سینماسینما، محمد حقیقت:
سهیل بیرقی متولد مهرماه ۱۳۶۲ درشهررضا( اصفهان) فعالیت سینمائی اش را با دستیارکارگردانی در فیلم “آدم” اثر عبدالرضا کاهانی آغاز کرد ودرچند فیلم دیگر از همین کارگردان و نیزبا صدرعاملی وغیره همکاری خودرا ادامه داد. با اولین فیلم بلندش ” من” استعداد خودرا بعنوان یک کارگردان تازه نفس وخوش قریحه نشان داد و حالا در دومین ساخته اش ” عرق سرد” بنظر می آید جهش بسیار خوبی کرده باشد. انتخاب سوژه اش برای منتقدان اهل فن ونیز کسانی که جشنواره های جهانی را دنبال میکنند، جالب توجه است. از سوی دیگراین فیلمسازکه نگاه تیزبینانه ای باید به مسایل اجتماعی پیرامون خود در جامعه امروز ایران داشته باشد، انگشت روی سوژه جالبی گذاشته است.
موضوع این فیلم که به دغدغه زنان جوان که میخواهند روی پای خود به ایستند، وتلاش برای داشتن حق خود در جامعه مردسالاراصرار می ورزند بنا شده که با انرژی این خواسته ها را دنبال میکنند. مطرح کردن چنین مسائلی میتواند برای جامعه ایران قابل توجه باشد و بیش از پیش مردم را به فکر وادارد وهمچنین در خارج از ایران توجه ها را به خود جلب کند.
با توجه به این سوژه، چنانچه “عرق سرد” اینطور که ازبرخی صحنه هایی که دیده ام،بر می آید، دینامیسم لازم را دررابطه با فوتبال زنان، تمایل آنها برای رفتن به مسابقات بین المللی، را داراست. اگرکل فیلم از سناریویی محکم وحساب شده وبدون شعاری برخوردارباشد از یک سو، وهمچنین ازسوی دیگر، دارای میزانس های حرفه ای، هدایت بازیگرانی که بخوبی از پس نقش ها برآمده باشند، ومونتاژ هوشمندانه ای هم در آن صورت گرفته باشد، میتواند “عرق سرد” را به فیلم جالب توجهی برای ارائه به جشنواره کن ۲۰۱۸ تبدیل کرده باشد. طبیعتا بعد از دیدن تمامی فیلم بیشتر میتوان راجع به آن صحبت کرد. اما احتمال اینکه ” عرق سرد” جشنواره کن را گرم کند، وجود دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





