پلتفرم آپارات با شکایت سازمان صداوسیما در دادگاه محکوم شد.
به گزارش سینماسینما، بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، پلتفرم آپارات به دلیل نقض حقوق مادی محصولات متعلق به این سازمان، به صورت قطعی در دادگاه محکوم شده است.
بر این اساس شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در ۱۶ شهریورماه، رای اولیه شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری را که در ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ صادر شده بود، تایید کرد.
اتهام اولیه محمدجواد شکوریمقدم مدیر آپارات، نشر و پخش آثار متعلق به رسانه ملی در فضای مجازی بوده که در دادگاه تغییر پیدا کرده است. روابط عمومی صداوسیما عنوان محکومیت نهایی شکوریمقدم را اعلام نکرده است.
جزای نقدی نیز که باید مدیر آپارات پرداخت کند، اعلام نشده است.
دیگر پلتفرمهای کاربرمحور (UGC) نیز که با الگوبرداری از آپارات به انتشار محصولات سازمان صداوسیما اقدام میکنند، در برابر انتشار این محتوا مسئولیت دارند.
بنابراین پلتفرمهایی مانند نماشا، تماشا، دیدئو و… ممکن است در آینده با پیگیری اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما به دادگاه فراخوانده شوند.
متن منتشرشده از سوی روابط عمومی سازمان صداوسیما به این شرح است:
«محکومیت قطعی وب سایت آپارات برای نخستین بار در مراجع عالی قضایی
احتراما، عطف به شکایت مطروحه سازمان علیه محمدجواد شکوری مقدم مدیر وبسایت اینترنتی «آپارات» به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به سازمان در فضای مجازی به استحضار می رساند: پس از ثبت شکواییه در مرحله دادسرا، پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری دو جهت رسیدگی ارسال گردید که حسب پیگیریهای متعدد و جلسات حضوری با مقامات قضایی مربوطه و ارایه مدارک و مستندات متقن قاضی محترم رسیدگیکننده به پرونده در آخرین جلسه رسیدگی مورخ ۱۴۰۰/۲/۶ با تغییر عنوان مجرمانه و اخذ آخرین دفاعیات از متهم، ختم جلسه رسیدگی را اعلام و متهم را مجرم شناخته و مشارالیه را به پرداخت جزای نقدی محکوم نمود.
علیرغم اینکه متهم پرونده از حمایت گسترده بخش های مختلف برخوردار بوده و مکاتبات عدیده در حمایت از ایشان انجام داده بودند، خوشبختانه با پیگیریهای صورتگرفته و دفاعیات محکم و مستدل اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل موفق به محکومیت وبسایت آپارات در مراجع قضایی گردید که اگر خلاف این صورت میگرفت، ضمن ضایع نمودن حقوق سازمان و بیتالمال، رویهای ایجاد میگردید که علاوه بر وبسایت آپارات که بخش عمدهای از درآمد آن از طریق نقض حق پخش محتوای متعلق به سازمان میباشد، سایتهای مشابه نیز که مدام در حال الگوبرداری از وبسایت آپارات هستند، به بهانه کاربرمحور بودن، به پخش محتوای متعلق به سازمان بپردازند که این امر تبعات بسیار گسترده و ضرر و زیان جبرانناپذیری از لحاظ مادی و معنوی برای سازمان دربرداشت و موجب تضعیف جایگاه رسانه ملی میگردید.
با اعتراض مشتکی عنه به رای بدوی، پرونده به شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع گردید که خوشبختانه با تنظیم لایحه دفاعیه مناسب و پیگیریهای مجدانه اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل، دادگاه محترم تجدیدنظر دادنامه بدوی را مطابق با ادله موجود و کیفرخواست صادره دانسته و رای بدوی را مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۶ تایید نمود.
در خاتمه شایان ذکر است صدور این رای علاوه بر ایجاد رویه قضایی مناسب در کشور، از جهات ذیل ارزشمند و حایز اهمیت است:
اولا بر مسئولیت سایت منتشرکننده آثار در فضای مجازی (کاربرمحور) و لزوم پرداخت کلیه ضرر و زیان وارده به سازمان توسط ایشان تاکید دارد.
ثانیا صدور این قبیل از آرا علاوه بر صیانت از داراییهای فکری سازمان در بستر فضای مجازی، سبب تقویت جایگاه تلویزیونهای اینترنتی (IPTV) طرف قرارداد با سازمان و بهبود عملکرد آنها میگردد.»
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- ۴۰ خواننده محبوب کشورمان در پلتفرم داخلی فعال شدند
- دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفهای: نه ارشاد، نه ساترا؛ مجوز ساخت سریال خانگی با ماست!
- میزبانی آپارات از پخش زنده ۸۴۲ هیئت مذهبی در ایام محرم
- انتشار مسترکلاس«لویی سیهویوس»/ تجربههای برنده اسکار درباره مستندسازی
- داستان آپارات مربوط به دهه ۲۰ میلادی در موزه سینما
- اطلاعیه آپارات در توضیح اقدامات انجام شده برای منع پخش گردهمایی سازمان منافقین
- انتقاد روزنامه جوان از تاثیرپذیری تلویزیون از آپارات
- پاسخ آپارات به شکایت صدا و سیما
- سایت آپارات محدود شد
- رشیدپور: «دید در شب» تعطیل نشده!
- رضا کیانیان مهمان بیست و ششمین برنامه «دید در شب» شد
- روایت رضا رشیدپور از حاشیه گفتوگو با ظریف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





