پلتفرم آپارات با شکایت سازمان صداوسیما در دادگاه محکوم شد.
به گزارش سینماسینما، بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، پلتفرم آپارات به دلیل نقض حقوق مادی محصولات متعلق به این سازمان، به صورت قطعی در دادگاه محکوم شده است.
بر این اساس شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در ۱۶ شهریورماه، رای اولیه شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری را که در ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ صادر شده بود، تایید کرد.
اتهام اولیه محمدجواد شکوریمقدم مدیر آپارات، نشر و پخش آثار متعلق به رسانه ملی در فضای مجازی بوده که در دادگاه تغییر پیدا کرده است. روابط عمومی صداوسیما عنوان محکومیت نهایی شکوریمقدم را اعلام نکرده است.
جزای نقدی نیز که باید مدیر آپارات پرداخت کند، اعلام نشده است.
دیگر پلتفرمهای کاربرمحور (UGC) نیز که با الگوبرداری از آپارات به انتشار محصولات سازمان صداوسیما اقدام میکنند، در برابر انتشار این محتوا مسئولیت دارند.
بنابراین پلتفرمهایی مانند نماشا، تماشا، دیدئو و… ممکن است در آینده با پیگیری اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما به دادگاه فراخوانده شوند.
متن منتشرشده از سوی روابط عمومی سازمان صداوسیما به این شرح است:
«محکومیت قطعی وب سایت آپارات برای نخستین بار در مراجع عالی قضایی
احتراما، عطف به شکایت مطروحه سازمان علیه محمدجواد شکوری مقدم مدیر وبسایت اینترنتی «آپارات» به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به سازمان در فضای مجازی به استحضار می رساند: پس از ثبت شکواییه در مرحله دادسرا، پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری دو جهت رسیدگی ارسال گردید که حسب پیگیریهای متعدد و جلسات حضوری با مقامات قضایی مربوطه و ارایه مدارک و مستندات متقن قاضی محترم رسیدگیکننده به پرونده در آخرین جلسه رسیدگی مورخ ۱۴۰۰/۲/۶ با تغییر عنوان مجرمانه و اخذ آخرین دفاعیات از متهم، ختم جلسه رسیدگی را اعلام و متهم را مجرم شناخته و مشارالیه را به پرداخت جزای نقدی محکوم نمود.
علیرغم اینکه متهم پرونده از حمایت گسترده بخش های مختلف برخوردار بوده و مکاتبات عدیده در حمایت از ایشان انجام داده بودند، خوشبختانه با پیگیریهای صورتگرفته و دفاعیات محکم و مستدل اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل موفق به محکومیت وبسایت آپارات در مراجع قضایی گردید که اگر خلاف این صورت میگرفت، ضمن ضایع نمودن حقوق سازمان و بیتالمال، رویهای ایجاد میگردید که علاوه بر وبسایت آپارات که بخش عمدهای از درآمد آن از طریق نقض حق پخش محتوای متعلق به سازمان میباشد، سایتهای مشابه نیز که مدام در حال الگوبرداری از وبسایت آپارات هستند، به بهانه کاربرمحور بودن، به پخش محتوای متعلق به سازمان بپردازند که این امر تبعات بسیار گسترده و ضرر و زیان جبرانناپذیری از لحاظ مادی و معنوی برای سازمان دربرداشت و موجب تضعیف جایگاه رسانه ملی میگردید.
با اعتراض مشتکی عنه به رای بدوی، پرونده به شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع گردید که خوشبختانه با تنظیم لایحه دفاعیه مناسب و پیگیریهای مجدانه اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل، دادگاه محترم تجدیدنظر دادنامه بدوی را مطابق با ادله موجود و کیفرخواست صادره دانسته و رای بدوی را مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۶ تایید نمود.
در خاتمه شایان ذکر است صدور این رای علاوه بر ایجاد رویه قضایی مناسب در کشور، از جهات ذیل ارزشمند و حایز اهمیت است:
اولا بر مسئولیت سایت منتشرکننده آثار در فضای مجازی (کاربرمحور) و لزوم پرداخت کلیه ضرر و زیان وارده به سازمان توسط ایشان تاکید دارد.
ثانیا صدور این قبیل از آرا علاوه بر صیانت از داراییهای فکری سازمان در بستر فضای مجازی، سبب تقویت جایگاه تلویزیونهای اینترنتی (IPTV) طرف قرارداد با سازمان و بهبود عملکرد آنها میگردد.»
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- ۴۰ خواننده محبوب کشورمان در پلتفرم داخلی فعال شدند
- دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفهای: نه ارشاد، نه ساترا؛ مجوز ساخت سریال خانگی با ماست!
- میزبانی آپارات از پخش زنده ۸۴۲ هیئت مذهبی در ایام محرم
- انتشار مسترکلاس«لویی سیهویوس»/ تجربههای برنده اسکار درباره مستندسازی
- داستان آپارات مربوط به دهه ۲۰ میلادی در موزه سینما
- اطلاعیه آپارات در توضیح اقدامات انجام شده برای منع پخش گردهمایی سازمان منافقین
- انتقاد روزنامه جوان از تاثیرپذیری تلویزیون از آپارات
- پاسخ آپارات به شکایت صدا و سیما
- سایت آپارات محدود شد
- رشیدپور: «دید در شب» تعطیل نشده!
- رضا کیانیان مهمان بیست و ششمین برنامه «دید در شب» شد
- روایت رضا رشیدپور از حاشیه گفتوگو با ظریف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





