پلتفرم آپارات با شکایت سازمان صداوسیما در دادگاه محکوم شد.
به گزارش سینماسینما، بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، پلتفرم آپارات به دلیل نقض حقوق مادی محصولات متعلق به این سازمان، به صورت قطعی در دادگاه محکوم شده است.
بر این اساس شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در ۱۶ شهریورماه، رای اولیه شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری را که در ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ صادر شده بود، تایید کرد.
اتهام اولیه محمدجواد شکوریمقدم مدیر آپارات، نشر و پخش آثار متعلق به رسانه ملی در فضای مجازی بوده که در دادگاه تغییر پیدا کرده است. روابط عمومی صداوسیما عنوان محکومیت نهایی شکوریمقدم را اعلام نکرده است.
جزای نقدی نیز که باید مدیر آپارات پرداخت کند، اعلام نشده است.
دیگر پلتفرمهای کاربرمحور (UGC) نیز که با الگوبرداری از آپارات به انتشار محصولات سازمان صداوسیما اقدام میکنند، در برابر انتشار این محتوا مسئولیت دارند.
بنابراین پلتفرمهایی مانند نماشا، تماشا، دیدئو و… ممکن است در آینده با پیگیری اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما به دادگاه فراخوانده شوند.
متن منتشرشده از سوی روابط عمومی سازمان صداوسیما به این شرح است:
«محکومیت قطعی وب سایت آپارات برای نخستین بار در مراجع عالی قضایی
احتراما، عطف به شکایت مطروحه سازمان علیه محمدجواد شکوری مقدم مدیر وبسایت اینترنتی «آپارات» به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به سازمان در فضای مجازی به استحضار می رساند: پس از ثبت شکواییه در مرحله دادسرا، پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری دو جهت رسیدگی ارسال گردید که حسب پیگیریهای متعدد و جلسات حضوری با مقامات قضایی مربوطه و ارایه مدارک و مستندات متقن قاضی محترم رسیدگیکننده به پرونده در آخرین جلسه رسیدگی مورخ ۱۴۰۰/۲/۶ با تغییر عنوان مجرمانه و اخذ آخرین دفاعیات از متهم، ختم جلسه رسیدگی را اعلام و متهم را مجرم شناخته و مشارالیه را به پرداخت جزای نقدی محکوم نمود.
علیرغم اینکه متهم پرونده از حمایت گسترده بخش های مختلف برخوردار بوده و مکاتبات عدیده در حمایت از ایشان انجام داده بودند، خوشبختانه با پیگیریهای صورتگرفته و دفاعیات محکم و مستدل اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل موفق به محکومیت وبسایت آپارات در مراجع قضایی گردید که اگر خلاف این صورت میگرفت، ضمن ضایع نمودن حقوق سازمان و بیتالمال، رویهای ایجاد میگردید که علاوه بر وبسایت آپارات که بخش عمدهای از درآمد آن از طریق نقض حق پخش محتوای متعلق به سازمان میباشد، سایتهای مشابه نیز که مدام در حال الگوبرداری از وبسایت آپارات هستند، به بهانه کاربرمحور بودن، به پخش محتوای متعلق به سازمان بپردازند که این امر تبعات بسیار گسترده و ضرر و زیان جبرانناپذیری از لحاظ مادی و معنوی برای سازمان دربرداشت و موجب تضعیف جایگاه رسانه ملی میگردید.
با اعتراض مشتکی عنه به رای بدوی، پرونده به شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع گردید که خوشبختانه با تنظیم لایحه دفاعیه مناسب و پیگیریهای مجدانه اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل، دادگاه محترم تجدیدنظر دادنامه بدوی را مطابق با ادله موجود و کیفرخواست صادره دانسته و رای بدوی را مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۶ تایید نمود.
در خاتمه شایان ذکر است صدور این رای علاوه بر ایجاد رویه قضایی مناسب در کشور، از جهات ذیل ارزشمند و حایز اهمیت است:
اولا بر مسئولیت سایت منتشرکننده آثار در فضای مجازی (کاربرمحور) و لزوم پرداخت کلیه ضرر و زیان وارده به سازمان توسط ایشان تاکید دارد.
ثانیا صدور این قبیل از آرا علاوه بر صیانت از داراییهای فکری سازمان در بستر فضای مجازی، سبب تقویت جایگاه تلویزیونهای اینترنتی (IPTV) طرف قرارداد با سازمان و بهبود عملکرد آنها میگردد.»
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- ۴۰ خواننده محبوب کشورمان در پلتفرم داخلی فعال شدند
- دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفهای: نه ارشاد، نه ساترا؛ مجوز ساخت سریال خانگی با ماست!
- میزبانی آپارات از پخش زنده ۸۴۲ هیئت مذهبی در ایام محرم
- انتشار مسترکلاس«لویی سیهویوس»/ تجربههای برنده اسکار درباره مستندسازی
- داستان آپارات مربوط به دهه ۲۰ میلادی در موزه سینما
- اطلاعیه آپارات در توضیح اقدامات انجام شده برای منع پخش گردهمایی سازمان منافقین
- انتقاد روزنامه جوان از تاثیرپذیری تلویزیون از آپارات
- پاسخ آپارات به شکایت صدا و سیما
- سایت آپارات محدود شد
- رشیدپور: «دید در شب» تعطیل نشده!
- رضا کیانیان مهمان بیست و ششمین برنامه «دید در شب» شد
- روایت رضا رشیدپور از حاشیه گفتوگو با ظریف
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند