استعفای محمد احسانی از مدیریت شبکه یک سیما اتفاق سادهای نبود.او در حالی از مدیریت این شبکه کنارهگیری کرد که دقیقا یک سال پیش در چنین روزهایی اصغر پورمحمدی معاون سیما حکم مدیریت او بر شبکه یک را امضا کرده بود. اما رفتن مدیر شبکه یک آن هم تنها یک سال پس از آغاز فعالیتش جدا از کمسابقه بودن ابهاماتی اساسی دارد. ابهاماتی که باعث می شود دلیل رفتن او و حتی اینکه از این سمت استعفا داده یا او را برکنار کردهاند شکل و شمایلی طبیعی و شفاف نداشته باشد. اما پشت پرده این استعفای ناگهانی چیست؟
مدتی است شایعات پررنگی در خصوص اختلافات اساسی بین مدیران ارشد تلویزیون به گوش میخورد. شایعاتی که به شکل غیر رسمی میتوان بر واقعی بودن آنها تکیه کرد اما به شکل رسمی نه. اولین و – تا امروز – تنهاترین اختلافنظر مهمی که رسانهای شد مربوط به استعفای چند ماه پیش غلامرضا غلامی مدیر شبکه چهار بود. غلامی تنها دو ماه پس از انتصابش به عنوان مدیر این شبکه در نامهای تند و تیز با اشاره به این نکته که پورمحمدی در برنامهریزی او برای اداره مطلوب شبکه چهار متناسب با قواعد و ضوابط سازمانی و اصول حرفهای اختلال ایجاد میکند استعفای خود را به معاون سیما داده بود. اتفاقی که بلافاصله با واکنش صدا و سیما مواجه شد و روابط عمومی این سازمان اعلام کرد استعفای غلامی پذیرفته نشده و او همچنان به کارش ادامه خواهد داد. اما نکته جالبی این وسط مغفول ماند، غلامی مدتی بعد در نشست خبریاش با خبرنگاران جمله قابل تاملی در خصوص حل شدن مشکلش با پورمحمدی گفت: «ما رئیس باتدبیری در سازمان صداوسیما داریم و او با مکالمه ای کوتاه مساله را حل کرد و من به سهم خود از آقای سرافراز و تدبیر وی و همچنین از سعه صدر آقای پورمحمدی تشکر میکنم» این نشان میدهد که مشکل غلامی با ورود مستقیم رئیس سازمان حل شده و نه طی پروسهای برای حل شدن مشکلش با پورمحمدی.
حالا شایعات موجود در خصوص اختلافات عمیق بین معاون سیما با مدیران شبکههای مختلف با استعفای ناگهانی محمد احسانی رنگ و بوی جدیتری به خود گرفته است. اما پروسه اتفاقات در خصوص احسانی کمی عجیب است و مبهم. اولین خبر این بود که فضلالله شریعتپناه مدیر فعلی گروه اجتماعی شبکه طی حکمی از سوی پورمحمدی به عنوان سرپرست شبکه یک منصوب شد. بلافاصله پس از اعلام این حکم اخبار ضد و نقیضی در خصوص این اتفاق رسانهای شد که شاید گزارش صراط نیوز در این زمینه بیش از همه بازخورد داشت.
در گزارش این سایت اعلام شده که از دو هفته پیش احسانی در محل کار خود حاضر نشده و طبق ادعای این سایت حتی جواب تلفن مدیران ارشد تلویزیون را هم نداده است. اما شریعتپناه در گفتگو با روزنامه صبا شایعه قهر احسانی از تلویزیون را رد کرده و گفته که در دو روز منتهی به استعفای احسانی او در تلویزیون حضور داشته و حتی با مدیران شبکه یک جلساتی هم برگزار کرده است. با این حال پورمحمدی در گفتگوی کوتاهی با ایرنا غیبت دو هفتهای احسانی را تایید کرده و گفته: «احسانی از یک هفته قبل از مرخصی بسر میبردند، هفته بعد نیز مرخصی خود را تمدید کردند اما در ادامه حاضر به همکاری در صدا و سیما نبودند.» بعد هم شایعه برکناری او پیش آمد که هم احسانی در گفتگوی کوتاهش با ایلنا و هم شریعتپناه این مسئله را رد کرده و اعلام کردهاند که این یک استعفای خودخواسته بوده که از مدتی پیش بحث بر سر آن وجود داشته است. البته عدهای هم علت این اتفاق را حضور احسانی در هیات انتخاب جشنواره فجر و کمک به سازمان سینمایی دانستند که او این مسئله را هم رد کرده و گفته: «سال گذشته هم من در هیات انتخاب حضور داشتم و این دو منافاتی با هم ندارد.»
تا اینجا ظاهرا همه چیز مشخص است، معاون سیما با مدیر ارشد خود به اختلاف نظر خورده و در نهایت مدیر ارشد ادامه همکاری را ممکن ندانسته و استعفا داده است. اما مسئله وقتی جالب میشود که در حکم پورمحمدی احسانی به عنوان مشاور معاون سیما منصوب شده است. حالا این سوال پیش میآید که اگر طبق گفته رسانهها اختلافنظری وجود داشته و حتی احسانی هم آن را تایید کرده و میگوید: «مشکلاتی درون سازمان وجود داشت که اجازه بدهید رسانهای نشود و درون این خانواده باقی بماند.» پس چرا پورمحمدی که همه او را به صراحت لهجه و رفتار میشناسند مدیر مستعفی خود را به سمت مشاور معاون سیما منصوب میکند و اگر اختلافی وجود نداشته پس چرا احسانی مدیریت مهمترین شبکه تلویزیون را آن هم با چنین وضعیتی که هیچ شباهتی به یک جدایی مسالمت آمیز ندارد رها کرده است.
اما از همه این احتمالات مهمتر بحث دیگری وجود دارد که میتواند خط بطلانی بر نظریه اختلاف بین پورمحمدی و احسانی باشد و وجود این اختلاف را غیر محتمل کند و آن دوستی دیرینه این دو مدیر است. این دو از سالهای قبل و از زمانی که پورمحمدی مدیریت شبکه پنج را به عهده گرفت و بعد هم به شبکه سه رفت، همیشه با هم همکار بودهاند و اصلا یکی از دلایل مهمی که احسانی موقعیت در حال تثبیت و خوب خود در سازمان سینمایی را فدای حضور در تلویزیون کرد جدا از جایگاه بالای مدیریت شبکه یک، پذیرفتن درخواست پورمحمدی بوده است.
تنها احتمالی که با در کنار هم قرار دادن همه اتفاقات مدیریتی اخیر صدا و سیما میتوان در خصوص آن بیشتر تعمق کرد، افزایش اختلافات بین محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما با اصغر پورمحمدی به عنوان معاون سیما است. از همان زمان که سرافراز پورمحمدی را به عنوان معاون سیما منصوب کرد شایعه این اختلاف به شکل غیر رسمی وجود داشت. به هر حال پورمحمدی در قیاس با سرافراز از محبوبیت و البته نفوذ بسیار بیشتری در بدنه تلویزیون برخوردار است و شاید این میزان نفوذ معاون سیما چندان به مذاق سرافراز به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما خوش نمیآید. شاید همان جمله غلامی مدیر شبکه چهار در نشست خبریاش در خصوص حل اختلافش با پورمحمدی که گفته بود: «ما رئیس باتدبیری در سازمان صداوسیما داریم و او با مکالمه ای کوتاه مساله را حل کرد» هم به نوعی موید همین نکته باشد که سرافراز میخواهد وزنه قدرت خود در سازمان را افزایش دهد. البته جمله کوتاه پورمحمدی در گفتگو با ایرنا هم می تواند این وجود اختلاف تایید کند: «تغییرات زیادی در حوزه سیما در آینده نزدیک روی خواهد داد که به موقع اطلاع رسانی میشود.»
پورمحمدی در حالی این جمله را گفته که سرافراز در بدو ورودش به صدا و سیما هیچ تیم مدیریتی خاصی نداشته و عمده انتسابهای مهم پورمحمدی در مقام معاونت سیما از جمله رضا پورحسین (قائم مقام معاونت سیما) محمد احسانی (مدیر شبکه یک) محمدرضا جعفری جلوه (مدیر شبکه ۲) افرادی بودهاند که از سالهای دور با خودش آشنایی داشتهاند و با بیان چنین جملهای از سوی معاون سیما و احتمال تغییرات زیاد که از استعفای احسانی آغاز شده است به نظر میرسد در آیندهای نه چندان دور اختلاف مذکور با گذشت تنها یک سال از آغاز فعالیت تیم جدید صدا و سیما بیش از گذشته عیان شود. حالا با توجه به اینکه پورمحمدی ثابت کرده هیچگاه حاضر به از دست دادن استقلال کاریاش نیست و با رفتن ناگهانیاش از شبکه سه به دلیل اختلاف نظرهای شدید با علی دارابی معاون وقت سیما مهر تاییدی بر این مسئله زده احتمالا باید منتظر روزهای پرحاشیهتری در تلویزیون باشیم.
منبع: آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- بر شاخهای که نشستهاید؛ به دست خود اره میسایید
- پایههای ناامن سریال «خانه امن»
- کرونا پای برنامههای تلویزیونی را به جوایز اسپریت باز کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت