سینماسینما، شادی حاجی مشهدی:
۱. گفتن از سیاست و نشان دادن وجوه پر پیچ و تاب آن همچون راه رفتن بر لبه تیز و بران تیغ است؛ برخورداری از نگاهی دقیق و بیطرفانه که به همراه انتقال زوایای پنهان اندیشمندانه و ظرایف مستتر در زندگی سیاسی یک ملت، قادر باشد تا همزمان، واقعیت تغییر یافته ی تاریخ آن کشور را نیز، به درستی بازنمایاند کاردشوار و پر حاشیه ای است .
“کیوان مهرگان ” اما، چونان که به خوبی می سراید و می نویسد، این بار یک شعر تصویری تازه را با لحنی تاریخی و سیاسی از زبان یک استاد نام آشنای علوم سیاسی سروده است ؛ شعری که تک تک واژه هایش ، از تصاویر داخل قاب هایی الهام می گیرند که بر دیوارِ اتاقِ کارِ استاد “صادق زیبا کلام ” کوبیده شده اند.
مستند” قاب ها”، به واقع، یک قصه جذاب و شنیدنی است که از زبان یک “استاد تمامِ” مسلط به تاریخ و سیاست ، گفته می شود، داستانی موجز و قابل استناد از فراز و نشیبی دیرساله که مجال گفتن وقایع آن به حکمِ حضورِ شخصیت هایی است که اکنون، درون هر یک از قاب ها آرمیده اند.
۲. گذرِ زمان هویت جدا نشدنی این مستند است که از آغاز تولید (۱۳۹۰) تا ۵ سال بعد از آن را به سکانس پایانی ربط دهد. قابی که تصویرش را ندیده و نمی دانیم ، می تواند تکه ای باشد از معمایی حل نشده که جذابیت این ساختار روایی را دو چندان می کند و به مخاطب اجازه می دهد تا خودش تکه ای از این پازل مبهم را بازسازی کند.
۳. شروع فیلم بسیار پرکشش است و ریتم پر سرعت اما پر از جزییات گفتاری و بصری آن، همراه با پرداختن به ابعاد جالب و ناشناخته ی شخصیت دکتر زیبا کلام ، بر جذابیت آن می افزاید. شنیدن عقاید مکشوفه او درباره دکتر مصدق، شهید چمران ، شهید باکری، پهلوان تختی و… به موازاتِ ابراز احساساتش در مواجه با دریا دلی زنان و مادران داغ دیده از جنگ و توجه همزمانش به طبیعت و محیط زیست از او یک ایرانی وطن دوست و دل آزرده را به نمایش می گذارد.
بزرگترین وزنه فیلم بر شانه های تدوینگر است که به خوبی از عهده برداشتن آن بر آمده است و چه خوب که تصویربرداری آن نیز مشترک و هم راستا با این تدوین شکل گرفته است.
انتخاب موسیقی و ضرباهنگ مناسب و تطابق زوایای دوربین با لحن و حالات استاد زیباکلام برگ برنده ی دیگر فیلمساز است.
۴. در این مستند با تعاریف پرطمطراق سیاسی و پرگویی های متداول در روایات تاریخی مواجه نیستیم ! آنچه پیش روی ماست، بشقابی از غذاهایی گوناگون است که هنرمندانه، رنگ ها و مزه هایی مختلف و دلچسب را یکجا به ما عرضه داشته و بی آنکه تاکید یا توجهی به برداشتی خاص داشته باشد ، ما را به چشیدن و لذت بردن از همه آن دعوت می کند.
۵. استفاده بصری از احساسات و ری اکشن های عاطفی و گفتاری دکتر زیبا کلام که بسیار درونی بوده و گاه با بغضی نهفته یا لبخندی شادمانه ، توام می شوند ، تمهید هوشمندانه ی دیگری است تا مخاطب، تاریخ و سیاست را بر دو لبه ی توامان طنز و تالم ببیند .
قرار گرفتن در فضای زندگی و کارِ استاد و هم زبانی با آدم هایی که وی برای تعریف های شیطنت آمیز اما زیرکانه اش برمی گزیند، فرصت دیگری است که ابعاد بیشتری از شخصیت محوری فیلم را برایمان آشکار می سازد.
۶. تصاویر ، چهره ها، یادداشت ها و تعابیری که صادق زیبا کلام از هر یک از این قاب ها ارائه می دهد، مثل حلقه های یک زنجیر به هم پیوند می خورند و کارگردان با کمک تصاویر و فیلم های آرشیوی جذاب و مرتبط با هر تصویر، روان و هدفمند ، فیلم را هدایت می کند.
۷.مستند قاب ها از دو منظر و برای دو طیف ِ مختلف از مخاطبان، پر کشش و آموزنده است، نخست برای مخاطبانی که دانش سیاسی و تاریخی اندکی درمورد کشورشان دارند و دیگر، برای کسانی که درست در نقطه ی مقابل، مطلع و جستجوگر هستند؛ زیبا کلام به شیوایی اما با ایجازی هدفدار ، شخصیت های مهم اجتماعی و سیاسی گذشته ایران را از دلِ تاریخِ ملتهب این کشور بیرون می آورد و حتی با مقایسه برخی رجل سیاسی با یکدیگر، به مخاطبش – از هر طیف و رَسته- تلنگری را که باید می زند!
۸. مهم ترین پیام فیلم در میانه ی حرف و سخن ها و قاب ها و روایت های تلخ و شیرین، یک چیز است … و آن امید به گشایش است . فیلمساز امیدوار است تا با نمایش این خاطرات و گذر از این وقایع ریز ودرشت ، قدرت پیش بینی و دوراندیشی سیاسی – تاریخی را در مخاطب تقویت کند و به او جسارت دهد تا تصویر درون قابِ بعدی را، آگاهانه ، خود برگزیند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «شیرین» به جشنواره بینالمللی دهوک
- تطبیقی میان «زخم کاری»، «آبان» و «تاسیان»/ اخلاق، سرمایه و قدرت
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- تراژدی تنهاییِ سرپتیها/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- از یاد رفته/ نگاهی به مستند «سرپَتیها»
- همزمان با سالروز فرمان مشروطه؛ مستند «سَرپَتیها» رونمایی میشود
- «طوفان در زنجیر» به بازار نشر آمد
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- «طوفان در زنجیر» منتشر میشود /با طرحی از اردشیر رستمی
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- قدم زدن در کوچه تاریخ
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- بازگشت سیاسی تختی/ گفتوگوی احمد غلامی و صادق زیباکلام درباره سیاست در فیلم «غلامرضا تختی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





