رییس سازمان صداوسیما تاکید کرد برای نقد باید تحمل نقد وجود داشته باشد و اگر ظرفیتی برای شنیدن نقایص وجود نداشته باشد، پیشبرد امور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما در نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی، همکاری و تلاش برای ایجاد مفاهمه میان مردم و حاکمیت را از لوازم توسعه و تعالی جامعه دانست و تصریح کرد: نبود ظرفیت نقد واقعی سیاستها از جمله اصلیترین چالشهای رسانه ملی، تقریبا با بیشتر دولتها و نهادهای حاکمیتی، فارغ از جهتگیری سیاسی آنها است.
وی افزود: رسانه باید با نگاهی ژرف و با رویکردی سیاستی و نه سیاسی، عمق هدف سیاستها را بشناسد و زمینههای درک و اجرای آنها را در جامعه فراهم آورد.
رییس رسانه ملی با بیان اینکه رسانه با نقد سازنده و بازتاب نقایص موجود از زبان کاربرانش موجب کمتر شدن آسیبها میشود، بیان کرد: برای نقد، باید ظرفیت و تحمل نقد وجود داشته باشد و اگر ظرفیتی برای نقد نباشد و تحملی برای شنیدن نقایص وجود نداشته باشد، پیشبرد امور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
وی افزود: برنامههای رسانه باید با تمرکز بر کیفیت اداره کشور، زمینهساز مشارکت فعال و هدفمند مردم در شکلگیری سیاستها باشد.
علی عسکری با بیان اینکه در جمهوری اسلامی به دو علت به رسانه ملی نگاه ویژهای شده است، عنوان کرد: اولین علت آن است که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم شکل گرفته و نقش مردم در شکل گیری و استمرار آن کاملا بی نظیر و بی بدیل است و همین امر ارتباط و تعامل با مردم را بهعنوان صاحبان این انقلاب و نظام به راهبردهای حیاتی و اجتناب ناپذیر نظام بدل کرده است. از سوی دیگر این نظام مردمی و الهی از روز اول همواره با مخاطرات و تهدیدات و چالش های برونزای مهمی مواجه بوده است که اهمیت اتصال و همبستگی مردم را دوچندان کرده است.
علی عسکری از نقش رسانه ملی در دوران جدید یاد کرد و گفت: این نقش متحول شده است و کمک به ارتقای کیفیت سیاست ها و در نتیجه ارتقای کیفیت کشورداری و رفاه عمومی به نقطه کانونی سیاست های رسانه ملی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه رسانه ملی آمادگی دارد علاوه بر ایفای نقش های سنتی خود در ایجاد نشاط و سرگرمی و انتقال اخبار و تحلیل رویدادها و امثال آن به نقش سازنده سیاستی خود اولویتی ویژه دهد، اظهار کرد: رسانه ملی میتواند به عنوان بازیگری فعال برای تحقق حکمرانی نوین که ماهیتی غیرمتمرکز و توزیع شده دارد، نقش خود را بهخوبی ایفا کند.
رییس صداوسیما در تشریح این نقش سیاستی اظهار کرد: با این نگاه سیاستی و نه صرفا سیاسی، برای رسانه، دولت ها تفاوتی ندارند بلکه سیاست های کلان اصالت دارند و احزاب و نامزدهای انتخاباتی فی نفسه مهم نیستند بلکه راه حل های آنان برای اداره بهتر جامعه اصالت مییابند و بر این اساس تمام ارکان نظام حکمرانی همیشه از نگاه موشکافانه و مساعدت های رسانه ملی برای خدمات بهتر به مردم بهرهمند میشوند.
علی عسکری با تأکید بر اینکه برنامه های رسانه باید با تمرکز بر کیفیت اداره کشور و زمینه سازی مشارکت فعال و هدفمند مردم در شکل گیری سیاست ها، تصمیم به اجرای سیاست ها، نقد و ارزیابی نحوه اجرای آنها و در نهایت اصلاح و توسعه سیاست ها اجرا شوند، بیان کرد: در کنار نقش بی نظیر در همراهی قوای سه گانه برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، رسانه ملی با همین رویکرد و بر اساس اسناد بالادستی، قانون اساسی و منویات امام راحل عظیم الشان و مقام معظم رهبری، بهعنوان متولی حکمرانی نظام رسانه ای کشور و شکل دهنده افکار عمومی جامعه شناخته شده است.
وی با بیان تأکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده دستگاه ها و نهادها از مراکز تفکر و هیأت های اندیشه ورز گفت: شرط مهم شکلگیری تعامل با مراکز تحقیقاتی، تمرکز علمی بر حل مسایل جاری و واقعی جامعه و تلاش و پژوهش برای یافتن راه حلهایی مبتنی بر مقدورات و شرایط واقعی است.
علی عسکری با بیان اینکه حکمرانی سلسله مراتبی و متمرکز،رفته رفته جای خود را به شبکهای از بازیگران حاکمیتی داده است، یادآور شد: تنظیمگران واحد کم کم جای خود را به شبکه ای از تنظیمگران میدهند و قواعد و اصول تنظیم گری از حالت منجمد و غیرمنعطف و یکسویه به اصولی منعطف، تعاملی و دوسویه بدل شدهاند.
رییس سازمان صداوسیما در پایان از غلبه رویکردهای تسهیلگرانه و مشوق بر رویکردهای تنبیه محور و مجازات محور سخن گفت و تصریح کرد: شکل نوینی از حکمرانی بر نظامها و سیستم های اجتماعی در حال پیاده شدن است و علت اصلی آن هم پیچیدگی جوامع و پویایی تحولات انسانی در بستر ارتباطات سریع و لحظهای است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- هشدار کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران در پی توقف صدور مجوز سریال نمایش خانگی/ آغاز انحصارگرایی؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه