سینماسینما، حسین ارومیهچیها:
فیلم های اجتماعی معمولاً وقتی خوب از کار در می آیند که نخست، آینه جامعه زمانه خودشان باشند و دیگر آنکه بدون جبهه گیری قضاوت را به عهده مخاطبشان بگذارند. خوشبختانه «سد معبر» هر دو خان را از سر گذرانده و از معدود فیلم های خوب و مطابقِ معمول، کمتر تحویل گرفته شدۀ چندسال اخیر است. واژۀ خوب خود گویای وضعیت فیلم است، در روزگاری که نگاه کردن به اسامی و نقش و نگارهای فیلم های روی پرده هر مخاطب پیگیری را از رفتن به سینما منصرف میکند، اکران سد معبر را باید اتفاق خوبی قلمداد کنیم!
محسن قرایی در دومین تجربه کارگردانی اش تسلط خوبی بر ابزار و میزانسن پیدا کرده و به خوبی توانسته در صحنه هایی تعیین کننده و مهم، تاثیرگذار عمل کند. متن به خوبی در اختیار اجرا قرار گرفته و تیم بازیگران نمایش هماهنگی را ارائه داده اند. فیلم کم و بیش تلخ است و رگه های طنزِ ظریفِ متنِ روستایی برای فروکش کردن این تلخی تا حد زیادی قابل قبول از آب در آمده. فیلمساز دست روی قشری می گذارد که در این روزها بیش از همه نیازمند توجه اند. ابایی از چرک بودن برخی صحنه ها ندارد و بی اغراق سعی بر نمایش فراز و نشیبِ زندگی بخش کوچکی از جامعۀ «مأمور اما معذور» دارد. جامعه ای که گاه به خاطر رفتار خارج از چارچوب یکی از اعضایش ممکن است دست به دست در شبکه های اجتماعی مورد قضاوت و نکوهش قرار گیرد یا در مناظره های سیاسی ابزاری شود برای تخریب رقیب که از قضا مسئول اداره این جامعه کوچک است! هر چه باشد فیلمساز برای رسیدن به نقطه خاص و بزنگاه اصلی، ناگزیر به نمایش چنین تلخی هایی است. برای قرار دادن مخاطب در دوراهیِ قضاوتِ زودهنگام و نتیجه نهایی، چاره ای جز بازی کردن با کلیشه ندارد. یک طرف قهرمان زحمت کش و نگون بخت که برای برقراری رفاه میخواهد کسب و کار عوض کند و طرف دیگر دستفروشی با ظاهرِ غلط انداز که احتمالا آدرس غلط به مخاطب می دهد. خوبی فیلمنامۀ «روستایی» این است که در عین سادگی و بهره گیری از کلیشه های معمول، در جای درست از آگاهی مخاطب استفاده می کند و نتیجه دیگری را بدست می دهد. از قصۀ تغییر شغل و خرید کامیون و دعوای خاله زنکی درون-خانواده ای می رسد به وجدان و مالِ غیر که هنوز در راه صاحبش چرخ می خورد. سکانس درخشان گاراژ را با بازی متفاوت بهداد خلق کرده و از یک ایدۀ ساده و بارها تکرار شده برداشتی متفاوت می کند. نمی گذارد تلخی به نهایت برسد، در فضای سرد و تاریکِ روابط، از دل دیالوگ ها، به قدر یک نیشخند هم که شده تماشاگر را از آن فضا می رهاند. کاری که در فیلم قبلی ، «خسته نباشید» در اتمسفری تقریبا متضاد به نحوی دیگر انجام می دهد و در سفری ادیسه وار، علاوه بر پیوند دو زوج از فرنگ آمده پای مام وطن و تعلق خاطر به زادگاه را با ظرافت به میان می آورد.
سد معبر قصه آدم های ناآشنایی نیست. دست کم در این اوضاع و احوال کهنه حرف نمی زند. بی جهت و افسارگسیخته به همه چیز نگاه تیره ندارد و از دل فضایی ملموس، از مخاطب انتظار قضاوت و نگاهی معقول دارد. اگرچه پای برخی ایده ها و خرده داستان ها بیش از حد به میان می آید و در دعوای زن و شوهری، بیش از حد به دیالوگ و آدرس دادن متکی است اما زمینه برای آن بغض نهایی، آن مونولوگ کوتاه وسط خیابان فراهم است. توی ذوق نمی زند و یادآور مونولوگ مشهور و تقریباً کالتِ محسن در ابد و یک روز خطاب به سمیه است. عشقی که مامور نگون بخت به بچه اش دارد و کاری که علی رغم مخالفت همسرش انجام داده، حدی که از آن گذر کرده و احتمالا حس حسادت به دستفروشِ فلک زده ای که در عین بدبختی قصد داشته کیف پرپول را دیر یا زود به صاحبش برساند. مجموعه ای از احساسات مختلف که همه در قالب یک اعتراض، یک بیانیۀ بغض آلود روانه مخاطب می شود. با اینکه روستایی فیلمنامه سد معبر را پیش از ابد و یک روز نوشته اما حالا دیگر به خوبی در خلق فضاهای پردیالوگ و پرکشمش متبحر است. این را با نگاهی به یکی از فیلم های کوتاهش هم می توان دریافت. به خوبی قادر است در دل انبوهی دیالوگ فضایی دیوانه وار و مغشوش خلق و تلخی حاکم بر روح آن فضا را به زیبایی تصویر کند.
طبق معمول به جای آنکه از تحویل گرفته نشدن فیلم در جشنواره متعجب شده یا افسوس بخوریم می توانیم گوشه امیدی داشته باشیم به همین هفته هایی که فیلم هایی مثل سدمعبر روی پرده می آیند، درباره شان حرف زده می شود و دست کم برای مدتی خبری از نامهای عجیب و غریب و فیلم های پرحاشیه اما توخالی نیست!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- واکنش تند حامد بهداد و اکتای براهنی/ ادعای داریوش ارجمند تکذیب شد؛ قرار نبود در «پیرپسر» بازی کنی
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





