تم» درباره کارهای اجرایی و نمایش این اپرا اظهار کرد: نمایش عروسکی «همای و همایون» را از سال ۱۳۹۸ آغاز کردهام و امسال موسیقی آن به پایان رسیده است. کارهای اجرایی اپرا نیازمند شکلگیری کارگاه است که بعد از واکسینه شدن کامل عوامل انجام میشود چراکه باید کارگاهی باشد که فاصله منطقی برابر با پروتکلها در آن اجرا شود اما کارگاه و نحوه کارمان این اجازه را نمیدهد و به اجبار تنگاتنگ یکدیگر مشغول به کار میشویم، بنابراین فعلا کار کارگاهی را نمیتوانیم انجام دهیم.
او درباره اپراهای عروسکی خود توضیح داد: اپراهای عروسکی من به صورت پلی بک انجام میشود یعنی باید یک بار موسیقی، خواننده، افکتها و تمام عناصر نمایشی ضبط رادیویی شود، بعد از آن همواره در طول اجراهایمان از موسیقی ضبط شده استفاده میکنیم بنابراین بخش ضبط رادیویی بسیار مهم است.
غریبپور در پایان درباره ادامه اجرای اپراهای خود عنوان کرد: به دلیل درخواست زیاد مخاطبان، بعد از اجرای «همای و همایون»، اپرای «عشق» را که براساس داستان «شیخ صنعان و دختر ترسا» است آماده میکنیم که آهنگسازی آن توسط شورا کریمی انجام خواهد شد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در اکران مردمی فیلم «سلفی با رستم» مطرح شد؛ حسین قناعت: برای اعتلای فرهنگ ایرانی تلاش میکنم
- صنعت سینما نیازمند ادبیات است
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
- «آوا» به دو جشنواره اروپایی و آمریکایی راه یافت
- «فیروزان» با نگاهی به شاهنامه فردوسی به زودی از شبکه دو
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- قسمت پنجم مستند «پاژ» محمدعلی سجادی ساخته شد/ جای خالی شاهنامه در سینما و تلویزیون
- سینمای بدنه، انیمیشن را از جنس خود نمیداند/ روایت اشکان رهگذر از ساخت «آخرین داستان»
- فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه منتشر شد
- وعدهای که نهاوندیان در تئاتر فجر داد/بودجه تئاتر نباید در مسیرش یخ بزند
- داودنژاد بعد از ۲۰ سال سراغ «مصائب شیرین» میرود/ صدور سه پروانه ساخت
- نشست سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر ۲ / شفاف سازی هزینه های جشنواره
- گفتگو با بهروز غریب پور درباره دنیا فنی زاده/ ایکاش در آن وضعیت نمیدیدمش
- نمایش فیلمهای فجر در برج میلاد اعلام شد
- میخواهیم میزبان خوبی برای اهالی رسانه باشیم / بهروز غریبپور از امکانات برج میلاد و برنامههایش در کاخ جشنواره میگوید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





