در همین ابتدای امر جا دارد تشکر کنم از همه افرادی که در این چند روز، ما را با روی دیگری از مفاهیم خبر، خبررسانی، خبرنگار و شبکه خبر آشنا کردند. همه ما در این چند روز شیرفهم شدیم که تکذیب خبر، جزئی از خبر است و خبری که تکذیب نشود حتما عیب و ایرادی دارد. اصلا شرایط جوری شده که اگر پشت بند شنیدن یک خبر تکذیبیهاش را نشنویم، خوابمان نمیبرد و در مواردی هم ممکن است استخوان درد بگیریم.
قدیمترها، تکذیب کردن به این شکل بود که چند روز بعد از یک اتفاق، یک نفر میآمد خیلی نرم و زیرپوستی میگفت: «حالا اینطوریام نبوده که اعلام کردن، یه کم فرق داشته قضیه»، ولی الان شرایط تغییر کرده است. گوینده خبر ضمن عرض سلام به ما اعلام میکند که: «این زیرنویس رو میبینید الان داره رد میشه؟ در این بخش خبری همین رو میخوام تکذیب کنم، خوب گوش بدید».
حتی یک بار در یک کار تیمی مثال زدنی، گوینده توجه ما را به تکذیب اخباری که همکارش همین الان به سمع و نظر ما رساند، جلب کرد. در انتها نیز از ما درخواست کرد که هر خبری را باور نکنیم؛ چراکه بهتر است هر تایید و تکذیبی را اول از خودشان بشنویم تا رسانههای مجازی و غریبه.
همچنین اخباری به دست ما رسیده است مبنی بر اینکه قرار است در کنار بخشهای «مشروح اخبار» و «اخبار کوتاه»، یک بخش «تکذیب اخبار» نیز به کنداکتورهای پخش اضافه شود تا ما تکذیب های مورد نظر خود را از منابع موثق و قابل اعتماد دریافت کنیم.
در این شرایط خبرنگاران نیز در مواجهه با افراد مسئول، به سوال «تکذیب مکذیب جدید چی داری؟» بسنده کرده، وقت خود و مسئولان را با سوالات بیهوده تلف نمیکنند.
در پایان لازم است این موضوع را یادآوری کنم که خدا را چه دیدید؟ شاید فردا روز، تمامی مطالبی که اینجا مطرح شد، تکذیب شود. بنابراین بازهم توصیه میشود که همواره رسانههای معتبر را دنبال کنید، نه رسانههای مجازی یا حقیقی یا روزنامههای معلومالحال.
بی قانون . آرزو درزی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- بر شاخهای که نشستهاید؛ به دست خود اره میسایید
- پایههای ناامن سریال «خانه امن»
- کرونا پای برنامههای تلویزیونی را به جوایز اسپریت باز کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





