محمدحسین مهدویان کارگردان و مستندساز مهمان برنامه «نردبان» شد که در این قسمت از برنامه پرونده «بازسازی و فیلم مستند» مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، شصت و سومین قسمت از برنامه تلویزیونی «نردبان» جمعه ۱۶ مهرماه روی آنتن شبکه مستند میرود. این برنامه پرونده «بازسازی در سینمای مستند» را بررسی کرده است.
مهمان ویژه این قسمت از برنامه، محمدحسین مهدویان کارگردان و مستندساز شناخته شده کشور است. او با حضور در نردبان و در گفتوگو با حامد شکیبانیا، مجری برنامه درباره تجربههای خود در سینمای مستند صحبت کرده و مروری بر مستندهای «استخوان لای زخم»، «آخرین روزهای زمستان» و … دارد. وی هم چنین نگاهی به شرایط مستندسازی در کشور و آثاری که در سالهای اخیر ساخته شده است دارد.
محمدحسین مهدویان سابقه زیادی در سینمای مستند داشته و آثار متعددی را کارگردانی کرده است. وی همچنین فیلمهای سینمایی مهمی نظیر «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز: ردخون»، «لاتاری»، «درخت گردو» و … را ساخته است. او این روزها با ساخت سریال «زخم کاری» در شبکه نمایش خانگی بسیار خبرساز شده است.
در بخش دیگر «نردبان» این هفته، امید بلاغتی به بررسی بازسازی در فیلم مستند پرداخته و مستند «آخرین روزهای زمستان» و فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» را با این محوریت نقد میکند. همچنین برشهایی از فیلم مستند «استخوان لای زخم» درباره هشت سال دفاع مقدس و «آخرین روزهای زمستان» درباره شهید حسن باقری پخش میشود.
«و اینک مستند» این هفته «نردبان» سراغ فیلمسازان بزرگی رفته که فیلم مستند ساختهاند و با این محوریت فرانک کاپرا را معرفی کرده است. این کارگردان مشهور در جنگ جهانی دوم برای ارتش آمریکا فیلمهای مستند زیادی ساخته است.
پیشنهاد مستندهایی با محوریت بازسازی، بسته خبری و … از دیگر بخشهای برنامه است.
«نردبان» مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش میکند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا و به کارگردانی و تهیهکنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتمهایی متنوع جمعهها ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه مستند میرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- سانسور عجیب در سریال زخم کاری که خبرساز شد
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- در گفتوگو با سینماسینما مطرح شد؛ حرفهای علی مردانه، برنامهریز مطرح درباره «آکتور»، کیمیایی و «برادران لیلا»
- اختتامیه جشنواره مستند در عسلویه
- قهرمان تنهایی که دوربین رهایش نمیکند/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- یک آس و نیم/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پس از خداحافظی میرکریمی روی داد/ مهدویان: جشنواره فیلم فجر برای من تمام شده
- مشق قواعد ژانر همراه با محافظه کاری/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- خباثت و قساوتِ جامعهای با وجدانهای مصلحتاندیش/ نگاهی به سریال «زخم کاری»
- «زخم کاری»؛ وقتی روایت و شخصیتپردازی فدای جذب مخاطب میشود
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- آدمهای بد دلنشین و ذهنِ گوش به زنگِ هنرمند
- هیولاهای درخشان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





