محمدرضا فروتن نخستین بار در یکی از قسمت های سریال سرنخ به ایفای یک نقش فرعی پرداخت.
به گزارش سینما سینما، پخش همان چند دقیقه کوتاه کافی بود تا چند دقیقه بعد، بازی در یکی از فیلم های مسعود کیمیایی به او پیشنهاد شود! او با بازی در فیلم های اعتراض و مرسدس مطرح شد و در ادامه بازی در فیلم های قرمز، دوزن، متولد ماه مهر، زیر پوست شهر او را بدل به یکی از ستارگان بی بدیل سینمای ایران در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ کرد. بی تردید فیلم «شب یلدا» یکی از به یاد ماندنی ترین بازی های محمدرضا فروتن است. او تاکنون دوبار برای فیلم های قرمز و به آهستگی موفق به دریافت سیمرغ بلورین شده است. فروتن جوایز دیگری نیز در کارنامه خود دارد که بهترین بازیگر نقش اول مرد سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان برای بازی در فیلم «قرمز» از جمله آنهاست. محمدرضا فروتن در طول سال های کاری اش با کارگردانان بنامی چون مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد، کیومرث پوراحمد و… همکاری کرده است. او در اواخر دهه ۷۰ توانست شمایلی از جوان سرکش و آشوبناک ایرانی را در سینما بازتولید کند. در تازه ترین تجربه بازیگری او در فیلم «مرداد» نخستین ساخته بهمن کامیار به ایفای نقش پرداخته است.
شما آدم گزیده کاری هستید. چه شد که موافقت کردید در فیلم اول یک کارگردان بازی کنید؟
من قبلاهم با چند کارگردان فیلم اولی کار کردم و کارهای خیلی خوبی هم شده. مثلافیلم «دیگری» ساخته مهدی رحمانی جزو فیلم هایی است که خیلی دوستش دارم. اما اینقدر نسل جوان با شور و اطلاعات و تلاش و آگاهی به میدان سینما آمده است که فکر می کنم- نه الزاما همه و به یک اندازه- اما نسل جدید سینمای ما یک تحول را تجربه می کند. یک تحول شناختی در سینمای ما به وجود آمده است.
جالب است که نسل جوان ترجیح می دهند با بازیگران با تجربه کار کنند و این بازیگران هم معمولاهمراهی می کنند.
من امیدوارم این اتفاق بیفتد. چون من خودم هم خیلی لذت می برم. خود من هم در میانسالی هستم و تجربه کار با این بچه ها که تا این حد شور و شوق دارند و می توانی با آنها بده بستان فکری و حسی داشته باشی، برای خود من هم لذت بخش است. فضایی است که وقتی جوان تر بودم، با خیلی از کارگردان های مسن تر، نمی شد تجربه اش کرد. شاید. اما اینجا راحت تر است و من هم در این سن راحت تر می توانم حرف هایم را بزنم و کارهایم را بکنم. مثل اینکه آنها هم مشتاق ترند بشنوند. اینها لذت بخش است.
در پروژه های سینمایی از شما مشاوره هم می گیرند؟ یا راهنمایی مثلا.
خب راستش فکر می کنم شاید این سوال ممکن است باعث کج فهمی شود. شاید باعث این شود که خدایی ناکرده تعبیر نادرستی از حرف های من شود. اما نه! مشاوره ای در کار نیست. فقط این بحث است که شما بتوانید نظرات را راحت تر بیان کنید. فکر می کنم مشاور به کار یا کسی اطلاق می شود که آگاهی کارگردانی بیشتری داشته باشد، اما من این نیستم. من در اینجا به عنوان یک بازیگر حضور دارم و تلاش می کنم به عنوان یک بازیگر به کار کمک کنم.
فکر می کنید «مرداد» فیلم خوبی خواهد بود؟
امیدوارم و فکر می کنم بخشی از موضوع که در دل کار و داستان است جالب و جذاب است. اما فقط این کافی نیست. کارگردانی تدوین و بقیه چیزها هم باید باشند تا کار پرکشش و جذاب باشد. امیدوارم این موضوع جذاب همراه با تلاش بقیه گروه به فیلمی تبدیل شود که از ابتدا تا انتها کشش لازم را داشته باشد. علاقه تماشاچی را همراه داشته باشد.
خبر جدیدی از خودتان ندارید؟
خبر جدید… مشغول درس خواندن هستم و کار می کنم .من دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت هستم و هنوز هم تمام نشده است.
منبع :اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدرضا فروتن بازیگر «دختری با لباس ارغوانی» شد
- کیومرث پوراحمد: «اسپارتاکوس» فیلم محبوب من است/ محمدرضا فروتن و الناز شاکردوست را من به سینما معرفی کردم
- پای اکران یک فیلم در میان است / ادعایی دربرنامه رادیویی سینما معیار از حواشی محمد رضا فروتن
- محمدرضا فروتن و غزل شاکری ۱۲ سال پیش/فیلم
- آلبوم محمدرضا فروتن به بازار میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





