سینماسینما، نیروان غنی پور:
از همین ابتدا می توان این یادداشت را با شکوه و گلایه نسبت به وضعیت موجود اسفناک اکران فیلم ها در سینمای ایران آغاز کرد و از همان بارها بدیهیات گفته شده گفت و گفت که چطور فیلم های خوب و سر و شکل دار پشت دیوار بلند اکران فیلم های نازل کمدی باقی می مانند در حالی که صاحبان این گونه فیلم ها هم تهیه کننده اند و هم سینمادار و هم پخش کننده پس شوربختانه طبیعی به نظر می رسد که آثار متفاوت به این زودی ها رنگ پرده را نبینند به مانند فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» که دو سال از زمان ساختش می گذرد و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان و تماشاگران هم قرار گرفت اما به تازگی نوبت اکران عید فطر سرانجام نصیبش شده است. در نتیجه مصداق «آب در هاون کوبیدن» می شود و باید از پرداخت بیش از حد به معضل اکران صرف نظر کرد و به خود فیلم پرداخت. به نظرم «شماره ۱۷ سهیلا» فیلم دغدغه مند و مسئله اندیشی است و در بزنگاه تاریخ اجتماعی ما در روزگاری که هر روز شاهد رو شدن ناهنجاری های جنسی در لایه های گوناگون جامعه هستیم،تولید شده است. آن هم فیلمی با موضوعی خاص که به موقعیت بُحرانی نسلی می پردازد که به مرز میانسالی رسیده و به علت عدم امکان ازدواج چه از نظر مسائل اقتصادی و چه کاستی های اجتماعی،سلامت جسمانی و روانی شان تهدید می شود و سهیلا به عنوان شخصیت اصلی فیلم (با بازی تماشایی زهرا داود نژاد که شمایلی جذاب از یک زن با موقعیت فیزیکی ویژه و دغدغۀ شخصی به تاریخ سینمای ایران اضافه نمود) پس از توصیه پزشک اش جهت تعجیل برای ازدواج تا این که در چهل سالگی برای باردار شدن دچار اختلال نشود،خود دست به کار شده و به یکی از مؤسسه های همسریابی مراجعه می کند و در درازای این مسیر با ماجراهایی رو در رو می شود. شاخک های حساس محمود غفاری به عنوان نویسنده و کارگردان به خوبی این موضوع مهم را دریافت کرده و با پرهیز از هرگونه ادا و اطوار سینمایی در کارگردانی،روایت سر راست و روانش را به تصویر کشیده و شهامت و تشخیص به جای امیر سیّد زاده به عنوان تهیه کننده نقش مهمی در تولید این اثر تماشایی داشته است.
اشاره به بازی درخشان زهرا داود نژاد در نقش سهیلا شد که با هیبت و شکل و شمایل کمتر دیده شده از او این نقش را ارائه کرده که به نوعی غافلگیری اساسی فیلم است و به شکل انکارناپذیری مخاطب را با خود همراه می کند و در حال و هوای این روزهای سینمای ایران که بسیاری از فیلم سازانش در ساخت و پرورش شخصیت سینمایی، ناتوان هستند و بیشتر به تیپ سازی روی آورده اند بنابراین سهیلا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و حتی از حالا می توان در کنار شخصیت های زن مشهور تاریخ سینمای ایران چون نایی (با بازی سوسن تسلیمی در باشو غریبه کوچک)، نوبر کردانی (فاطمه معتمدآریا)، طوبی (گلاب آدینه)، لیلا (لیلا حاتمی)، مهین مشرقی (کتایون ریاحی) و… قرار داد. بی تردید گذر زمان در پس اکران فیلم محمل مناسبی برای قضاوت این مهم است و باید دید که «شماره ۱۷ سهیلا» چه اندازه در میان نسل اواخر دهه ۵۰ و دهه ۶۰ نفوذ می کند و در حافظه تاریخی یک نسل جای می گیرد اما هر چه هست این اثر قابلیت ها و ظرفیت های مهمی دارد و هر ذهن آگاه و حساسی را به تکاپو می اندازد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- «روز سیب» پروانه نمایش گرفت
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- نمایش دو فیلم از ایران در بخشهای مختلف جشنواره برلین ۲۰۲۲
- تنهایی و بالاتر از تنهایی/ نگاهی به فیلم «شماره ۱۷ سهیلا»
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- زهرا داوودنژاد در «روزی دو میلیون»
- نگاهی به فیلم «سهیلا شماره ۱۷» ساخته محمود غفاری/ حکایت فرار از خود
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- آغاز اکران «دمسرخها» در سینماهای کشور/ میزان فروش فیلم های در حال اکران
- «هزارپا» از «تگزاس» جلو زد/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- زهرا داودنژاد: سرباز پدرم هستم
- سوپراستارهای زن حاضر نشدند بازی کنند
- از «دلم میخواد» تا «دارکوب» و «شماره ۱۷ سهیلا» / فیلمهای اکران عید فطر را بشناسید
- نگاهی به تولیدات دو سال گذشته سینمای ایران که هنوز روی پرده نرفتهاند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟