پلتفرم آپارات با شکایت سازمان صداوسیما در دادگاه محکوم شد.
به گزارش سینماسینما، بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، پلتفرم آپارات به دلیل نقض حقوق مادی محصولات متعلق به این سازمان، به صورت قطعی در دادگاه محکوم شده است.
بر این اساس شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در ۱۶ شهریورماه، رای اولیه شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری را که در ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ صادر شده بود، تایید کرد.
اتهام اولیه محمدجواد شکوریمقدم مدیر آپارات، نشر و پخش آثار متعلق به رسانه ملی در فضای مجازی بوده که در دادگاه تغییر پیدا کرده است. روابط عمومی صداوسیما عنوان محکومیت نهایی شکوریمقدم را اعلام نکرده است.
جزای نقدی نیز که باید مدیر آپارات پرداخت کند، اعلام نشده است.
دیگر پلتفرمهای کاربرمحور (UGC) نیز که با الگوبرداری از آپارات به انتشار محصولات سازمان صداوسیما اقدام میکنند، در برابر انتشار این محتوا مسئولیت دارند.
بنابراین پلتفرمهایی مانند نماشا، تماشا، دیدئو و… ممکن است در آینده با پیگیری اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما به دادگاه فراخوانده شوند.
متن منتشرشده از سوی روابط عمومی سازمان صداوسیما به این شرح است:
«محکومیت قطعی وب سایت آپارات برای نخستین بار در مراجع عالی قضایی
احتراما، عطف به شکایت مطروحه سازمان علیه محمدجواد شکوری مقدم مدیر وبسایت اینترنتی «آپارات» به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به سازمان در فضای مجازی به استحضار می رساند: پس از ثبت شکواییه در مرحله دادسرا، پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری دو جهت رسیدگی ارسال گردید که حسب پیگیریهای متعدد و جلسات حضوری با مقامات قضایی مربوطه و ارایه مدارک و مستندات متقن قاضی محترم رسیدگیکننده به پرونده در آخرین جلسه رسیدگی مورخ ۱۴۰۰/۲/۶ با تغییر عنوان مجرمانه و اخذ آخرین دفاعیات از متهم، ختم جلسه رسیدگی را اعلام و متهم را مجرم شناخته و مشارالیه را به پرداخت جزای نقدی محکوم نمود.
علیرغم اینکه متهم پرونده از حمایت گسترده بخش های مختلف برخوردار بوده و مکاتبات عدیده در حمایت از ایشان انجام داده بودند، خوشبختانه با پیگیریهای صورتگرفته و دفاعیات محکم و مستدل اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل موفق به محکومیت وبسایت آپارات در مراجع قضایی گردید که اگر خلاف این صورت میگرفت، ضمن ضایع نمودن حقوق سازمان و بیتالمال، رویهای ایجاد میگردید که علاوه بر وبسایت آپارات که بخش عمدهای از درآمد آن از طریق نقض حق پخش محتوای متعلق به سازمان میباشد، سایتهای مشابه نیز که مدام در حال الگوبرداری از وبسایت آپارات هستند، به بهانه کاربرمحور بودن، به پخش محتوای متعلق به سازمان بپردازند که این امر تبعات بسیار گسترده و ضرر و زیان جبرانناپذیری از لحاظ مادی و معنوی برای سازمان دربرداشت و موجب تضعیف جایگاه رسانه ملی میگردید.
با اعتراض مشتکی عنه به رای بدوی، پرونده به شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع گردید که خوشبختانه با تنظیم لایحه دفاعیه مناسب و پیگیریهای مجدانه اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل، دادگاه محترم تجدیدنظر دادنامه بدوی را مطابق با ادله موجود و کیفرخواست صادره دانسته و رای بدوی را مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۶ تایید نمود.
در خاتمه شایان ذکر است صدور این رای علاوه بر ایجاد رویه قضایی مناسب در کشور، از جهات ذیل ارزشمند و حایز اهمیت است:
اولا بر مسئولیت سایت منتشرکننده آثار در فضای مجازی (کاربرمحور) و لزوم پرداخت کلیه ضرر و زیان وارده به سازمان توسط ایشان تاکید دارد.
ثانیا صدور این قبیل از آرا علاوه بر صیانت از داراییهای فکری سازمان در بستر فضای مجازی، سبب تقویت جایگاه تلویزیونهای اینترنتی (IPTV) طرف قرارداد با سازمان و بهبود عملکرد آنها میگردد.»
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۰ خواننده محبوب کشورمان در پلتفرم داخلی فعال شدند
- دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفهای: نه ارشاد، نه ساترا؛ مجوز ساخت سریال خانگی با ماست!
- میزبانی آپارات از پخش زنده ۸۴۲ هیئت مذهبی در ایام محرم
- انتشار مسترکلاس«لویی سیهویوس»/ تجربههای برنده اسکار درباره مستندسازی
- داستان آپارات مربوط به دهه ۲۰ میلادی در موزه سینما
- اطلاعیه آپارات در توضیح اقدامات انجام شده برای منع پخش گردهمایی سازمان منافقین
- انتقاد روزنامه جوان از تاثیرپذیری تلویزیون از آپارات
- پاسخ آپارات به شکایت صدا و سیما
- سایت آپارات محدود شد
- رشیدپور: «دید در شب» تعطیل نشده!
- رضا کیانیان مهمان بیست و ششمین برنامه «دید در شب» شد
- روایت رضا رشیدپور از حاشیه گفتوگو با ظریف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند