به گزارش سینماسینما، کیت وینسلت امسال نقش اصلی را در فیلم «چرخ شگفتی» وودی آلن بازی کرده است و احتمال زیادی میرود که برای بازی در این نقش سیزدهمین زنی باشد که نامزدی آکادمی اسکار را برای بازی در فیلمی از وودی آلن کسب میکند.
در جدیدترین فیلم آلن که در جشنواره فیلم نیویورک برای اولین بار اکران شد و از یکم دسامبر راهی پردههای نقرهای میشود، وینسلت در نقش زنی به نام گینی بازی کرده که با یک تعمیرکار چرخ و فلک با بازی جیم بلوشی ازدواج میکند که دختری بزرگ با بازی جونو تمپل دارد. در این میان جاستین تیمبرلیک نیز نقش همراه همیشگی این دختر را ایفا میکند.
نخستین بازیگر از دوازده بازیگر زنی که تاکنون نامزدی اسکار را برای بازی در فیلمی از وودی آلن کسب کرده، دایان کیتون بود که در نقشی اغراق شده از خودش در سال ۱۹۷۷ و در فیلم «آنی هال» بازی کرد. کیتون جایزه اسکار را برای بازی در این فیلم برد و آلن نیز جایزه اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامهنویسی را دریافت کرد و فیلم هم بهترین فیلم سال شد.
سال بعد جرالدین پگ و مورن استپلتون که هیچ یک تا آن زمان نامزدی اسکار را کسب نکرده بودند، برای بازی در نقش یک خانواده افسرده در فیلم «صحنههای داخلی» در سال ۱۹۷۸ نامزد این جایزه شدند. هیچ یک از این دو بازیگر موفق به کسب اسکار نشد و پگ جایزه بهترین بازیگر اصلی را به جین فوندا برای فیلم «به خانه آمدن» واگذار کرد و استپلتون نیز جایزه بازیگر مکمل را به مگی اسمیت برای «سوییت کالیفرنیا» باخت.
سال ۱۹۷۹ در حالی که آلن با ساخت فیلم «منهتن» از سوی آکادمی نادیده گرفته شد، اما مریل همینگوی نامزدی بهترین بازیگر مکمل را برای ایفای نقش تریسی در نقش نامزد ۱۷ ساله شخصیت آلن که ۴۲ ساله بود، به دست آورد. با این حال او این جایزه را به مریل استریپ برای فیلم «کرامر علیه کرامر» باخت.
در دهه ۱۹۸۰ دایان وایست نه تنها نامزدی که جایزه اسکار را برای بهترین بازیگر نقش مکمل برای ایفای نقش شخصیت هالی خواهر هانا با بازی میافارو در فیلم «هانا و خواهرانش» در سال ۱۹۸۶ برد. این فیلم سه موفقیت در شب اسکار کسب کرد که اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل برای مایکل کین و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هم از جمله آنها بود.
در دهه ۱۹۹۰ سالی پر از موفقیت برای بازیگران آلن بود و جودی دیویس نامزدی اسکار بازیگر مکمل برای ارایه تصویری از زنی در آستانه جدایی از همسرش را در فیلم «شوهران و زنها» در سال ۱۹۹۲ به دست آورد.
دو سال بعد «گلولههای برفراز برادوی» در سال ۱۹۹۴ نامزد هفت اسکار شد، دایان وایست با دومین نامزدی اسکار برای نقش مکمل در فیلمی از آلن، این بار جایزه اسکار را دریافت کرد.
سال بعد میرا سوروینو برای نقش آفرینی در فیلم «آفرودیت توانا» برای بهترین بازیگر زن مکمل این نامزد را کسب کرد.
سامانتا مورتون برای ایفای تصویری از یک زن خاموش در برابر موزیسینی با استعداد اما غیرمسئول با بازی شان پن در «رذل و دوستداشتنی» در سال ۱۹۹۹ این جایزه را به آنجلینا جولی برای فیلم «دختر از هم گسیخته» باخت.
پنه لوپه کروز جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را برای بازی در نقش همسر سابق خاویر باردم در فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» در سال ۲۰۰۸ به دست آورد.
به تازگی نیز در فیلم «یاسمین آبی» در سال ۲۰۱۳ کیت بلانشت جایزه بهترین بازیگر زن را کسب کرد. در همین فیلم سالی هاوکینز نیز نامزد اسکار برای بهترین بازیگر زن مکمل شد. هر چند او این جایزه را به لوپیتا نیونگو برای «۲۱ سال بردگی» واگذار کرد.
خبرگزاری مهر به نقل از ایندی وایر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- با حمایت اسپانیا؛ پنجاه و یکمین فیلم وودی آلن ساخته میشود
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- وودی الن در سوگ دایان کیتون/ دنیای بدون کیتون؛ دنیایی غمگینتر
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





